واشنگتن: مصاحبه اسد برخلاف بیانیه وین است

۲۹ آبان ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۳۹۳۰ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید که مصاحبه های اخیر رئیس جمهور سوریه با مفاد بیانیه وین که تشکیل دولت انتقالی را ظرف 6 ماه الزامی می داند، در «تعارض» است.

به گزارش فارس، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امشب در خصوص ورود احتمالی 10 هزار پناهجوی سوری به کشورش و مصاحبه دیروز «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه سخن گفت.

کربی که دقائقی پس از تصویب ضدپناهجویی مجلس نمایندگان آمریکا سخن می گفت، هنوز بر روش دولت آمریکا برای جذب 10 هزار پناهجو اصرار داشت و گفت که دولت با استفاده از شرکت های پیمانکاری تحت نظر وزارت خارجه، با پناهجویان در ترکیه، اردن و بیروت مصاحبه می کند و پس از بررسی سوابق جنایی، به درخواست آنها برای ورود به آمریکا پاسخ می دهند.

سپس صحبت به مصاحبه دیروز بشار اسد با خبرنگاران ایتالیایی و فرانسوی کشید.

رئیس جمهور سوریه در این مصاحبه ها گفته بود که روند تشکیل دولت انتقالی پیش از نابودی تروریست ها، آغاز نخواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما اصرار داشت که بر اساس متن بیانیه نشست وین 2 که مورد تأیید وزرای خارجه ایران و روسیه بوده، شمارش معکوس 6 ماهه برای تشکیل دولت انتقالی، از زمان اعلام بیانیه وین آغاز شده است.

جان کربی گفت: «صحبت های اسد با بیانیه وین در تعارض است؛ بیانیه وین به گونه ای نوشته شد که همه وزرای خارجه حاضر در جلسه بر روی قابل اجرا بودن آن، توافق داشتند.

سخنگوی وزارت خارجه سپس به نقش ایران و روسیه در امضا و اجرای بیانیه وین پرداخت و گفت: «هیچ بندی وجود ندارد که این دو کشور را مجبور کند که اسد را پای میز مذاکره نگاه دارند ولی آنها در عمل، این کار را کردند و روی سوریه، نفوذ دارند.»

یکی از خبرنگاران پرسید: «چه تضمینی وجود دارد که ایران و روسیه، بشار اسد را در بیاندازند؟»

سخنگو پاسخ داد: «به متن بیانیه وین 2 رجوع کنید.»

کلید واژه ها: بیانیه وین


نظر شما :