فابیوس: مادامی که اسد در قدرت باشد، صلح دور از دسترس است

۲۸ آذر ۱۳۹۴ | ۲۳:۰۶ کد : ۱۹۵۴۸۷۹ سرخط اخبار

وزیر خارجه فرانسه در جریان نشست روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل ضمن درخواست ضمانت هایی در خصوص کناره گیری رئیس جمهور سوریه از قدرت مدعی شد ، تا زمانی که اسد در قدرت باشد، صلح دور از دسترس خواهد بود.

به گزارش فارس، شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه قطعنامه ای را در ارتباط با سوریه تصویب کرد که هدف از آن ترسیم نقشه راهی برای رسیدن به راهکار سیاسی در این کشور است.

به نوشته فیگارو، فرانسه طی این نشست از سازمان ملل خواست که «ضمانت هایی» را در خصوص کناره گیری اسد از قدرت ارائه دهد و اعلام کرد که این ضمانت ها نه تنها از لحاظ معنوی بلکه به لحاظ کارآیی و بازدهی نیز لازم است.

فابیوس در پایان این نشست مدعی شد: «فردی که در کشتار گسترده مردم خود دست داشته چگونه می تواند آنها را گردهم آورد؟»

وی افزود: «تا زمانیکه دولت کنونی بشار اسد بر سر کار باشد، صلح واقعی و پایدار میان مردم و دولت سوریه دور از دسترس خواهد بود.»

وزیر خارجه فرانسه در ادامه خواستار اجرای فرآیند انتقال مؤثر قدرت شامل انتقال اختیارات اجرایی به ویژه در زمینه کنترل و نظارت بر بخش نظامی و امنیتی شد.

در این قطعنامه بر لزوم حفظ «حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی» سوریه تأکید و از شرایط مردم سوریه ابراز نگرانی شده است.

قطعنامه 2254 تنها راه حل پایدار برای پایان دادن بحران سوریه را عمل به بیانیه ژنو و تشکیل یک «نهاد حکومتی انتقالی فراگیر با تمام اختیارات اجرایی» دانسته است.

این قطعنامه با تمجید از توافقات صورت گرفته در نشست سوریه در وین، از همه طرف ها خواسته است که به اصول مورد توافق در سند وین، از جمله پایبندی به وحدت، استقلال و شاخصه غیرقومیتی آن، پایبند بمانند و با بیان اینکه معارضه سوری باید تا حد امکان فراگیر باشد، تأکید کرده است که معارضین باید موضع خود را بر اساس توافقات صورت گرفته در نشست های مسکو و قاهره و به نحوی اتخاذ کنند که امکان آغاز فرآیند سیاسی فراهم شود.


نظر شما :