ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از تقاضا برای برکناری رئیس مجلس عراق تا سفر اولاند به لبنان

۱۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۱۸۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
تلاش برای برکناری رئیس مجلس عراق، سفر اولاند به لبنان، تظاهرات پناهندگان سوری مقابل خانه رئیس جمهوری اروگوئه، نگرانی مقامات عراقی از ترور و دستگیر سه عضو داعش در مالی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تقاضا برای برکناری رئیس مجلس عراق تا سفر اولاند به لبنان

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

نگرانی از احتمال شروع ترور مقام های عراقی

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی، خبر دادند که این نگرانی در میان دولتمردان عراقی به وجود آمده که با تشدید بحران های سیاسی دور تازه ای از ترور مقامات شروع شود.

روز سه شنبه معاون وزیر دادگسترش عراق توسط افراد ناشناس ربوده شد و به منطقه نامعلوم انتقال یافت.

منابع عراقی می گویند این حادثه می تواند آغازگر نوع تازه ای از ناآرامی سیاسی در عراق باشد که دامنه آن به ترور مقام های عراقی نیز برسد.

 

تظاهرات پناهندگان سوری مقابل خانه رئیس جمهوری اروگوئه

پنج خانواده سوری که که در سال گذشته به اروگوئه پناه برده بودند در تظاهراتی در برابر خانه رئیس جمهوری اروگوئه خواستار خروج از این کشور و رفتن به کشوری دیگر شدند.

به گزارش رویترز، اروگوئه در سال 2014 پنچ خانواده که به روی هم 42 نفر را شامل می شدند و از بحران سوریه فرار کرده بودند در خاک خود پناه داد. اما اکنون آنها می گویند حکومت چپ گرای اروگوئه از عهده مخارج آنها بر نمی آید و توانایی تامین نیازهای آنها را ندارد. برای همین دست به تظاهرات زده اند و از دولت اروگوئه می خواهند به آنها اجازه دهد خاک این کشور را ترک کنند.

 

اولاند: به زودی به لبنان می روم

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد به زودی برای حل بحران لبنان به بیروت سفر خواهد کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، وی در سخنرانی هفتگی خود گفت: «لبنان این روزها با ناآرامی ها و سختی های بسیاری دست و پنجه نرم می کند که خارج از حد توانایی های آن است. لبنان میزبان یک میلیون و 500 هزار پناهنده سوری است که از خشونت های خاورمیانه فرار کرده و به آن پناه آورده اند. این در حالی است که خود نزدیک به یک سال و نیم است رئیس جمهور ندارد و در بحران سیاسی به سر می برد. من برای ابراز هم دردی با مردم لبنان و کمک به آنها در حل مشکلاتشان به زودی به این کشور سفر خواهم کرد.»

 

اروپا میزبان 500 میلیون پناهجو در هر سال

سازمان مذاکره کننده امور پناهندگان در سازمان ملل اعلام کرد که پیش بینی می شود اتحادیه اروپا سالانه میزبان 400 هزار نفر باشد و این رقم ممکن است تا پایان سال 2016 حتی به 450 هزار نفر نیز برسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سازمان همچنین اعلام کرد از ابتدای سال جاری تا کنون عملا از 366 هزار نفر پناهنده استقبال کرده است.   

 

تقاضا برای برکناری رئیس مجلس عراق

تشدید اختلاف ها بر سر قانون "گارد ملی" در عراق سبب شده است تا ده ها نفر از نمایندگان ائتلاف ملی خواستار برکناری سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق شوند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان این ائتلاف همچنین سفر سلیم الجبوری به قطر جهت شرکت در کنفرانس علما و چهره های اهل تسنن سفر کرده بود، محکوم کرد و این اتفاق را دلیلی بر دیگر بر لزوم برکناری وی از قدرت عنوان کرده است.

 

ممانعت بلغارستان از عبور هواپیماهای روسی

دولت بلغارستان از پرواز هواپیماها و جنگنده های روسی از فراز خاک خود به مقصد سوریه ممانعت کرد.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، این در حالی است که روز سه شنبه یونان نیز اعلام کرد که ایالات متحده از آن خواسته به هواپیماهای روسی اجازه پرواز بر فراز آن به مقصد سوریه ندهد.

پیش از این در سال 2012 هواپیماهای روسیه به دلیل پرواز بر فراز خاک ترکیه توسط دولت این کشور مجبور به فرود اضطراری شده و پرداخت جریمه نقدی شده بودند. از آن تاریخ تا کنون هواپیماهای روسی از پرواز بر فراز خاک ترکیه اجتناب کرده بودند.

 

دستگیر سه عضو داعش در مالی

دولت مالی اعلام کرد سه فرد مظنون به همکاری با داعش را در خاک خود دستگیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، احتمالا این سه فرد در قضیه انفجار تروریستی در شهر باماکو، پایتخت مالی دست داشته اند.

پیش از این جبهه آزادیبخش ماسینا به رهبری مادو کوفا دولت را متهم کرده بود که با درگیر شدنش با جریان های اسلام گرا تروریسم را به سراسر خاک کشور آورده است.

 

فشار امریکا و انگلیس برای تصویب قانون گارد ملی در عراق

قاسم الاعرجی، رئیس فراکسیون بدر در مجلس عراق، تأکید کرد که سفرای بریتانیا و امریکا در بغداد مجلس عراق را برای تصویب قانون گارد ملی به شدت تحت فشار گذاشته اند.

به گزارش الفرات نیوز، قاسم الاعرجی، رئیس فراکسیون بدر در مجلس عراق، تأکید کرد که سفرای بریتانیا و امریکا در بغداد مجلس عراق را برای تصویب قانون گارد ملی که یکی از قوانین بحث برانگیز و اختلاف برانگیز در روزهای اخیر در کشور شده است، به شدت تحت فشار گذاشته اند.

الاعرجی گفت که قانون گارد ملی قانون بسیار مهمی است اما نسخه کنونی آن مایه افزایش تنش های داخلی می شود زیرا این نیروهای گارد را تابع حکومت های محلی می کند.

او افزود که سفرای امریکا و بریتانیا در بغداد تشکل های سیاسی و هیئت رئیسه مجلس را به شدت تحت فشار قرار داده اند تا این قانون را به تصویب برسانند.  

 

حضور رئیس دفتر نوری مالکی در کنفرانس دوحه

طارق نجم، رئیس دفتر نخست وزیر سابق عراق و از سران حزب الدعوه، در کنفرانس دوحه که با حضور بسیاری از مقامات وابسته به حزب بعث برگزار شده بود شرکت کرده است.

یک منبع مطلع به سومر نیوز خبر داد که طارق نجم، رئیس دفتر نخست وزیر سابق عراق و از سران حزب الدعوه، در کنفرانس دوحه که با حضور بسیاری از مقامات وابسته به حزب بعث برگزار شده بود شرکت کرده است.

 

این منبع تأکید کرده که طارق نجم که رئیس دفتر نوری مالکی در دوره نخست وزیری بود به نمایندگی از نوری مالکی در این کنفرانس شرکت کرده است.

به گزارش سومر نیوز به نقل از این منبع که خود عضو پیمان ملی است، نجم حضوری فعالانه در این کنفرانس داشته و در حاشیه آن با برخی مقامات قطری نیز دیدار کرده است.

این منبع افزوده که نوری مالکی همچنان سودای بازگشتن به قدرت دارد و در این راستا می خواهد با اعمال فشار بر نیروهای سنی از افشای اسناد فسادش جلوگیری کند و با جنجال راه انداختن درباره این کنفرانس نیروهای سیاسی سنی را که با وی مشکل دارند از میدان به در کند.

 

ارائه طرحی جدید از سوی مسوولان عراقی برای پایان دادن به اختلافات

برخی مسوولان عراقی طرحی را برای برقراری آشتی ملی و پایان اختلافات قومی و سیاسی تدوین کرده اند که یکی از بندهای آن بازگرداندن افسران سابق ارتش عراق به نهادهای نظامی و امنیتی است.

به گزارش سومریه نیوز، برخی مسوولان عراقی طرحی را برای برقراری آشتی ملی و پایان اختلافات قومی و سیاسی تدوین کرده اند که یکی از بندهای آن بازگرداندن افسران سابق ارتش عراق به نهادهای نظامی و امنیتی است.

به این طرح که سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق و ایاد اعلاوی، معاون پیشین رئیس جمهور این کشور با هماهنگی حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق برای تحقق آن تلاش می کنند، شامل بازگرداندن افسران ارتش عراق است که پس از سقوط نظام بعث توسط آمریکا کنار گذاشته شدند.

آمریکا پس از اشغال عراق ارتش این کشور را به طور کامل منحل اعلام کرد و نظامیان عراقی برای امرار معاش مجبور شدند به کارهای مختلفی از جمله عضویت یا تشکیل گروه های مسلح مخالف دولت بپردازند.

اخیرا سلیم جبوری در سخنانی تاکید کرده بود که درگیری مسلحانه در عراق تنها زمانی به پایان می رسد که تمامی طرف ها با پایان درگیری سیاسی که ریشه و اساس مشکلات است، موافقت کنند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اروگوئه مجلس عراق قانون گارد ملی نوری مالکی سليم الجبوري


نظر شما :