مونیز: ایران باید پروتکل الحاقی را تا ابد اجرا کند

۳۰ مهر ۱۳۹۴ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۹۵۳۱۶۱ سرخط اخبار
 چند روز پس از "روز پذیرش" توافق هسته ای ایران، شبکه رادیویی فاکس نیوز  با ارنست مونیز – وزیر انرژی آمریکا – مصاحبه ای انجام داد. مونیز خود یک فیزیکدان هسته ای است و جزء حامیان توافق هسته ای محسوب می شود. وی در این گفتگو به پرسش هایی درباره فعالیت هسته ای ایران پس از پایان اجرای توافق پاسخ داد و از چگونگی کارکرد تحریم ها و جنبه های مالی این توافق صحبت کرد.
 
مجری فاکس نیوز از مونیز پرسید: یکی از مشکلات این توافق، این است که ایران پس از پایان اجرای توافق - 15 سال آینده - می تواند فعالیت هسته ای خود را آزادانه دنبال کند. نظر شما در مورد این مسئله چیست؟
 
ارنست مونیز در پاسخ به این سوال گفت: من این گونه فکر نمی کنم. پایه های معماری توافق هسته ای، محدودیت 15 سال برای برنامه هسته ای ایران در نظر گرفته است. این محدودیت ها کامل و قوی است. با این حال، کلید این توافق شفاف سازی است و شفاف سازی یک مسئله همیشگی است. بالاتر از شفاف سازی، این یک توافق منحصر به فرد است. هیچ کشوری در تاریخ به این اندازه محدودیت بر برنامه هسته ای خود را نپذیرفته است. برای مثال، ایران برای همیشه اجازه ندارد فناوری هایی که به ساخت تسلیحات هسته ای منجر می شود را گسترش دهد. بله، این درست است که محدودیت های مستقیم بر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران تنها برای 15 سال برقرار خواهد شد؛ اما شفاف سازی کلید موفقیت ماست و مسئله ای است که برای همیشه ادامه خواهد یافت.
 
مجری فاکس نیوز با تعجب پرسید حتی پس از 15 سال به صورت نامحدود ادامه خواهد یافت؟
 
وزیر انرژی آمریکا در پاسخ گفت: بله، پروتکل الحاقی بصورت نامحدود اجرا خواهد شد. البته برخی مقررات خاص هم در توافق هسته ای وجود دارد. برای نمونه نخستین بار است که یک کشور موافقت کرده اورانیوم خود را تحت بازرسی و نظارت قرار دهد. این مسئله 25 سال ادامه خواهد یافت.
 
مونیز افزود: آنها پس از اجرای این توافق پول زیادی خواهند داشت. این پول سرمایه بلوکه شده ایران در بانک های خارجی است. آنها از این پول برای پرداخت دستمزدها، حقوق بازنشستگی و بسیاری از اقدامات دیگر استفاده خواهند کرد. آنها پیش تر این را اعلام کرده اند و ما معتقدیم همان طور که حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری وعده داد، بیشتر این پول ها برای ساماندهی و حمایت اقتصاد ایران هزینه خواهد شد. البته این بدان معنا نیست که بخشی از این پول ها در اهداف نظامی هزینه نشود. اولین گزینه ها ایران نیز کمک به حزب الله لبنان و انصارالله یمن است. 
 
مجری فاکس نیوز به عنوان سوال پایانی از مونیز پرسید شما چقدر به ایران اعتماد دارید؟
 
مونیز در پاسخ گفت: توافق هسته ای به اعتماد ربطی ندارد. این توافق از هر جهت خاص است. اصلی ترین دلیل آن نیز بخاطر نبود اعتماد در هر دو طرف بود. واقعیت این است که توافق هسته ای براساس شفاف سازی صورت گرفت نه اعتماد. با این وجود، این به معنای نداشتن آرمان برای طی مسیر صادقانه با تغییر رفتار ایران نیست؛ اما واقعیت این است که اعتماد پایه توافق هسته ای نبود. این توافق تنها از دیدگاه علمی سبب دور شدن ایران از بمب هسته ای می شود. همچنین براساس برجام، در صورت نزدیک شدن ایران به بمب هسته ای این موضوع قابل شناسایی خواهد بود.

کلید واژه ها: شفاف سازی شفاف مونیز فاکس فاکس نیوز


نظر شما :