کردها به کودتای بارزانی پایان دهند

۳۰ آذر ۱۳۹۴ | ۱۹:۵۵ کد : ۱۹۵۴۹۵۳ سرخط اخبار

حزب دموکرات کردستان که مسعود بارزانی رهبری آن را برعهده دارد، مجددا مخالفت خود را با گفتگو با حزب مخالف "تغییر"، برای پایان دادن به بحران سیاسی و حل مشکل ریاست اقلیم کردستان عراق اعلام کرد. در همین حال حزب تغییر از گروه های کرد خواسته تا با "کودتای حزب دموکرات" مقابله کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه ارم نیوز، علی عونی، از رهبران حزب دموکرات کردستان که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق رهبری آن را برعهده دارد، در بیانیه ای مطبوعاتی تصریح کرد که این حزب همانند موضعی که در گذشته داشته است، در آینده نیز تعاملی با "جنبش تغییر" نخواهد داشت و اینکه "جنبش تغییر از روند سیاسی خود منحرف شده و با بی تجربگی رفتار می کند" و حزب دموکرات در این شرایط با آنها مذاکره نخواهد کرد.

حزب بارزانی مخالفان خود را به استفاده از تبلیغات رسانه ای به عنوان یک جنگ روانی علیه حزب دموکرات و دولت اقلیم کردستان متهم می کند.

عونی تاکید می کند که حزب تغییر به اندازه حزب اتحادیه میهنی کردستان -دومین حزب بزرگ اقلیم بعد از حزب دموکرات- و حتی بیشتر، پست هایی را در دولت در اختیار گرفته است.

در مقابل، جنبش تغییر از گروه های سیاسی در اقلیم کردستان خواسته تا "به وظیفه خود عمل کرده و به کودتای حزب دموکرات "پایان دهند و نهادهای قانونی را تقویت کنند.

جنبش تغییر نیز در بیانیه ای آورده است: نزاع های منطقه ای و بین المللی و ورود ابرقدرت ها به منطقه ایجاب می کند که کردها سیاست قومی فراگیری را برای مرحله کنونی و آینده به نحوی ترسیم کنند که سرزمین اقلیم کردستان و شهروندان آن را از هر گونه توطئه ای حفظ کند. به همین دلیل ما از تمامی گروه های سیاسی کردستان می خواهیم تا بر حزب دموکرات اعمال فشار کرده تا سلطه حزبی خود را از نهادهای قانونی بردارد و با همگان زیر یک پرچم طرح دموکراتیک قومیتی برای تعیین گفتمان و استراتژی امنیتی جمع شود.

در این بیانیه آمده است: حزب دموکرات به انحصار قدرت و تک روی در تصمیم سیاسی و روابط خارجی ادامه می دهد و این مساله ایجاب می کند که گروه های سیاسی و سازمان های جامعه مدنی و رسانه و نهادهای فرهنگی به وظیفه قومی خود برای فیصله دادن به این نزاع میان کودتا و مشروعیت نهادهای دموکرات عمل کنند.

همزمان، شوان داوودی، از نمایندگان حزب اتحادیه میهنی کردستان که جلال طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق رهبری آن را برعهده دارد، گفت که اقلیم کردستان در حال عبور از بحرانی واقعی است که علت آن انحصار قدرت و اتخاذ سیاست های اشتباه توسط حزب دموکرات به رهبری مسعود بارزانی علیه رقبایش است.

داوودی می گوید که ماندن بارزانی در منصبش نه تنها قانونی نیست، بلکه تحمیل اوضاع واقع است، چرا که حزب وی تمامی نهادهای مهم اقلیم کردستان را در دست دارد و بارزانی ریاست اقلیم کردستان، ریاست دولت، ریاست سازمان امنیت، منابع مالی، منابع طبیعی اقلیم و همچنین نفت را تحت تصرف خود دارد.

کلید واژه ها: اقلیم کردستان حزب دموکرات بارزانی


نظر شما :