رفتار ایران حرفه‌ای ولی خصمانه است

۱۸ آبان ۱۳۹۴ | ۱۹:۴۰ کد : ۱۹۵۳۵۹۴ سرخط اخبار

فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا در منطقه مستقر در بحرین مدعی شد به رغم توافق هسته ای برخی رفتارهای به گفته او «بی ثبات کننده و ایذایی» ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز همچنان ادامه دارد.فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا در منطقه : رفتارهای خصمانه ایران ادامه دارد

به گزارش عصر ایران، آدمیرال «کوین دونگان» در حاشیه نمایشگاه هوایی دوبی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتد پرس با ادعای اینکه ایران به سیاست های بی ثبات کننده خود در منطقه ادامه می دهد ، نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران را به قاچاق سلاح به یمن و انجام رفتارهای بی ثبات کننده در فراتر از سواحل خود متهم کرد.

او گفت: توافق اخیر هسته ای هیچ تاثیری در این فعالیت های فراتر از ساحل به گفته او بی ثبات کننده از نظر آمریکا نداشته است.

فرمانده آمریکایی در حالی نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران را به فعالیت های فراتر از ساحل بی ثبات کننده متهم می کند که این کشور بیشترین ساحل را در کرانه خلیج فارس و دریای عمان و نیز کنترل آبراه استراتژیک هرمز را در اختیار دارد.

این فرمانده آمریکایی گفت:" ما به هر حال هنوز از رفتار های ایران نگرانی داریم. با وجود رویدادهای مثبت در زمینه توافق هسته ای اما همچنان شاهد ادامه برخی رفتارهای سابق ایران هستیم."

آدمیرال دونگان که از سپتامبر سال جاری (شهریور) به سمت ریاست ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین منصوب شده است، ایران را به اذیت و آزار رساندن به برخی کشتی هایی که از منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز رد می شوند، متهم کرد.

در همان روزهای نخست آغاز به کار  این فرمانده آمریکایی در سمت جدید نیروهای چند ملیتی به رهبری ناوگان پنجم دریایی آمریکا مدعی توقیف یک کشتی با بار موشک های ضد تانک و دیگر ادوات نظامی در منطقه شدند و مدعی شدند این کشتی احتمالا متعلق به ایران و برای ارسال به یمن بوده است. این اتهام از سوی ایران رد شد.

آدمیرال دو نگان در ادامه مدعی شد برخی کشتی های آمریکایی کماکان با آزار گاه و بیگاه گشتی های ایران در منطقه مواجه می شوند. این فرمانده آمریکایی در عین حال تاکید کرد رفتار کلی ایران در اغلب موارد حرفه ای است اما بعضی اوقات گشتی های ایران به طرز خطرناکی بسیار به کشتی های آمریکایی نزدیک می شوند.

دونگان گفت: البته این رفتاری است که ما از نیروهای ایرانی انتظار داشته ایم. آنها مایلند کشتی ها ما به ویژه نوع جنگی آنها را در تنگه هرمز و یا در دیگر نقاط منطقه رهگیری کنند و نشان دهند می توانند وقتی به آنها نزدیک شویم به سمت ما شلیک کنند."

دونگان همچنین گفت در برخی موارد نیروهای دریایی ایران در تنگه هرمز به کشتی های تجاری نزدیک شده و به آنها می گویند اگر بخواهند عبور امنی داشته باشند بهتر است پرچم ایران را به روی کشتی نصب کنند.

برای نخستین بار از سال 2007 نیروی دریایی آمریکا هفته هاست هیچ ناو هواپیمابری را در منطقه خلیج فارس و دریایی عمان مستقر ندارد. فرمانده ناوگان پنجم آمریکا در این مورد نیز گفت ناوگان پنجم بدون حضور ناوهای هواپیمابر هم می تواند به فعالیت های سابق خود از جمله حملات هوایی به نیروهای داعش در عراق و سوریه ادامه دهد، اما در عین حال تاکید کرد این دوره چندان طولانی نخواهد بود.

دونگان با اطمینان دادن به متحدان عربی آمریکا در منطقه تاکید کرد بیرون بردن ناوهای هواپیمابر از منطقه به معنای ترک منطقه از سوی آمریکا نیست و نیروهای آمریکایی همچنان در این منطقه حضور دارند.

کلید واژه ها: ناوگان پنجم تنگه هرمز ناوگان پنجم دریایی ناوگان پنجم دریایی آمریکا


نظر شما :