احتمال ورود نظامی دوباره امریکا قوت گرفت

هشدار امریکا به عراق بر سر روسیه

۰۷ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۳۳۲۵ اخبار اصلی خاورمیانه
اشتون کارتر اعلام کرد که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تعهد داده است که به هیچ وجه به شریکی برای روسیه تبدیل نخواهد شد.
هشدار امریکا به عراق بر سر روسیه

دیپلماسی ایرانی: در تغییری بزرگ در استراتژی امریکا در عراق، اشتون کارتر، وزیر دفاع این کشور اعلام کرد که ایالات متحده بر حملات هوایی خود علیه داعش خواهد افزود، و در عملیات زمینی نیز در صورت نیز در عراق شرکت خواهد کرد. وی همچنین اعلام کرد که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تعهد داده است که به هیچ وجه به شریکی برای روسیه تبدیل نخواهد شد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، در همین رابطه ژوزف دانفورد، رئیس ستاد ارتش امریکا اعلام کرد که هر گونه اجازه به روسیه از سوی عراق برای حمله به مواضع داعش در این کشور باعث خواهد شد تا «واشنگتن حمایت خود را از عراق بردارد.»

دانفورد در جلسه پرسش و پاسخ کمیته روابط تسلیحاتی در مجلس سنا که روز سه شنبه برگزار شد همچنین گفت: «بعد از دخالت روسیه در سوریه و ایستادنش در کنار حزب الله و گروه های شبه نظامی وابسته به ایران موازنه قدرت در سوریه به سود بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه شده است.»

وی ادعا کرد، عملا نیروهای نظامی ایران تحت عنوان «مستشاران نظامی» در سوریه حضور دارند که برآورد می شود تعداد آنها کمتر از دو هزار نفر باشد که این رقم در عراق به بیش از هزار نفر می رسد.

کارتر همچنین گفت: «باید به حضور این نیروها اقرار کنیم و بیش از پیش به فکر آماده سازی نیروهای سنی برای مبارزه با داعش در عراق باشیم. البته حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در این زمینه پیشرفت هایی داشته است اما او بر همه چیز کنترل ندارد.»

او با گفتن این عبارت تلویحا می خواست مخالفت گروه های سیاسی نزدیک به ایران را با ایجاد نیروهای شبه نظامی سنی بیان کند.

کارتر در پاسخ به پرسش سناتور لندسی گراهام که پرسید آیا واشنگتن همچنان به دنبال سرنگونی اسد است، گفت: «قطعا، اما نمی خواهد هیچ عملیات نظامی را در این سطح انجام دهد. ما توصیه ای به رئیس جمهور باراک اوباما برای ایجاد منطقه جدا شده یا پرواز ممنوع در این مرحله نمی کنیم اما این گزینه روی میز قرار دارد.»

کارتر همچنین گفت: «رویارویی نظامی با اسد مسئولیت بزرگی است و ایجاد منطقه جدا شده نیز نیازمند دفاع از آن دارد تا از گزند جبهه النصره و داعش در امان بماند چرا که این دو گروه قدرتمندترین گروه های نظامی به روی زمین در سوریه محسوب می شوند.»

وی نسبت به حملات هوایی روسیه نیز هشدار داد و گفت: «اگر حملات روسیه بر داعش تمرکز نیابد ممکن است باعث تقویت آن شود.»

وزیر دفاع امریکا درباره احتمال حمله روسیه به نیروهایی که ایالات متحده آموزش داده و تجهیز کرده است نیز گفت: «چنین اتفاقی نخواهد افتاد. نیروهای آموزش داده شده اعم از کردها و متحدان عربی سوری مورد هیچ گونه تعرضی قرار نخواهند گرفت.»

وی درباره حمله ای که جنگنده های روسیه به ارتش آزاد کرده اند نیز گفت: «واشنگتن از ارتش آزاد حمایت می کند اما نه دخالتی در آموزش نیروهای آن دارد نه برای تجهیز آنها کاری می کند.»

اشتون کارتر تاکید کرد، ایالات متحده منافعی در منطقه دارد برای همین باید از شرکای خود در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل و مبارزه با داعش پشتیبانی کند.

وی از دخالت روسیه در سوریه انتقاد کرد و گفت: «چنین دخالتی می تواند جنگ سوریه را شعله ورتر کند و باعث تقویت افراط گرایی شود.»

در همین رابطه ژنرال ژوزف دانفورد که به تازگی از عراق برگشته است نیز گزارشی از سفر خود به عراق ارائه داد.

وی در این باره گفت: «رهبران عراقی تاکید کرده اند که به روسیه اجازه نخواهند داد که علیه داعش در عراق حمله کند.»

دانفورد همچنین گفت: «به عراقی ها هشدار داده ایم اگر چنین اتفاقی بیفتد مجبور خواهیم شد حمایت خود را از عراق قطع کنیم.»

کارتر در تایید حرف دانفورد گفت: «عبادی تعهد داده است که شریکی برای روسیه نخواهد بود.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اشتون كارتر عراق و امريكا سوريه روسيه


نظر شما :