انتخاباتی که برنده واقعی نداشت

جبهه ملی فرانسه باخت، خطر همچنان باقیست

۲۳ آذر ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۴۷۱۲ اخبار اصلی اروپا
اگرچه حزب جبهه ملی نتوانست حتی حاکمیت یک منطقه را از آن خود کند، اما آنچه که هم اکنون فرانسه باآن مواجه است، پیام آرامش و پیروزی نیست.
جبهه ملی فرانسه باخت، خطر همچنان باقیست

دیپلماسی ایرانی: حزب راست گرای افراطی جبهه ملی فرانسه در دومین دور از انتخابات منطقه ای که در سیزدهم نوامبر برگزار شد، نتوانست موفقیت خود در دور اول را تثبیت کند و موفق به کسب هیچ یک از کرسی های مناطق 13 گانه فرانسه نشد.

فرانسوا اولاند و حزب سوسیالیست وی توانستند قدرت را در پنج منطق بدست آورد و باقی مناطق را به حزب رقیب، یعنی حزب راست گرای میانه رو، به رهبری نیکولای سارکوزی واگذار کردند. منطقه محبوب ایل دو فرانس در پاریس نیز عایدی حزب سارکوزی شده است.

رهبر حزب راست گرای افراطی به همراه برادرزاده 26 ساله خود، توانسته بود در شش منطقه پیشتاز باشد، اما طرح اولاند و درخواست وی از حامیان حزب سوسیالیست مبنی بر حمایت از رقیب و ریختن رای خود به صندوق به نفع حزب راست گرای میانه، توانست به خوبی جبهه ملی را به حاشیه رانده و آنها را از این انتخابات که می توانست زمینه ای برای فعالیت لوپن در انتخابات ریاست جمهوری آتی باشد، بی نصیب بگذارد.

با وجود اینکه نتایج انتخابات نشان می دهد که استراتژی دولت علیه جبهه ملی موفقیت آمیز بوده، سخنان مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه پس از اعلام نتایج اولیه تامل برانگیز به نظر می رسد. والس در سخنان خود گفت: «از همه حامیان حزب سوسیالیست سپاسگزارم که به درخواست حزب برای به حاشیه راندن حزب راست گرای افراطی موافقت کردند و بدین ترتیب این حزب نتوانست حتی حاکمیت یک منطقه را از آن خود کند، اما آنچه که هم اکنون با آن مواجهیم، پیام پیروزی و آرامش نیست. خطر راست افراطی هنوز از میان نرفته است و نتایج دور اول انتخابات را نمی توان به دست فراموشی سپرد.»

حزب راست گرای افراطی در صدد است که نمایندگی خود را در شوراهای منطقه ای تقویت کند و هنوز هم می تواند این کار را بر پایه اقبال عمومی بالا در دور اول انتخابات انجام دهد.

در منطقه نورد پادوکاله، مارین لوپن انتخابات را تنها به نسبت 41.9 به 58.1 به رقیب خود از حزب راست گرای میانه رو واگذار کرد.

مارین مارشال لوپن نیز در یکی از مناطق جنوبی تنها با کسب 44.2 درصد آراء مقابل 55.8 درصد آراء، منطقه را به کریستین استروسی رقیب خود در حزب راست گرای میانه رو واگذار کرد.

هیچ کس برنده نشد

با وجود همه کاستی ها، مارین لوپن توانست کرسی های منطقه ای حزب سوسیالیست را در شمال و جنوب فرانسه از چنگ این حزب بیرون بیاورد. لوپن سوگند خورده است که در انتخابات ریاست جمهوری 2017 حضور خواهد داشت.

وی پس از اعلام نتایج گفت: «هیچ چیز نمی تواند ما را متوقف کند. ممنونم از شمایی که با رای خود نظم دیکته شده را به چالش کشیدید.»

نتایج این انتخابات می تواند برای اولاند امیدوارکننده باشد، چرا که حزب سوسیالیست توانست با این فداکاری خود را از گزینه ای به مراتب خطرناک نجات بدهد و از طرفی دیگر این نتایج ثابت می کند که سایر احزاب چپ گرا، علی رغم همه اختلافات خود با حزب حاکم، از آن برای شکست جبهه ملی حمایت کرده اند.

اما با شمارش آراء و مشخص شدن درصد آن، بزرگان سیاسی در هر دو حزب می توانند درس های زیادی از این انتخابات پر خطر بیاموزند.

حزب افراطی لوپن با رویکرد ضد مهاجرت و ضد قوانین اتحادیه اروپا در دور اول این انتخابات بیش از هر زمان دیگری توانسته بود کسب رای کند و این احتمال وجود دارد که این نتایج در انتخابات ریاست جمهوری 2017 نیز تکرار شود. اگر لوپن بتواند سطح حمایت عمومی از حزب خود را تا همین اندازه حفظ کند، می تواند اولاند را در انتخابات ریاست جمهوری در یک مرحله پشت سر بگذارد.

شهردار سوسیالیست لیل به درستی اعلام کرده که هیچ کس برنده این انتخابات نبوده و حزب سوسیالیست را دعوت به بازنگری در عملکرد خود کرده است.

سارکوزی نیز که درخواست حمایت حزب خود از حزب سوسیالیست برای شکست جبهه ملی را رد کرده بود، عملکرد قابل توجهی در دور اول انتخابات نداشت. به گفته برخی از نزدیکان حزب، این پیروزی نسبی نیز نتیجه شدت یافت مواضع راست گرایانه وی و حمله مداوم به عملکرد دولت سوسیالیست بوده است.

« نمی توان از یک انتخابات به انتخابات دیگر رفت و به حرف مردم و پیام انتخابات توجه نکرد» این سخنان سارکوزی به خوبی نشان می دهد که مردم به دنبال پاسخ جدی از سوی دولت در موضوعات مهم مثل بیکاری، امنیت و مساله هویت فرانسه هستند.

منبع: پولتیکو/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/25

کلید واژه ها: جبهه ملی انتخابات فرانسه مارین لوپن


نظر شما :