خریدهای نظامی پس از لغو تحریم‌ها

ایران خودش را آماده تجهیز ارتش می‌کند

۲۲ آبان ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۵۳۶۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
روس‌ها و ایرانی‌ها به طور عمومی در حال بحث درباره خریدهای جدید هستند. در راس این خریدها تعداد زیادی از جنگنده‌های سوخو سو-30 قرار دارد. این مدل به ایران اجازه می‌دهد تا بتواند بسیاری از مدل‌های جنگنده‌های قدیمی آمریکایی را بازنشسته کند.
ایران خودش را آماده تجهیز ارتش می‌کند

نویسنده: روبن جانسون

دیپلماسی ایرانی: احتمالاً هیچ نیروی هوایی در تاریخ مدرن به اندازه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سزاوار نوآوری و مهارت های تطبیقی بیشتر نبوده است. بیش از 35 سال است که نیروهای ایران در حال تلاش برای حفظ ناوگان مسن تجهیزات ساخت آمریکایی هستند که در دوران سلطنت شاه سابق ایران به دست آورده بودند.

هم اکنون با توافق هسته ای میان ایران و کشورهای غربی، تحریم های اقتصادی علیه ایران پس از چندین سال لغو می شود. با آزاد شدن دارایی های بلوکه شده در سراسر جهان، نیروهای مسلح ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات مدرن، به ویژه هواپیماهای جنگی جدید هستند.

نیروی هوایی ارتش ایران هم اکنون حدود 40 فروند از 79 جنگنده اف-14 که در زمان شاه خریداری شده و قابلیت عملیاتی دارند را در اختیار دارد. همچنین حدود 60 فروند جنگنده اف-4 و تعداد مشابهی جنگنده اف-5 در اختیار دارد. ایران همچنین 24 جنگنده میراژ و تعداد مشابهی جنگنده سوخو سو-24 که در خلال جنگ خلیج فارس از عراق به دست آورد را در اختیار دارد. دیگر هواپیماهایی که از عراق گرفته شد شامل جنگنده های میگ-29 و چند جنگنده سوخو سو-25 بود که اخیراً در جریان مبارزه با داعش به عراق بازگردانده شده است. ایران همچنین 20 فرونده چنگدو اف-7 هم از چین خریده است.

لیست خرید

روس ها و ایرانی ها به طور عمومی در حال بحث درباره خریدهای جدید هستند. در راس این خریدها تعداد زیادی از جنگنده های سوخو سو-30 قرار دارد. این مدل به ایران اجازه می دهد تا بتواند بسیاری از مدل های جنگنده های قدیمی آمریکایی را بازنشسته کند.

به غیر از جنگنده های سوخو سو-30، ایران پس از چندین سال، هم اکنون با روسیه قراردادی برای خرید سامانه دفاع هوایی آلماز-آنتی اس-300 دارد. تحت فشارهای بین المللی و توافق غیرسمی با ایالات متحده و اسرائیل، روسیه از فروش این سامانه به ایران خودداری کرده بود. اما هم اکنون به نظر می رسد که در نهایت این سامانه دفاع هوایی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر دو جنبه مهم در رابطه با خرید عمده ایران از مسکو وجود دارد. اولین مورد این است که تهران تصمیم گرفته تا روسیه در مقطع کنونی تبدیل به شریک استراتژیک و صنعتی اش شود. در نمایشگاه دو سالانه هوا و فضای مسکو که در ماه آگوست برگزار شد با وجود عدم حضور شرکت های غربی که به خاطر تحریم ها بود، ایران و کشورهایی که خواستار سخت افزارهای روسی هستند در این نمایشگاه شرکت کردند.

شریک دفاعی صنعتی دیگر ایران، چین است که در نمایشگاه مسکو مشتریان زیادی داشت. ایران در مقطعی خریدار بزرگ جنگنده نسل چهارم چنگدو، جی-10 بود، اما هم اکنون به نفع روسیه از این خرید صرف نظر کرده است.

یکی از مقامات ارشد ایران که در نمایشگاه مسکو حضور داشت، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران بود. وی با دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و بازرگانی روسیه چندین دیدار متعدد داشت و در این جلسات به توافقی بر سر تولید مشترک هواپیما دست پیدا کردند.

دو طرف قصد دارند در حوزه هایی به غیر از صنعت هوایی با هم همکاری کنند، از این رو قراردادهایی در زمینه توسعه مراکز مهندسی و پارک های صنعتی در دو کشور امضا کردند. از همین رو مانتوروف قصد دارد پس از نمایشگاه هوایی دوبی به ایران سفر کند و نمایشگاه صنعتی روسیه را در تهران افتتاح کند. مانتوروف در این باره می گوید: «ما علاقمند به فعالیت در حوزه های اتومبیل، هواپیمایی، کشتی سازی و دیگر صنایع در این کشور هستیم. ما آماده ایم تا با یکدیگر بر سر پروژه های مشترک همکاری کنیم. ایران کشوری است که روسیه از ورود به بازارش سود می برد.»

روسیه و ایران همچنین بر سر پروژه های مشترکی همچون آذرخش که بازسازی جنگنده اف-5 است و صاعقه هم با یکدیگر مشارکت و همکاری دارند.

منبع: اویشن اینترنشنال نیوز/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: سوخو ميگ جنگنده نيروي هوايي ايران روسيه


( ۲۵ )

نظر شما :