توپ در زمین عربستان است

موافقت حوثی‌ها با پیشنهاد صلح در یمن

۲۰ مهر ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۲۷۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
اظهار تمایل حوثی‌ها و متحدشان علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن به پیوستن به مذاکرات صلح سازمان ملل، فرصتی برای پایان یافتن بن‌بست است.
موافقت حوثی‌ها با پیشنهاد صلح در یمن

نویسنده: شورای سردبیری بلومبرگ ویو

دیپلماسی ایرانی: آنگونه که گزارش شده است، شورشیان حوثی یمن با شروط مذاکرات صلح موافقت کرده اند. ایالات متحده هم اکنون باید به قدرتمندترین دشمن حوثی ها -عربستان سعودی- در این زمینه فشار وارد کند.

کمپین نظامی هفت ماهه علیه حوثی ها که به رهبری عربستان و اعضای شورای همکاری خلیج فارس و از طرف دولت یمن بوده، در ماه های اخیر دستاوردهایی داشته است. اما حملات هوایی این ائتلاف موجب کشته شدن صدها هزار شهروند و نابودی اکثر زیرساخت های یمن شده است. در نتیجه این جنگ، بیش از 7000 هزار شهروند یمنی کشته یا مجروح و حدود 1.5 میلیون نفر بی خانمان شده اند. 80 درصد جمعیت 26 میلیونی این کشور نیاز به کمک های بشردوستانه دارند.

با این حال پیروزی نظامی قاطع در برابر حوثی ها بسیار بعید است، ولی این مسئله چیزی از مشکلات سیاسی اساسی یمن حل نمی کند. جنگ یمن علاوه بر قدرت گرفتن حوثی ها در شمال کشور علیه دولت مرکزی، موجب احیای امید تجزیه طلبان در جنوب شده است که تا سال 1990، کشور جداگانه ای بودند. بدتر از این موجب شده است تا زمینه های حضور القاعده و داعش در شبه جزیره عربستان افزایش یابد.

عربستان و همسایگانش مدعی هستند که به خاطر ترس از وابستگی حوثی ها به ایران شیعه که قصد گسترش نفوذش را دارد، دست به مداخله در یمن زده اند. با این حال کمپین نظامی آنها موجب شده است تا گروه مستقل حوثی ها به ایران بیشتر نزدیک شود. همچنین این اقدام موجب شده تا میان سنی های یمن و فرقه زیدی حوثی که نیمی از جمعیت یمن را تشکیل می دهند، شکاف به وجود بیاید.

دولت اوباما بدون شور و شوق از کمپین سعودی ها حمایت می کند و بخش عمده ای از این اقدام به خاطر این است که آمریکا نمی خواهد بیشتر از این موجب دور شدن این متحد مهم -که در حال حاضر به خاطر توافق هسته ای ایران دور شده است- شود. با فروش میلیاردی تجهیزات و حمایت اطلاعاتی، ایالات متحده در این بحران انسانی شریک است. در همین حال، جنگ غیرقابل پیروزی علیه حوثی ها موجب تضعیف مبارزه با القاعده و داعش شده است. القاعده و داعشی که دشمن مشترک ایالات متحده، متحدینش در خلیج فارس، دولت مشروع یمن و حوثی ها هستند.

اظهار تمایل حوثی ها و متحدشان علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن به پیوستن به مذاکرات صلح سازمان ملل، فرصتی برای پایان یافتن این بن بست است. آنها با رعایت قطعنامه مهم شورای امنیت سازمان ملل که خواستار عقب نشینی حوثی ها از اراضی اشغالی است - خواسته کلیدی دولت یمن و نیروهای ائتلاف عربستان - موافقت کرده اند. پیوستن به مذاکرات یک راه برای رسیدن به وعده حوثی ها مبنی بر پایان یافتن بن بست طولانی و خونین است.

توپ هم اکنون در زمین عربستان است. اگر آنها طفره روند، دولت اوباما باید بی سر و صدا به آنها یادآوری کند که برخی از اعضای کنگره مخالف فروش مهمات برای کمپین نظامی آنها در یمن هستند.

البته ممکن است که مذاکرات صلح به موفقیت دست نیابد. اما ایالات متحده باید از نفوذ خودش در میان متحدینش به ویژه عربستان استفاده کند و آنها را به قبول پیشنهاد حوثی ها راضی کند. این ممکن است بهترین فرصت برای پایان دادن به جنگی باشد که منجر به خرد شدن فقیرترین کشور خاورمیانه و درگیر شدن آن در مشکلات فرقه ای می شود.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: يمن عربستان جنگ يمن حوثی ها


نظر شما :