جزئیاتی از مذاکرات دوجانبه محرمانه میان آمریکا و دولت سوریه

۲۹ آذر ۱۳۹۴ | ۱۷:۴۳ کد : ۱۹۵۴۹۰۳ سرخط اخبار

اقدام شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه ای با هدف حل و فصل بحران سوریه، از دید اکثر قریب به اتفاق ناظران، گامی رو به جلو در این مسیر در نظر گرفته شده است؛ اما در میانه این روند دیپلماسی چند جانبه، برخی منابع خبری آمریکایی، از برقراری کانال های تماس دوجانبه محرمانه میان واشنگتن و دمشق نیز خبر داده اند.

به گزارش «تابناک» به نقل از سایت شبکه خبری «بلومبرگ»، دو تن از مقامات دولت آمریکا می گویند، وزارت خارجه ایالات متحده با این اعتقاد که تعداد چهار یا پنج تبعه این کشور در اختیار دولت سوریه قرار دارند، اقدام به مذاکره با دولت دمشق برای آزادی آن ها کرده است.

به گفته این مقامات، گفت و گوها میان دولت آمریکا و دولت سوریه بر سر این زندانیان، چندین هفته در جریان بوده و در این چارچوب، آنه پترسون، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک و سفیر سابق این کشور در مصر و پاکستان، با فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه و نماینده پیشین این کشور در سازمان ملل به مذاکره پرداخته است.

انجام گفت و گوهایی در این سطح میان وزارت خارجه آمریکا و دولت سوریه، بیانگر یکی از مهمترین تماس های مستقیم میان دو طرف از زمان آغاز درگیری ها و جنگ داخلی در سوریه است. طی سال های نخست ریاست جمهوری اوباما، وزارت خارجه آمریکا یک کانال ارتباطی را با دولت سوریه ایجاد کرده و از طریق دفتر نمایندگی این کشور در سازمان ملل، با این دولت ارتباط برقرار می کرد. با این حال، مقامات آمریکایی می گویند، مباحثات کنونی، ارتباطی به تلاش های گسترده تر دیپلماتیک درباره سوریه ندارد.

به گفته مقامات مورد اشاره بلومبرگ، دولت سوریه در مذاکرات محرمانه تأیید کرده که یکی از آمریکایی های مدنظر واشنگتن در اختیار آن هاست. مقامات سوری اجازه داده اند این فرد در سفارت جمهوری چک در دمشق با مقامات آمریکایی دیدار کند. از زمان تعطیلی سفارت آمریکا در دمشق در سال 2012، سفارت جمهوری چک نقش حافظ منافع این کشور را در سوریه بر عهده دارد.

جزئیات مربوط به دیگر اتباع آمریکایی مدنظر، نامعلوم است. مقامات آمریکایی می گویند، شاید برخی از این افراد، دارای تابعیت دوگانه آمریکایی ـ سوری باشند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از بیان جزئیات این موضوع خودداری کرده و گفته، به دلیل ملاحظات امنیتی، امکان بیان این اطلاعات وجود ندارد.

اندرو تابلر، پژوهشگر مؤسسه مطالعات خاور نزدیک واشنگتن می گوید، انجام این مذاکرات محرمانه بر سر زندانیان، نشانگر در پیش گرفته شدن یک رویکرد عملگرایانه از سوی دولت آمریکاست، زیرا واشنگتن دریافته که ناگزیر از تعامل با دولت سوریه است.


نظر شما :