هادی با فشار عربستان خلف وعده کرد

شکست تلاش‌های سیاسی برای حل بحران یمن

۲۵ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۲۰۲۳ اخبار اصلی خاورمیانه
خودداری هادی از شرکت در نشست مسقط ضربه‌ای به سازمان ملل و فرستاده آن، اسماعیل ولد الشیخ، محسوب می‌شود.
شکست تلاش‌های سیاسی برای حل بحران یمن

دیپلماسی ایرانی: عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری برکنار شده یمن از تصمیم خود برای مشارکت در مذاکرات مسقط با پیمان "الحوثی – صالح" زیر نظر سازمان ملل سرباز زد. این در حالی است که او دو روز قبل از آن به طور رسمی پذیرفته بود در این نشست شرکت کند. گفته می شود پیمان عربی به رهبری عربستان سعودی به او اطلاع داده که عربستان گزینه راه حل نظامی را انتخاب کرده است و می خواهد در عملیات زمینی برای بازپس گیری صنعا شرکت کند برای همین او نباید در مذاکرات مسقط شرکت کند.

به گزارش پایگاه خبری سوری دام پرس، این در حالی است که بیش از 10 هزار سرباز ائتلاف عربی به منطقه صافر در اطراف استان مارب، شهر نفتی استراتژیک یمن وارد شده اند، این شهر به مثابه دروازه شرقی پایتخت یمن محسوب می شود، عربستانی ها تصور می کنند با تصرف این شهر می توانند به سمت صنعا حرکت کنند و برای تصرف آن خیز بردارند.

نیروهای ائتلاف عربی موشک های پاتریوت خود را در مناطق مختلف برای رویارویی با موشک هایی که از سوی پیمان صالح – حوثی ها شلیک می شود، مستقر کرده اند و تلاش دارند از وقوع فجایعی که اخیرا متحمل شدند جلوگیری کنند. هفته گذشته یک موشک "توشکا" به یکی از پایگاه های نظامی ائتلاف عربی اصابت کرد که باعث کشته شدن 45 سرباز اماراتی، 10 سرباز عربستانی، پنج سرباز بحرینی و شماری از نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی شد.

خودداری هادی از شرکت در نشست مسقط ضربه ای به سازمان ملل و فرستاده آن، اسماعیل ولد الشیخ، محسوب می شود. چرا که به معنای پایان دادن به مسئولیت او برای یافتن راه حلی برای بحران یمن به حساب می آید. وی که بعد از اعلام خبر خودداری هادی از سفر به مسقط با خشم علیه این تصمیم او موضع گیری کرد انتظار می رود همانند نبیل بن عمر که او نیز به دلیل ناکامی مشابه مجبور به استعفا شد، او نیز از مسئولیت خود استعفا دهد. نبیل بن عمر نیز تلاش های بسیاری حل بحران یمن کرد و اتفاقا پیشرفت های خوبی را نیز به دست آورد اما در کمال ناباوری دید همه آن چه به دست آورده است در مدت کوتاهی در برابر چشمانش نقش بر آب شدند. آن موقع نیز بسیاری از ناظران لجاجت های عربستان و سرسختی اش در مواضعش علیه حوثی ها و اصرار به تداوم جنگ را عامل شکست تلاش های او قلمداد کردند.   

جنگ صنعا جنگ ساده ای نیست، هر چقدر هم نیروهای عربی مشارکت کننده در این جنگ افزایش یابد و هر چقدر هم تجهیزات نظامی پیشرفته به محل مبارزه گسیل داشته شود، اما به دلیل موقعیت جغرافیایی و دموگرافیکی محیط یمن، هیچ کس نمی تواند بگوید پیروز نهایی نبرد خواهد بود، کما این که حتی تسلط بر صنعا به معنای پیروزی نهایی نخواهد بود و نمی توان گفت به دنبال آن جنگ پایان خواهد یافت. نباید فراموش کرد علی عبدالله صالح هم زمانی که در قدرت بود شش بار با متحدان فعلی اش یعنی حوثی ها با پشتیبانی عربستان جنگیده بود اما هیچ گاه نتوانست علیه آنها پیروز شود و آنها را ناکام بگذارد.

مذاکره بدون هیچ گونه پیش شرطی بهترین راه برای رسیدن به راه حل سیاسی توافقی است، باید تلاش شود که اعتماد از بین رفته میان دو طرف احیا شود تا دو طرف به سمت صلح حرکت کنند. حتی پیمان عربی عربستان که گزینه نظامی را برگزیده نیز خوب می داند که در نهایت باید به گزینه سیاسی پناه بیاورد هر چند این گزینه موقت باشد، حداقل نتیجه آن این خواهد بود که شهروندان عادی کمتری کشته خواهند شد.

اسماعیل ولد الشیخ، نماینده سازمان ملل در امور یمن و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل خواستار تشکیل کنفرانس مطبوعاتی شده اند و وعده داده اند که حقیقت را به طور کامل با ذکر تمامی جزئیات و رعایت انصاف بیان خواهند کرد و خواهند گفت دلایل شکست تلاش هایشان چه بود. اما آیا واقعا چنین کنفرانسی برگزار خواهد شد؟

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: يمن عربستان و يمن جنگ يمن الحوثي ها


نظر شما :