با تشدید بحران داخلی و نزدیک‌ شدن به انتخابات زودهنگام

کردها برای آشتی با آنکارا دست به دامن آلمان شدند

۰۷ مهر ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۲۴۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
صلاح الدین دمیرتاش، رهبر این حزب که به آلمان سفر کرده است در شهر هامبورگ گفت: «اگر درگیری‌ها در ترکیه عمیق‌تر شود ممکن است موج تازه‌ای از مهاجرت از ترکیه به اروپا به وجود آید.»
کردها برای آشتی با آنکارا دست به دامن آلمان شدند

دیپلماسی ایرانی: حزب خلق دموکراتیک ترکیه که مورد حمایت کردها است از آلمان خواست برای حل منازعات کردها با دولت مرکزی که نزدیک به دو ماه است به شدیدترین حالت خود رسیده، میانجی گری کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، صلاح الدین دمیرتاش، رهبر این حزب که به آلمان سفر کرده است در شهر هامبورگ گفت: «اگر درگیری ها در ترکیه عمیق تر شود ممکن است موج تازه ای از مهاجرت از ترکیه به اروپا به وجود آید.»

وی تاکید کرد، نیاز مبرم به حمایت آلمان برای حل مساله کردها در ترکیه داریم.

دمیرتاش که حزب او نخستین حزب کردی است که توانست در انتخابات ماه ژوئن به پارلمان این کشور نماینده بفرستد همچنین گفت که می تواند ترتیب مذاکره میان حزب کارگران کردستان با دولت ترکیه را فراهم کند. وی گفت: «آلمان می تواند نقشی پررنگ تر و با اهمیت تر از نقش فعلی اش ایفا کند و میان کردها با دولت مرکزی در آنکارا میانجی گری کند.»

این اظهارات در حالی بیان می شود که بحران سیاسی خفقان آفری در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام بر ترکیه حاکم شده است. حزب عدالت و توسعه پس از آن که موفق به تشکیل دولت ائتلافی نشد دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام کرد که قرار است این انتخابات در اول ماه نوامبر برگزار شود.

هنوز دولت ترکیه واکنشی نسبت به اظهارات دمیرتاش از خود نشان نداده اما ناظران می گویند که برلین از اظهارات او استقبال کرده و درصدد میانجی گری میان کردها با آنکارا است. به ویژه که بعضی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، ترکیه را به سوء استفاده از این پیمان برای حل مشکلات داخلی اش با کردها با استفاده از قوه زور کرده اند و آلمان می بیند ترکیه در موقعیتی است که برای دفع اتهامات حاضر به مذاکره است.

رودریش کیزیوتار، کارشناس مسائل سیاسی و نظامی آلمانی در این باره می گوید: «علی رغم این که ناتو و اتحادیه اروپا به آنکارا بر سر خطرات سیاست هایش در برابر کردها هشدار داده اند، آلمان حاضر به برچیدن سامانه های دفاع موشکی خود در جنوب ترکیه نشده و این مساله به ابزار مطمئنی برای آلمان ها برای مذاکره با آنکارا تبدیل شده است.»

وی در ادامه می افزاید: «خط فاصلی که میان نیروهای کرد در ترکیه و سوریه و عراق وجود دارد چندان از هم دور نیستند. از سال گذشته آلمان سلاح در اختیار نیروهای پیش مرگ کرد در شمال عراق قرار می دهد و در آموزش نظامی آنها کمک می کند. در حالی که استراتژی ترکیه در مبارزه با تروریسم کاملا متناقض با سیاست های آلمان است. چرا که بر خلاف آلمان درصدد تضعیف همه کردها بر آمده است.»

جنگ ترکیه با حزب کارگران کردستان وارد سومین ماه خود شده است. فعالیت این حزب در ترکیه ممنوع اعلام شده و آنکارا آن را شبکه ای تروریستی اعلام کرده است. از سوی دیگر تا کنون هیچ تغییر موضع روشنی در قبال عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان از سوی آنکارا مشاهده نشده این مساله سبب شده تا بسیاری نسبت به نیات صلح طلبانه آنکارا در برخورد با این اقلیت که سال ها است خواستار جدایی از ترکیه هستند به دیده تردید بنگرند. در حال حاضر دولت ترکیه با پایان دادن به آتش بس خود با کردها جنگنده های خود را به پناهگاه آنها در جنوب ترکیه و شمال عراق گسیل می دارد و مواضع آنها را بمباران می کند، در برابر نیروهای مخالف کرد نیز در برابر این حملات واکنش نشان می دهند و حملاتی را به خاک ترکیه انجام داده اند.

مسئولان دولتی می گویند که از ماه ژوئن تا کنون بیش از 150 پلیس و سرباز ترکیه کشته شده اند که بیشتر آنها در اطراف شهرهای جنوبی به قتل رسیده اند.

حزب خلق دموکراتیک در انتخابات اخیر ترکیه پیروزی چشمگیری به دست آورد اما نتوانست شیرینی این پیروزی را بچشد چرا که بعد از آن حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان که اکثریت کرسی های پارلمان را در اختیار دارد در پی ناتوانی در تشکیل دولت اعلام انتخابات زودهنگام کرد و حمله تبلیغاتی شدیدی را علیه آن به راه انداخت به گونه ای که بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند عملیات جنگ طلبانه اخیر دولت ترکیه علیه کردها با هدف تضعیف و ترساندن آنها در انتخابات پیش رو است تا به این ترتیب نتوانند در انتخابات شرکت کنند و به سود این حزب رای دهند. در هفته های اخیر نیز تمامی دفاتر تجاری و سیاسی این حزب در سراسر ترکیه به آتش کشیده شدند که عمق بحران داخلی را در ترکیه نشان می دهد. البته دولت ترکیه این اتهامات را رد می کند و می گوید برخوردهایش در شهرهای جنوبی تنها در جهت رفاه حال عمومی و دفع جوانان متحصن در شهرها است.

مقام های ترکیه به خوبی این حقیقت را درک می کنند که حملات امنیتی شدید آنها می تواند نتایج عکس به دنبال داشته باشد و کردها را علیه آنها تحریک کند و ضمن افزایش خشونت ها شکست های سیاسی بیشتری را متحمل حزب عدالت و توسعه کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: كردستان تركيه حزب عدالت و توسعه رجب طيب اردوغان حزب خلق دموكراتيك


نظر شما :