بروز اختلاف میان عربستان با ترکیه و قطر

کنفرانس ریاض صحنه جولان تروریست‌ها شد

۲۳ آذر ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۴۶۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
منابع خبری می‌گویند کنفرانس ریاض و نتایج آن باعث بروز اختلافات تازه‌ای میان قطر و ترکیه با عربستان سعودی شده به گونه‌ای که آنها دستاوردهای این کفرانس را زیر سوال برده‌اند و آن را مغایر با منافع خود دانسته‌اند.
کنفرانس ریاض صحنه جولان تروریست‌ها شد

دیپلماسی ایرانی: با گذشت سه روز از کنفرانس ریاض که در آن قرار بود مخالفان سوری گردهم آیند و به یک جمع بندی واحد بر سر استراتژی خود در گفت وگو با حکومت سوریه برسند و نمایندگان خود را برای این گفت وگوها تعیین کنند، اکنون خبرها حاکی از آن است که اختلاف های سنگینی در طول مذاکرات پیش آمده است که می تواند دستاوردهای آن را تحت الشعاع قرار دهد. این بار اختلافات بیش از آن که میان مخالفان سوری باشد میان کشورهای موثر بر مخالفان است. بنا به گزارش ها روشن شده که عربستان با قطر و ترکیه بر سر چینش مخالفان به شدت اختلاف پیدا کرده است و ریاض می خواهد سازی ناهماهنگ با قطر و ترکیه بنوازد.

در حالی که منابع خبری روز اول برگزاری نشست اعلام کرده بودند که گروه تروریستی احرار الشام (که هم شاخه عربستانی دارد و هم شاخه ترکی) که برای این نشست نماینده فرستاده بود، در پی فشارها نماینده خود را از نشست خارج کرد، روز شنبه شبکه الحره امریکا اعلام کرد، خروج احرار الشام کوتاه بوده و این گروه مجددا به نشست برگشته است اگر چه حضور مجددش در نشست را کسی اعلام نکرد.

شبکه خبری اسکای نیوز نیز گزارش داد که فشارهای بسیاری از خارج از نشست ریاض به ویژه از سوی واشنگتن و مسکو برای خروج نمایندگان احرار الشام از نشست وارد می آمد که منجر به خروج نمایندگان احرار الشام شد. اما بعد از ظهر فشار ترکیه سبب شد تا نمایندگان احرار الشام به نشست بازگردند.

در همین رابطه روزنامه رای الیوم می نویسد، اختلاف ها زمانی به اوج رسیدند که در نشست ریاض ائتلاف مخالفان سوری منحل اعلام شد و مقر آنها نیز از آنکارا به ریاض انتقال یافت. مساله ای که خشم ترکیه را برانگیخت و آن را مغایر با اهداف و تلاش های مشترک ترکیه و عربستان در پرونده سوریه دانست. به نوشته این روزنامه اختلافات زمانی به اوج رسیدند که از جمع 34 نفره مخالفان انتخاب شده برای مذاکره با حکومت سوریه تنها یک نفر از جماعت اخوان المسلمین، نزدیک به ترکیه، به این جمع راه یافت.

این در حالی است که از میان مخالفان مسلح نیز افرادی به جمع 34 نفره راه یافته اند و مقرر شده نماینده گروه های مسلح در گفت وگو با حکومت سوریه باشند. مساله ای که نه تنها اعتراض سوریه بلکه اعتراض امریکا و روسیه را هم به دنبال داشته است.

روزنامه العرب در این رابطه می نویسد، ترکیه و قطر اعتراض خود را به این نشست به صورت علنی اعلام نکردند بلکه از رهبر جبهه النصره خواستند با انجام مصاحبه ای با عده ای از خبرنگاران از جمله خبرنگار الجزیره به نشست ریاض واکنش نشان دهد تا به این ترتیب به طور غیرمستقیم بگویند که این نشست را قبول ندارند و آن را توطئه ای علیه خود می دانند. برای همین نیز ابو محمد الجولانی، رهبر جبهه النصره گفت: «نشست ریاض توطئه بود و کنفرانسی نبود که در آن حقوق اهالی شام داده شود.» وی همچنین گفت: «ما باید تمام تلاش خود را برای به شکست کشاندن این گونه کنفرانس ها و چنین گردهمایی هایی به کار گیریم.»

الجزیره که اظهارات جولانی را پخش می کرد، همچنین گفت: «بعضی از گروه های مسلح در کنفرانس ریاض خیانتی بزرگ در حق خون "شهدا!" که خون خود را قربانی کردند، مرتکب شدند. اینها گروه هایی ضعیف و واقعا گمراهند.»

جولانی همچنین گفت: «کنفرانس ریاض، نشستی عملی از آن چه در وین گذشت، بود و ارتباطات تنگاتنگی با نشست وین داشت در حالی که ما بند بند کنفرانس وین را رد می کنیم. برای همین اگر نشست ریاض دستاوردی هم به دنبال داشت، این دستاوردها پایدار نیستند چون خواستگاه سوری ندارند.»

وی در این گفت وگو همچنین گفت: «رسانه های غربی در حق داعش بزرگ نمایی می کنند در حالی که داعش قدرت برتر در سوریه نیست و هر روز قدرت آن تحلیل می رود.»

رهبر جبهه النصره در ادامه اظهاراتش به وضعیت میدانی جاری در سوریه پرداخت و گفت: «بر خلاف آن چه تبلیغ می شود ارتش پیشرفت های چندانی نداشته است، همه کارها دست مستشاران ایران و نیروهای حزب الله است. همه پیشرفت های میدانی را آنها رقم می زنند و الا ارتش سوریه هیچ دستاوردی نداشته است. پیشرفت ها را اینها رقم می زننند نه ارتش سوریه.»

جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه محسوب می شود که علی رغم این که در فهرست گروه های تروریستی جای گرفته است از سوی قطر و ترکیه حمایت می شود. به گفته بسیاری از منابع خبری از جمله سایت ایلاف، وابسته به مخالفان لیبرال عربستان، جبهه النصره زیر مجموعه احرار الشام محسوب می شود.

در پی این اتفاقات بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد حاضر به مذاکره با تروریست ها نیست. اظهاراتی که با گفته های جولانی و خبرهایی که از نشست ریاض منتشر می شود، کاملا مطابقت دارد.

در همین رابطه ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز گفت که باید استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نقش اساسی را در تدوین فهرستی از مخالفان سوری و تشکیل هیاتی که در پایان با دولت سوریه مذاکره می کند، ایفا کند و دیدار مخالفان در ریاض مرجع نیست.

چورکین تاکید کرد، مسکو آماده دیدار در نیویورک در مورد سوریه در چارچوب گروه وین است، اما شرط مسکو این است که تلاش ها واقعی باشد.

وی در مورد مشکلات میان روسیه با طرف های دیگر به ویژه عربستان پیرامون فهرست مخالفان نیز گفت که روسیه برخی از تشکیلاتی را که به ریاض دعوت شده بودند، نزدیک به تروریست ها می داند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: احرار الشام نشست ریاض قطر جبهه النصره عربستان سعودی ترکیه


( ۱ )

نظر شما :