آزمایش موشکی ایران نقض برجام نیست

۳۰ آذر ۱۳۹۴ | ۲۰:۵۵ کد : ۱۹۵۴۹۵۲ سرخط اخبار

یک اندیشکده آمریکایی در مطلبی ضمن اذعان به توان موشکی ایران نوشت اگر چه آزمایش های موشکی ایران نقض برجام نیست، اما واشنگتن باید اقداماتی را در جهت محدودیت این کشور پیگیری کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، اندیشکده «آرمزکنترل» در گزارشی درباره توان موشکی ایران نوشت که آزمایش های اخیر موشک های بالستیک اگر چه اقداماتی سازنده نیستند اما نباید اقدامی غافلگیر کننده هم محسوب شوند.

این اندیشکده آمریکایی با طرح این موضوع که چنین اقدامی می تواند نقض قطعنامه 1929 باشد، اما خللی در توافق هسته ای اخیر میان ایران و 6 کشور ایجاد نمی کند اینطور نوشت که نقض قطعنامه های شورای امنیت پیامدهایی را به دنبال دارد و سیاستگذاران آمریکایی باید خطرهایی که در آزمایش موشکی متصور است را مورد نظر قرار دهد و اقدامات متناسب با آن را صورت دهند، اما در عین حال پیشرفت هایی را که در زمینه کاهش قابلیت هسته ای ایران صورت گرفته است، نادیده نگیرند.

در ادامه این گزارش آمده است: «با وجود قطعنامه 1929 سازمان ملل در سال 2010 که ایران را از آزمایش موشک های بالستکی باز می دارد، تهران دست کم 8 آزمایش در بعد میان برد انجام داده است که آخرین موارد آزمایش های 10 اکتبر و 21 نوامبر بوده اند. ایران همواره اعلام کرده است که این اقدامات تناقضی با توافق برنامه جامع اقدام مشترک نخواهد داشت و چنین اقداماتی برای دفاع از خود ضروری است.»

در طول سال ها، تحریم های آمریکا و سازمان ملل اگر چه باعث کندی برنامه موشکی ایران شده، اما آن را متوقف نکرده است. آزمایش های موشکی ایران همچنان ادامه دارد و کارشناسان پیش بینی کرده اند که تحریم ها می تواند از توسعه موشک ها با سوخت جامد جلوگیری کند که خطر کمتری را به دنبال خواهد داشت. همچنین مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که ایران دست کم یک دهه از توسعه و آزمایش موشک های قاره پیما فاصله دارد.»

این اندیشکده آمریکایی همچنین افزود: «با این حال اقدام ایران در ادامه آزمایش موشک های بالستیکی، اقدامی غیرسازنده است. به خصوص در زمانی که ایران و گروه 1+5 تلاش می کنند تا توافق هسته ای را اجرایی کنند. البته آزمایش موشکی توافق را نقض نمی کند و باید به یاد داشته باشیم که محدودیت موشکی با هدف تحت فشار گذاشتن ایران به قطعنامه 1929 اضافه شد.»

در این گزارش بار دیگر تاکید شده که با اجرای کامل توافق هسته ای، تهدید موشکی ایران و امکان حمل سلاح های هسته ای کاهش خواهد یافت.

پیش از این شماری از سناتورهای جمهوری خواه در نامه ای خطاب به اوباما از وی خواسته بودند که به این اقدامات ایران به صورت تعلیق لغو تحریم های این کشور واکنش نشان دهد. چنین اقداماتی غیرسازنده هستند و نقض تعهدات بنابر توافق هسته ای خواهد بود که به ایران این اجازه را می دهد تا اجرای تعهدات خود را متوقف کند و در دراز مدت هم نمی تواند خطرهای آزمایش موشکی تهران را کاهش دهد.

گروهی از 21 سناتور دموکرات هم در نامه ای از رئیس جمهور خواسته اند تا در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد کاری انجام نمی دهد، اقدامات یک جانبه ای را در واکنش به آزمایش موشکی ایران صورت دهد اما باید توجه داشت که آمریکا و دیگر شرکا باید دیگر اقدامات موثر را برای جلوگیری از توسعه برنامه موشکی ایران پیگیری کنند.

آمریکا اقدامات اقدامات موثری را می تواند اجرایی کند:

-تقویت اقدامات پیشگیرانه چند جانبه

-گسترش و کنترل نظامی فناروی های موشکی

-تلاش برای مذاکره پشتیبانی محدودیت موشک های بالستیک منطقه

-درخواست ارزیابی به روز از توانایی های موشک های بالستیک ایران

در پایان این گزارش آمده است: «این موضوع اهمیت دارد که قطعنامه 1929 را به خاطر داشته باشیم؛ وقتی ایران اجرای تعهدات خود بنابر بر توافق هسته ای را پذیرفته است و  قطعنامه 2231 جای قطعنامه 1929 را گرفت. این قطعنامه که با توجه به توافق هسته ای تصویب شده ، از ایران خواسته است تا موشک هایی را که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارند را آزمایش نکند. با این حال چنین بیانی که حالت محدود کننده کمتری به نسبت قطعنامه 1929 دارد، تاکنون ایران را بر آن نداشته است تا از اقدامات خود در زمینه توسعه موشک های بلند و میان برد چشم پوشی کند. در مجموع واشنگتن باید اقدامات خود را بر تقویت اجرای تحریم موشک های بالستیک گسترده متمرکز کند و به منزوی کردن برنامه موشکی تهران ادامه دهد.»

کلید واژه ها: 1929 قطعنامه 1929 آزمایش موشکی موشک های بالستیک


نظر شما :