تحولات جاری خاورمیانه تنها راهکار سیاسی دارد

۳۰ مهر ۱۳۹۴ | ۰۴:۲۰ کد : ۱۹۵۳۱۵۷ سرخط اخبار

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با "فیلیپ هاموند"، وزیر خارجه انگلیس دیدار و در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه و تحولات منطقه با تمرکز بر اهمیت مبارزه با افراطی گری و تروریسم رایزنی و گفت وگو کرد.

به گزارش ایسنا، "حسین امیرعبداللهیان" در این دیدار با سریع و پیچیده خواندن تحولات منطقه، گفت: رویکرد ما در قبال این تحولات رویکردی سازنده بوده و جمهوری اسلامی ایران همواره بر این باور بوده است که تحولات جاری در منطقه اعم از سوریه، یمن، بحرین و عراق صرفا راهکار سیاسی دارد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: بی توجهی به ریشه ای گسترش افراطی گری و تروریسم در منطقه موجب شده است، موج فزاینده تهدیدهای این گروه های تروریستی از منطقه ما خارج شود و سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی را نیز دربر گیرد.

امیرعبداللهیان با تشریح مواضع و رویکرد کشورمان در خصوص تحولات سوریه، یمن و بحرین افزود: در سوریه راهکار عملی این است که همزمان مبارزه با تروریسم، آینده سیاسی و پروژه سیاسی در این کشور نیز مورد توجه قرار گیرد و غفلت از هر کدام از این دو عامل، نه تنها مشکلات را حل نخواهد کرد بلکه اوضاع را پیچیده تر می کند.

وی در خصوص یمن نیز با اشاره بر اینکه "ما خواستار یمنی امن و باثبات و قابل اعتماد برای همه کشورهای منطقه هستیم"، خاطرنشان کرد: استمرار عملیات نظامی علیه این کشور از سوی نیروهای نظامی به رهبری عربستان سعودی بجز کشتار مردم و ویرانی زیرساخت های یمن، نتیجه ای نخواهد داشت و راهکار نهایی در این کشور، توقف جنگ و بازگشت همه گروه های یمنی به میز مذاکره است.

امیرعبداللهیان در این دیدار همچنین اعتراض های چندساله مردم بحرین را مورد اشاره قرار داد و افزود: ما بارها به مقام های بحرین توصیه کرده ایم راه حل در بحرین پیچیده نیست و حکومت با اقدامات اعتمادساز می تواند زمینه لازم را برای گفت وگوهای جدی برای حل این مشکلات فراهم سازد.

به گزارش ایسنا، "فیلیپ هاموند"، وزیر خارجه انگلیس نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر معاون وزیر امور خارجه کشورمان به انگلیس، جمهوری اسلامی ایران را، کشوری بزرگ و متمدن در منطقه دانست و نقش سازنده و مهم کشورمان را مورد تاکید قرار داد.

وزیر خارجه انگلیس با اشاره به نهایی و اجرایی شدن برجام، افزود: این فرصت مغتنمی است که همه باید از آن به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی با ابراز نگرانی از روند رو به گسترش خشونت، افراطی گری و تروریسم، خواستار ایفای نقش بیشتر جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل این بحران ها شد.

هاموند از رویکرد جمهوری اسلامی ایران جهت حل و فصل سیاسی بحران های منطقه ای استقبال کرد و با اشاره به دعوتش از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به لندن، خواستار استمرار این رایزنی ها در سطوح مختلف شد. 

کلید واژه ها: بحرین


نظر شما :