بررسی توان نیروی هوایی پاریس

فرانسه تسلیحات کافی برای نابودی داعش را دارد؟

۰۱ آذر ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۴ کد : ۱۹۵۳۹۸۲ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
توانمندترین جنگنده نیروی هوایی فرانسه، جنگنده چند منظوره داسو رافال است. این جت بسیار مجهز است و ارتباطات هوایی و سنسورهای خوبی دارد. هم اکنون ۹۱ فروند از این جنگنده در حال عملیات هستند.
فرانسه تسلیحات کافی برای نابودی داعش را دارد؟

نویسنده: دیو ماجومدار

دیپلماسی ایرانی: پس از حملات تروریستی روز جمعه گذشته در پاریس، نیروی هوایی فرانسه بیشترین سهم را در جنگ با داعش خواهد داشت. از بسیاری از جهات نیروی هوایی فرانسه احتمالاً توانمندترین نیروی هوایی در اروپا است. تنها نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا است که در این زمینه توانایی رقابت با فرانسه را دارد.

قدرت نیروی هوایی فرانسه به خاطر داشتن جنگنده های بومی داسو رافال و چند نوع جنگنده میراژ 2000 است که یک نوع آن اختصاص به حمله هسته ای دارد. شاید مهم تر از این در اختیار داشتن چندین فروند هواپیمای سوخت رسان، آواکس، شناسایی و اطلاعاتی باشد. بنابراین نیروی هوایی فرانسه یک نیروی هوایی کامل است که به طور مستقل قادر به انجام عملیات است.

در واقع در قلب استراتژی نظامی فرانسه نیروهای هسته ای همیشه در اولویت اول قرار دارند. در سند دفاعی دولت فرانسه که در سال 2013 منتشر شده آمده است: «حفظ استقلال استراتژیک ما که متضمن آزادی تصمیم گیری و عمل است، اولین اولویت استراتژی ما است. این استقلال استراتژیک به ما این امکان را می دهد تا در عملیات هایی که تشخیص می دهیم برای حفظ منافع امنیتی مان ضروری است ابتکار عمل را داشته باشیم.»

یکی از مقامات ارشد نیروی هوایی ایالات متحده به من گفته که نیروی هوایی فرانسه اولویت بالایی برای نیروهای هسته ای اش قائل است. وی در این رابطه می گوید: «قابلیت هسته ای آنها بهترین قسمت از قدرت آنها است. آنها موشک های هسته ای جالبی دارند.»

علاوه بر این جنگنده های تهاجمی میراژ 2000 هم وجود دارند که در عملیات تهاجمی از آنها استفاده می شود. براساس سند وزارت دفاع فرانسه، این کشور حدوداً دارای 61 فروند میراژ 2000 است. نیروی هوایی فرانسه همچنین دارای 40 فروند جنگنده چند منظوره میراژ 2000 هم هست. این جنگنده می تواند مجهز به بمب های لیزری با قابلیت جی پی اس شود.

اما توانمندترین جنگنده نیروی هوایی فرانسه، جنگنده چند منظوره داسو رافال است. این جت بسیار مجهز است و ارتباطات هوایی و سنسورهای خوبی دارد. هم اکنون 91 فروند از این جنگنده در حال عملیات هستند.

در حالی که نیروی هوایی فرانسه مقبول است، سوالی که مطرح می شود این است که آیا پاریس دارای تسلیحات هدایت شونده کافی هست؟ در جریان کمپین علیه لیبی در سال 2011، کمبود شدید مهمات هدایت شونده دقیق وجود داشت. در واقع فرانسه در سال 2013 سهم مهمات هدایت شونده دقیق را تنها به سطح قبل از لیبی برگرداند. چندان معلوم نیست که فرانسه ذخایر مهماتش را برای سوریه آماده کرده باشد.

علاوه بر این در طول کمپین هوایی علیه لیبی، بسیاری از خلبانان جنگنده اف-15 نیروی هوایی ایالات متحده درباره حملات غیردقیق هواپیماهای فرانسوی صحبت می کردند. اما موشک های تالس داموکلس دقت پایینی دارند. فرانسه هم اکنون در حال توسعه موشک های جدید به نام تالیوس است، اما این سیستم هنوز وارد میدان نشده است.

اما سوالاتی درباره توانایی موشک های داموکلس وجود دارد. یک مقام نیروی هوایی ایالات متحده در این باره می گوید: «آنها مشکلات زیادی با میراژهای قدیمی دارند.» مقامات رسمی نیروی هوایی می گویند فرانسوی ها در جریان جمله هوایی اخیرشان به رقه تنها از 20 بمب استفاده کرده اند. یعنی دو بمب به ازای هر جنگنده. بیست بمب اصلاً تعداد زیادی نیست.

در مجموع فرانسوی ها قابلیت های زیادی دارند، اما آنها نیاز به سرمایه گذاری بیشتری بر روی موشک ها و موجودی تسلیحاتشان دارند. فرانسه همیشه قابلیت های خوبی از لحاظ تکنیکی داشته است اما نیاز دارد تا این توانایی ها را به حد مورد نیاز برساند. مشکلی که وجود دارد تولید سخت افزارهای گران است، به طور مثال رافال یک جنگنده گران است.

با این حال نیروی هوایی فرانسه یک نیروی بسیار قوی است که در صورتی که مهمات کافی داشته باشد، می تواند داعش را خرد کند.

منبع: نشنال اینترست/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: نیروی هوایی فرانسه میراژ میراژ 2000 رافال داعش


( ۲ )

نظر شما :