آغاز دور تازه ای از ناآرامی ها در مصر

اخوانی ها از استانبول علیه سیسی دست به کار می شوند

۱۹ آبان ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۳۵۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
طرح هایی را شبکه های انقلابی و چپ گرا از جمله جنبش 6 آوریل و دیگر جنبش هایی که با سیاست های رئیس جمهوری مصر مخالفت دارند تنظیم کرده اند و قصد دارند در مناطق مختلف و برخی خیابان های تنگ قاهره و دیگر شهرهای مصر در کنار تاسیسات حیاتی تظاهرات اعتراض آمیز به راه اندازند.
اخوانی ها از استانبول علیه سیسی دست به کار می شوند

دیپلماسی ایرانی: منابع امنیتی مصر فاش کردند که رهبران سازمان جهانی اخوان المسلمین طی دو روز گذشته جلسات مکرری را در شهر استانبول ترکیه برگزار کردند که در این جلسات درباره چگونگی تشدید اعتراضات در مصر قبل از فرا رسیدن چهارمین سالگرد انقلاب 25 ژانویه که به سقوط حکومت محمد حسنی مبارک، دیکتاتور مخلوع مصر انجامید، تصمیماتی را گرفتند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، بر اساس طرحی که جماعت اخوان المسلمین تعریف کرده است، کمیته الکترونیک وابسته به این جماعت شایعات گسترده ای را در سطح کشور و رسانه های عربی و شبکه های اجتماعی آغاز می کند و اخبار جنجنالی را در میان افکار عمومی مصر به طور گسترده ترویج خواهد کرد. هدف از این کارها ایجاد فضای تشنج آمیز در کشور است به ویژه که بسیاری از مصری ها از عملکرد دولت فعلی مصر ناراضی هستند و روز به روز بر نارضایتی های اجتماعی افزوده می شود.

در جلسه ای که در خارج از مصر برگزار شده و تلاش می شود از آن جا نسخه ای برای تحولات سیاسی مصر پیچیده شود، ایمن نور، نامزد سابق ریاست جمهوری و مقیم لبنان، ولید شرابی، عضو سابق جنبش "تقاص برای مصر" نزدیک به اخوان المسلمین و سمیر العرکی، یکی از رهبران تندروی اخوان المسلمین حضور داشته اند.

منابع آگاه به العرب گفتند که ایمن نور در جلسه ای که با حضور افسرهای عالی رتبه سازمان امنیت ترکیه برگزار شد، گفت که طرح هایی را شبکه های انقلابی و چپ گرا از جمله جنبش 6 آوریل و دیگر جنبش هایی که با سیاست های عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر مخالفت دارند تنظیم کرده اند و قصد دارند در مناطق مختلف و برخی خیابان های تنگ قاهره و دیگر شهرهای مصر در کنار تاسیسات حیاتی تظاهرات اعتراض آمیز به راه اندازند. آنها تلاش دارند دور تازه ای از درگیری ها میان عناصر ارتش و پلیس مصر با تظاهرکنندگان رقم بزنند.

به گفته این منابع این افراد تلاش دارند از افزایش قیمت های انرژی، برق و خدمات رسانی در کشور که تورم تازه ای را به وجود آورده و ناآرامی های گسترده ای را موجب شده است نهایت استفاده را ببرند و به این ترتیب تعداد بیشتری از مصری های معترض را به سوی خود جلب کنند و تلاش دارند این گونه وانمود کنند که بیشتر مصری ها سیاست های حکومت را رد می کنند.

منابع آگاه همچنین به العرب گفتند که سازمان جهانی اخوان المسلمین به رهبران جنبش های جوانان و انقلابی گفته اند که «اخوان المسلمین برای همیشه خود را از فرایند سیاسی کشور خارج کرده است و قصد ندارد در صورت سقوط حکومت فعلی مصر در هیچ حکومت جدیدی شرکت کند و آنها باید از این بابت کاملا مطمئن باشند.»

برخی از تحلیلگران بر این اعتقادند که دولت مصر این حرف ها را از روی فریبکاری می زند و تلاش دارد با این وعده ها صفوف یکپارچه ای از مخالفان ایجاد کند که از جایگاه مردمی گسترده ای برخوردار باشد تا بتواند حکومت فعلی مصر را سرنگون کند.

محمود کمال، پژوهشگر در مرکز عربی آفریقایی مطالعات سیاسی و استراتژیک در این باره می گوید: «پیش بینی می شود اخوانی ها تا قبل از پایان ماه نوامبر حمله رسانه ای و سیاسی جدیدی را علیه حکومت فعلی مصر از طریق دو شبکه الشرق و الجزیره آغاز کنند. تمرکز آنها بر مشکلات شدید اقتصادی دولت و پرونده های حقوق بشری خواهد بود.»

بعد از پیروزی قاطع حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری و احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه نگرانی ها از فعالیت های اخوانی ها با حمایت ترکیه علیه دولت های غیراخوانی های حاکم بر کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی به شدت افزایش یافته است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر اخوان المسلمین


نظر شما :