ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از شکایت ظریف نزد علاوی از عربستانی‌ها تا توطئه تازه اسرائیل

۱۴ آبان ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۳۴۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
شکایت ظریف از عربستانی‌ها نزد ایاد علاوی، توطئه تازه اسرائیل علیه محور مقاومت، احتمال ضعیف عوض شدن ملک سلمان، اصرار مسکو بر حفظ اسد از زبان هاموند و ارسال موشک‌های تاو برای مخالفان اسد از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از شکایت ظریف نزد علاوی از عربستانی‌ها تا توطئه تازه اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

شکایت ظریف از عربستانی ها نزد ایاد علاوی

ایاد علاوی، نخست وزیر اسبق عراق و معاون کنارگذاشته شده رئیس جمهوری این کشور در گفت وگو با شبکه خبری الشرقیه گفت که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در دیداری به او گفته است که عربستانی ها دوست ندارند با ایرانی ها دیدار کنند.

به گفته ایاد علاوی ظریف چند بار از عربستانی ها خواسته یا به آنها پیام فرستاده که برای حل اختلافات با مسئولان ایرانی جلسه ای برگزار شود اما طرف عربستانی نپذیرفته است.

علاوی گفت که در این رابطه حق را به ایران می دهد برای این که تهران می خواهد مشکلات را با ریاض حل کند اما عربستانی ها شانه خالی می کنند.

 

ابراز امیدواری ملک سلمان نسبت به موفقیت نشست وین 2

ملک سلمان، پادشاه عربستان درباره نشست وین 2 درباره سوریه گفت: «وین یک پیشرفت هایی داشته است که امیدواریم در وین 2 بتواند دیدگاه ها به هم نزدیک شود و همه در صف واحدی قرار بگیرند تا بحران سوریه به نتیجه برسد.»

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، ملک سلمان همچنین ابراز امیدواری کرد بحران سوریه هر چه سریع تر به راه حلی که مرضی الطرفین باشد، برسد.

 

تلاش اسرائیل برای تشویش اذهان عمومی نسبت به محور مقاومت

روزنامه الاخبار، چاپ بیروت گزارش داد که عاموس یادلین، رئیس مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل به دولت نتانیاهو و سازمان های امنیتی رژیم صهیونیستی توصیه کرده بهتر است وانمود شود مشارکتی اسرائیلی – روسی در عملیات جنگی و حمله هوایی به افراد مسلح در شمال سوریه به عمل می آید تا آن جا که این گونه برداشت شود که محور مقاومت و اسرائیل با یکدیگر هماهنگ عمل می کنند.

وی همچنین می گوید: «در این صورت می توان افکار عمومی را مشوش کرد، نادانی محض را بر طرف های ذی نفوذ در امور سوریه مستولی کرد و اذهان را منحرف ساخت.»

 

تلاش غرب برای وانمود کردن حمایت روسیه از شیعیان

روزنامه النهار، چاپ بیروت می نویسد، بعضی ها در غرب تلاش می کنند برای اهل سنت این گونه وانمود کنند که کرملین در کنار مسائل دیگر از پیمان شیعی دفاع می کند و چنان وارد جنگ سوریه شده که گویی خود شیعی است.

به نوشته النهار، غربی ها تلاش دارند با این کار سنی ها را علیه روس ها تحریک کنند تا به این ترتیب هم سنی ها جنگی را علیه روس ها آغاز کنند هم شیعیان تضعیف شوند.

این روزنامه همچنین می نویسد، غربی ها برای رسیدن به این هدف به شدت بر روی اذهان سیاستمداران سنی مذهب کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در حال کار هستند.

 

خودداری مصر از اتخاذ موضع مشابه عربستان در مورد سوریه

روزنامه النهار، چاپ بیروت گزارش داد که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر به دولت عربستان ابلاغ کرده است که حاضر نیست همان مواضع عربستان در قبال سوریه را در برابر بشار اسد اتخاذ کند.

به نوشته این روزنامه، عربستان بر سرنگونی بشار اسد اصرار دارد در حالی که قاهره می گوید در وضعیت فعلی که تروریست ها در سوریه قدرت دارند نباید اولویت سرنگونی بشار اسد باشد.

السیسی همچنین منکر برقراری ارتباط با بشار اسد نشده و گفته است که از او در برابر تروریست ها و اخوان المسلمین حمایت می کند و فکر می کند که مصر و سوریه منافع مشترکی در این زمینه دارند.

 

احتمال همکاری مشترک نظامی روسیه و امریکا در سوریه

شبکه خبری سومریه نیوز گزارش داد که یک مقام مسئول روسی از احتمال همکاری امریکا و روسیه در مبارزه با داعش در سوریه خبر داد.

به گزارش این شبکه خبری احتمال این که روسیه و امریکا با یکدیگر در آموزش نیروهای مخالف سوری همکاری کنند، وجود دارد.

این مقام مسئول حتی از احتمال انجام مانور مشترک محدود نظامی در شمال سوریه میان امریکا و روسیه خبر داد.

 

احتمال ضعیف عوض شدن ملک سلمان

حمزه الحسن، پژوهشگر و فعال سیاسی عربستانی می گوید: «اختلافات فرزندان خاندان حاکم به دور از اصلاحات است. اصلاحات در اولویت هیچ کدام از شاهزده ها نیست. آن چه جریان دارد در حقیقت درگیری بر سر سهم خواهی فرزندان عبدالعزیز، موسس حکومت فعلی است نه بیشتر. شاهزده های مخالف ملک سلمان چندان تفاوتی با او در موضوع اصلاحات ندارند.»

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ بیروت، وی همچنین می گوید: «انقلاب علیه خاندان حاکم بر کشور واقعیت ندارد. حرف هایی که درباره عزل ملک سلمان در آینده نزدیک زده می شود غیر دقیق و غیر قابل اعتماد هستند. برای این که ملک سلمان می تواند هر کدام از شاهزاده های معترض را با پول ساکت کند. این سبب می شود که حجم مخالفان داخل خانواده مشخص نباشد. شاهزاده ها همچنین مثل مردم از جان خود و قلع و قمع می ترسند.»

 

اصرار روسیه بر حفظ اسد از زبان هاموند

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس گفت با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز قبل از نتیجه گیری مذاکرات وین صحبت کرده و لاوروف به وی گفته است روسیه هیچ گونه انعطافی در زمینه ترک قدرت از سوی اسد از خودش نشان نخواهد داد.

به گزارش بلومبرگ ویو، هاموند می گوید که موضع روسیه درباره اسد دقیقاً همان موضعی است که در سه سال گذشته هم داشته اند. روسیه می گوید اسد انتخاب شده و فقط از طریق انتخابات است که کسی می تواند جایگزین وی شود.

 

ارسال موشک های تاو برای مخالفان سوری

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که امریکایی ها محموله تازه ای از موشک های تاو در اختیار نیروهای مخالف اسد قرار داده اند.

بنا به این گزارش این موشک ها می توانند علیه روس ها و متحدانشان استفاده شوند. چرا که قرار است مخالفان اسد از آن در برابر نیروهای بشار اسد و متحدان آنها استفاده کنند که می تواند شامل روس ها و ایرانی ها و متحدان آنها نیز بشود.

العرب پیش بینی می کند که این کار بتواند دایره تنش میان مسکو و واشنگتن را بیش از پیش گسترش دهد.

 

تعجب العربی از دعوت نشدن به نشست وین

نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب گفت از این که نشست وین از او به عنوان رئیس اتحادیه عرب برای شرکت در این نشست دعوت نکرده بسیار تعجب کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، العربی گفت: «ما به عنوان اتحادیه عرب و نماینده جامعه عربی می بایست به نشست وین دعوت می شدیم که در کمال شگفتی چنین اتفاقی نیفتاد.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ملک سلمان عربستانی ها ظريف علاوي


نظر شما :