اتهام مخالفان به دولت حزب عدالت و توسعه

اردوغان در انفجارهای آنکارا دست دارد

۲۹ مهر ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۳۰۷۶ اخبار اصلی خاورمیانه
خانم فیگدن یوکسکداغ، یکی از مقامات حزب خلق دموکراتیک، حزب نزدیک به کردها سازمان امنیت ترکیه را متهم کرد که یک حساب کاربری وهمی در تویتر ایجاد کرده و حملات چند هفته پیش در آنکارا را پیش‌بینی کرده بود.
اردوغان در انفجارهای آنکارا دست دارد

دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس ترکیه که قرار است در ابتدای ماه آینده میلادی برگزار شود، تنش میان احزاب سیاسی ترکیه شدت گرفته است. در این میان برخی منابع می گویند که سازمان امنیت ترکیه تلاش هایی را برای توجیه افکار عمومی به سود رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه آغاز کرده و امیدوار است که بتواند به این ترتیب آرای حزب عدالت و توسعه را افزایش دهد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، در همین رابطه خانم فیگدن یوکسکداغ، یکی از مقامات حزب خلق دموکراتیک، حزب نزدیک به کردها سازمان امنیت ترکیه را متهم کرد که یک حساب کاربری وهمی در تویتر ایجاد کرده و حملات چند هفته پیش در آنکارا را پیش بینی کرده بود. به گفته وی این ثابت می کند که دولت ترکیه و سازمان امنیت آن از وقوع حوادث تروریستی آنکارا از قبل خبر داشته اند.

یوکسکداغ در سخنرانی خود در جمع افراد حاضر در جلسه توجیهی او که به مناسبت نامزدی اش در انتخابات پارلمانی ترکیه در شهر غازی عنتاب، جنوب شرق این کشور برگزار شده بود، همچنین گفت: «حزب عدالت و توسعه در حال انجام تبلیغات مشکوک سازمان یافته شده ای با هدف تشویش افکار عمومی و انحراف آنها از خطاها و جنایت هایی که مرتکب شده، است.»

او همچنین به انتقاد از سیاست های دولت ترکیه پرداخت و آن را متهم کرد که «تلاش می کند فضایی به وجود آورد که این گونه جلوه داده شود که اعضای حزب خلق دموکراتیک از قبل از وقوع انفجارهای آنکارا اطلاع داشتند و با همین هدف حساب های کاربری وهمی و خیالی ایجاد کرده است تا مسئولیت را از گردن خود بردارد. تحقیقات و کاوش های اخیر ما نشان می دهد که این حساب ها را سازمان امنیت مدیریت و هدایت می کند و کاملا سازمان دهی شده عمل می کند.»

این اظهارات با تلاش هایی که برخی فرماندهان نظامی که با مخالفان همکاری می کنند تا به اردوغان فشار وارد شود تا از قدرت کنار برود، هم زمان شده است. برخی از فرماندهان نظامی ارتش ترکیه می گویند دیگر وقت آن رسیده است که اردوغان از ریاست بر کشور کنار برود تا کشور بیش از این وارد تنش سیاسی نشود. آنها همچنین اردوغان و حزب عدالت و توسعه را متهم می کنند که فعالیت های تروریستی را در قلب آنکارا تشدید کرده است تا نفوذ خود را تقویت کند.

گزارش ها نشان می دهد که آنکارا از مدت ها پیش تلاش داشته است نمونه های سازمان امنیت ملی و سازمان اطلاعات امریکا را پیش ببرد با این تفاوت که این فعالیت ها در خدمت حزب حاکم یعنی حزب عدالت و توسعه باشد.

به نظر می رسد دولت ترکیه از اطلاعات سازمان امنیت، اس ای بی، که سال گذشته بزرگترین پایگاه نظامی را در ترکیه راه اندازی کرد، به سود خود بهره برداری می کند. این پایگاه نظامی که ظاهر نظامی دارد اما به طور سری توسط سازمان امنیت اداره می شود قوانین تازه ای را وضع کرده است که باعث بزرگ شدن و قدرت گرفتن سازمان امنیت می شود و حتی در روند قضایی کشور نیز دخالت می کند.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این اعتقادند که مقامات دولت ترکیه به شکل بی سابقه ای به سازمان امنیت با شکل جدید آن وابسته شده اند و همه اعتمادشان را معطوف آن کرده اند چرا که به سازمان امنیت وابسته به پلیس چندان اعتماد ندارند، سازمان امنیتی که به اعتقاد دولت جماعت فتح الله گولن در آن نفوذ کرده اند و سازمانی به موازی سازمان امنیت وابسته به دولت در آن ایجاد کرده اند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رجب طيب اردوغان تركيه حادثه تروريستي آنكارا انفجارهاي آنكارا حزب دموكراتيك خلق كردهاي تركيه


نظر شما :