قراردادهای جدید نفتی در تهران رونمایی می‌شود

۲۷ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۶:۵۳ کد : ۱۹۵۲۰۷۸ سرخط اخبار

معاون وزیر نفت از رونمایی قراردادهای جدید نفتی در تهران خبر داد.

رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت معاون وزیر در امور نفت در مورد افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی گفت: امیدواریم تا پایان مهرماه با کامل شدن ظرفیت فاز ۱۵ و ۱۶ که تا اواسط مهرماه تحقق پیدا می کند بتوانیم آن را با حضور رییس جمهوری افتتاح کنیم. ضمن اینکه برنامه داریم همین اتفاق را در اواخر بهمن یا اوایل اسفند برای فاز ۱۷ و ۱۸ تکرار کنیم.

جوادی با اشاره به فازهای جدیدی که پیش بینی شروع تولید آن ها در سال جاری شده، اظهار کرد: علاوه بر فازهای ۱۵-۱۶ و ۱۷-۱۸، یک ترین از فاز ۱۹ و یک ترین از فاز ۲۰ و ۲۱ امسال به تولید می رسند.

رونمایی از قراردادهای جدید نفتی در تهران

وی همچنین با اعلام اینکه رونمایی قراردادهای جدید نفتی به جای لندن در تهران خواهد بود، بیان کرد: رونمایی قراردادهای نفتی قرار است در تهران انجام شود که البته موضوع هنوز نهایی نشده ولی امیدواریم که اواسط آبان در ایران کنفرانس اول را برای رونمایی و معرفی پروژه ها داشته باشیم و کنفرانس مکمل را یکی دوماه بعد در لندن برگزار کنیم.

در مورد پروژه های لندن فقط با هندی ها مذاکره کردیم

معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به مذاکرات خود با هندی ها در مورد میدان فرزاد B، تصریح کرد: مدتهاست مذاکرات میان ما و هندی ها در جریان است و فراز و نشیب هایی داشته است. ضمن اینکه توقف هم ناشی از خود طرف های هندی بود که بخاطر تحریم ها، کارهای اکتشافی که انجام داده بودند را ادامه ندادند.

وی با اشاره به مذاکره اخیر با هندی ها، اضافه کرد: اخیرا اظهار آمادگی کرده بودند و پیشنهاد اولیه را دادند و ما درحال بررسی هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره اینکه ممکن است در مورد پروژه هایی که قرار است در لندن رونمایی شود، پیش از آن با کشورهای دیگر در موردش مذاکره صورت گرفته باشد، افزود: جز میدان فرزاد که با هندی ها از قبل مذاکره می کنیم، در مورد جزییات توسعه هیچ میدان دیگری که قرار است قراردادش در لندن رونمایی شود، مذاکره صورت نگرفته است.

مذاکره برای توسعه فاز ۱۱ با مپنا

جوادی همچنین درباره سرانجام توسعه فاز ۱۱ گفت: در فاز ۱۱ هم درحال مذاکره هستیم که طبق مذاکرات قرار است بخشی از کار را مپنا انجام دهد و مذاکرات نهایی نشده و قطعی شد اعلام می کنیم.

قیمت نفت کمتر از ۴۵ دلار نخواهد بود

جوادی در خصوص درباره قیمت نفت گفت: دو بحث موازی در این زمینه وجود دارد در مورد پیش بینی قیمت نفت نقل قول های متفاوتی شنیده می شود که با پیش فرض های متفاوت از اقتصاد همراه است چراکه چین در حال پیش بینی تمهیداتی است تا بخشی از اقتصادش را با افزایش مصرف داخلی جبران کند. بنابراین در گزینه های متفاوتی که اظهار می شود، نظریه های مختلفی ارایه می شود چون نفت بر پایه یک زنجیره ارزش و تقاضا است.

وی با بیان اینکه مقوله قیمت مقوله ایست که افزایش یک میلیون بشکه ای ما یا بیشتر، تعیین کننده در آن نیست، گفت: ما نباید دچار این محاسبه نادرست شویم که به دلیل پایین بودن قیمت نفت ما جایگاه و سهم خودمان را بدست نیاوریم.

جوادی افزود: در مورد پیش بینی خود از قیمت نفت طی ماه های اخیر افزود: ارزیابی این است که قیمت نفت زیر ۴۰ تا ۴۵ در متوسط نخواهد آمد اما با این حال باید صبر کرد. هم اکنون نیز نرخ نفت صادراتی کشورمان نیز حول حوش ۴۰ تا ۴۵دلار برای هر بشکه محاسبه می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در مورد برنامه تدوین شده باوجود افزایش عرضه از تقاضا و همچنین رفع مشکلات ناشی از تحریم ها، تصریح کرد: روند قیمت نفت که مستقل از اینکه ما بر گردیم به صحنه تولیدمان یا برنگردیم کماکان افت قیمت نفت محتمل است و آن هم به این دلیل است که عرضه از تقاضا بیشتر است. از طرف دیگر پیش بینی بحران های اقتصادی در یکسری کشور ها بخصوص در چین است چراکه شاهد بودید که بورس چین در چند وقت اخیر حدود ۳هزار میلیارد دلار ارزش خود را از دست داد.

وی افزود: این کاهش ارزش بورس تبعاتی را در زمینه تولید و به تبع آن مصرف انرژی در چین دارد و ممکن است به دلیل نقش تعیین کنندگی چین در اقتصاد جهانی این تبعات منتقل شود به کشورهای دیگر.

ایران کمتر از یک میلیون بشکه نفت روی آب دارد

در ادامه مدیرعامل شرکت ملی نفت نفت ذخیره شده ایران روی آب را کمتر از ۱۰ میلیون بشکه دانست و گفت: مقدار نفت ذخیره شده ایران روی آب زیاد نیست و کمتر از ۱۰ میلیون بشکه است و اعداد و ارقام دیگری که مطرح می شود بیشتر جنگ روانی است.

جوادی در توجیه علت ذخیره نفت گفت: مقدار ذخیره نفت بر می گردد به افق هایی که تولیدکنندگان برای خود می بینند، چراکه وقتی تقاضا در بازار افزایش پیدا می کند، تولیدکنندگان برای بدست آوردن قدرت عمل، شروع می کنند به ذحیره سازی که بخشی روی آب و بخشی دیگر را نیز در مخازن کشورهای مقصد یا مناطقی که مصرف دارند، ذخیره می کنند که این عرف است و ماهم مستثنی نیستیم و در مورد نفت خام ذخایر غیرعرفی را روی آب نداریم.

نخستین مشتری نفت ایران بعد از افزایش تولید مشخص نیست

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری های خارجی ما به صفر نرسیده بلکه به شدت کاهش یافته که در پایان برنامه پنجساله مقدار آن را اعلام می کنیم، در مورد افزایش تولید در روزهای نخستین پس از رفع تحریم ها اظهار کرد: اجازه دهید تا زمان عقد قرارداد و قطعی شدن اعلام نمی کنیم اما ارزیابی ما این است که بالافاصله در کمتر از یکماه پس از رفع تحریم ها افزایش تولید و فروش ۵۰۰هزار بشکه را شاهد خواهیم بود.

اصلاح دریافتی اقماری کارکنان غیراقماری

وی درباره نارضایتی اخیر بخشی از کارکنان صنعت نفت از پرداختی ها اظهار کرد: هیچ تغییر وضعیتی در پرداخت کارکنان که طبق ضوابط اقماری انجام می دادند، نداشتیم. بلکه اتفاقاتی افتاده بود که بعضی ها سازمان کارشان اقماری نبوده ولی کار اقماری می کردند که با اصلاح دستورالعمل های اخیر دچار تغییر شدند ولی آنهایی که طبق ضوابط سازمانی، اقماری بودند کماکان اقماری هستند و دریافت های قبلی را کماکان خواهند داشت.

کلید واژه ها: شرکت ملی نفت


نظر شما :