درباره هشدار جدی اخیر سرلشکر باقری به طرف عراقی برای خلع سلاح یا اخراج گروه‌های مسلح

اقلیم کردستان به ایران بدهکار است

۲۸ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۷۲۰ خاورمیانه انتخاب سردبیر
حسن لاسجردی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی درباره چرایی هشدار اخیر سرلشکر باقری به طرف عراقی برسر خلع سلاح یا اخراج گروه های مسلح کردی در شمال این کشور گفت: با توجه به سابقه‌ای که ما از روابط با منطقه شمال عراق داریم و در گذشته نه چندان دور که کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به منطقه شمال اقلیم عراق بود که اجازه نداد تا داعش اربیل و سلیمانیه را فتح کند، آنها به نوعی بدهکار ایران به حساب می‌آیند.
اقلیم کردستان به ایران بدهکار است

دیپلماسی ایرانی: حسن لاسجردی کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی در خصوص هشدار جدی اخیر سرلشکر باقری به طرف عراقی در مورد خلع سلاح یا اخراج گروه‌های مسلح کردی مستقر در شمال اقلیم عراق مبتنی بر توافقنامه امنیتی میان دو کشور، اظهار کرد: یکی از اصول رایج میان کشورها در روابط بین‌الملل احترام متقابل و حفظ تمامیت ارضی کشورهاست و هر کشوری موظف است که نسبت به کشور همسایه خود اصول و قوانین بین‌المللی را رعایت کند.

وی گفت: اما در خصوص عراق ما شاهد حضور برخی گروه‌های مخالف ایران در شمال آن کشور بوده و هستیم، گروه‌هایی که رویکرد مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران داشته و تهدیدی علیه امنیت ملی ما به حساب می‌آیند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: ما در سال‌های گذشته هم شاهد چنین رویکردی بودیم یعنی مجموعه اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی ایران از مبدا شمال عراق انجام شده که یا در قالب اعزام گروه‌های تروریستی، یا ورود سلاح، تجهیزات و مواد منفجره جهت انجام اقدامات تروریستی و مواردی از این دست بوده است. 

لاسجردی تصریح کرد: این موارد نشان می‌دهد که این منطقه و گروهک‌های حاضر در آن به عنوان یکی از کانون‌های اقدام علیه امنیت ایران مطرح هستند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون چندین مرتبه مذاکراتی را با مقامات دولت مرکزی بغداد و اقلیم شمال عراق به منظور جلوگیری از اقدامات گروهک‌های مسلح ضدانقلاب در آن منطقه داشته است، گفت: وقتی این موضوع از سوی طرف عراقی به نتیجه نرسید و آن منطقه به عنوان مرکز فعالیت گروه‌های تروریستی علیه ایران به حساب آمد، طبیعتاً ایران نیز پاسخ محکمی را به آنها در جهت تامین امنیت خود می‌دهد.

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: در همین راستا در گذشته هم شاهد این موضوع بودیم که نیروهای مسلح ایران مقرات گروه‌های مستقر در آن منطقه را با امکانات نظامی مورد اصابت قرار دادند.

لاسجردی بیان داشت: با توجه به سابقه‌ای که ما از روابط با منطقه شمال عراق داریم و در گذشته نه چندان دور که کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به منطقه شمال اقلیم عراق بود که اجازه نداد تا داعش اربیل و سلیمانیه را فتح کند، آنها به نوعی بدهکار ایران به حساب می‌آیند.

وی ادامه داد: با این شرایط جمهوری اسلامی ایران با توجه به رعایت اصل حُسن همجواری و همسایگی از طرف عراقی و به خصوص مسئولین اقلیم شمال آن کشور خواسته است که یا از حضور و اقدامات گروه‌های مسلح جلوگیری کنند یا اگر نمی‌توانند ایران خودش با اقدامات مناسب و بازدارنده هشدار سرلشکر باقری را عملیاتی خواهد کرد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: واحدهای سیاسی که خواه یک دولت باشند یا مسئولین یک منطقه برای کنترل گروه‌های تروریستی باید گام‌هایی را بردارند و اگر این کار را انجام ندهند در واقع به نوعی از آنها حمایت کرده و شریک اقدامات تروریستی آنها به حساب می‌آیند.

لاسجردی گفت: بنابراین تمام هم و غم ما باید این باشد که به طُرق مختلف بتوانیم مسئولین اقلیم شمال عراق را مجاب کنیم تا آنها جلوی اقدامات تروریستی گروه‌های مستقر در آن منطقه را بگیرند.

 وی بیان داشت: آنها باید متوجه این مطلب باشند که هرگونه اقدام تروریستی که از سوی آن گروه‌ها صورت بگیرد مستقیماً متوجه مسئولین اقلیم خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین و حقوق بین‌الملل و به خصوص ماده ۵۱ منشور ملل متحد در دفاع از تمامیت ارضی و دفع تهدیدهای برون مرزی، تاکید کرد: ایران و عراق هر دو عضو سازمان ملل هستند و پایبند به اصول و قوانین بین‌المللی، بنابراین از جانب ایران بارها به مقامات عراقی آدرس و استنادات زیادی مبنی بر وجود تهدید علیه امنیت ملی ایران در اقلیم شمال آن کشور ارائه شده است.

لاسجردی ادامه داد: بر اساس آن استنادات ایران بارها از مقامات عراقی خواسته است تا جلوی ورود سلاح، تجهیزات مواد منفجره و تروریست‌هایی که به منظور انجام عملیات‌های تروریستی از مرزهای مشترک وارد کشور می‌شوند را بگیرند و دولت عراق هم بر اساس موازین بین‌المللی موظف است تا امنیت مرزهای مشترک را برقرار و تهدید علیه امنیت ملی کشور همسایه را مرتفع سازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین ایران هم بر مبنای همین موازین بین‌المللی پس از هشدارها و درخواست‌های بسیار به طرف عراقی از آنها خواسته تا در یک بازه زمانی مشخص که تا شهریور ماه امسال باشد نسبت به رفع این معضل اقدام کنند و اگر آنها نتوانند کاری از پیش ببرند، ایران خودش وارد عمل خواهد شد و بار دیگر مواضع و مقرات گروه های مسلح حاضر در شمال عراق را مورد اصابت قرار میدهد.

کلید واژه ها: ایران و عراق اقلیم کردستان اقلیم کردستان عراق گروه های مسلح تروریستی کردهای عراق گروه های تروریستی شمال عراق پ.ک.ک پژاک کوموله بارزانی طالبانی


( ۱۱ )

نظر شما :

خسرو ۲۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۱
دولت عراق فعلا توان اخراج یا سرکوب و نابودی پژاک در اقلیم شمال عراق را ندارد و دولت خودگردان بارزانی اقلیم هم با پژاک مشکلی ندارد و اساسا در هدف مشترک شان ( استقلال کردستان ) همکاری هم دارند جمهوری اسلامی ایران خود باید عناصر تجزیه طلب پژاک و پ ک ک و منافقین را سرکوب و نابود کند
ایرانی ۳۱ تیر ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۳
الان کردها نبودند این جوجه تیغیهای نسل z خیابانی می‌خواستند بروند لب مرز با چند هزار داعشی بجنگند!؟ اگر هم نیروهای نظامی میرفتند چقدر هزینه روی دست ما میماند؟ داعش امکان خرابکاری در شهرهای ما را نداشت؟ بد نیست تبعات ادعاهای خودمان را بدانیم.
فرهاد ۳۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۸
کسی که فقط اندازه سرسوزنی سواد روابط منطقه را داشته باشد می‌داند که پ ک ک و حزب دموکرات بارزانی با هم رقیب هستند. اتفاقا این اتحادیه میهنی و طالبانی ها هستند که پ ک ک و پژاک را متحد خود معرفی می‌کنند و با هم مشکل ندارند. ضمنا باید از نویسنده مقاله پرسید شما که گردنتان انقدر کلفت است چرا غرامت جنگ را از عراق نمی‌گیرید. چرا اصلا به مقدار خسارت کشور ما و استان‌های جنوب غربی و غربی که بخش بزرگی از آن استان‌های کردنشین هستند اشاره نمی‌کنید تا مردم بدانند چه کسی به چه کسی بدهکار است!؟ در تهران و زیر باد کولر نشستن نتیجه اش همین تحلیلهاست.
خسرو ۳۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۶
کردها با داعش نتوانستند و نجنگیدند چون طبق برنامه آمریکا و اسرائیل، داعش همه جا را تصرف می‌کرد و آتش می کشید و بعد تحویل پ‌ک ک میداد نوعی همکاری می‌کردند و اگر نیروهای ایرانی و حشدالشعبی نبودند مردم عادی کرد را هم قتل عام می‌کردند بیخود اسمت را ایرانی نذار که بچه های نسل z این وطن خیلی شجاع تر و جسورتر از تروریست های شبه صلیبی پ ک ک ‌ و پژاک می باشند
ایرانی ۳۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۷
عزیز پانترک شما نمیخواهد نگران ایران و ایرانی باشی‌. پانترکها از میت پول میگیرند ولی سواد یک تحلیل ساده هم ندارند و هر جا اسم فارس و کرد و ارمنی و لر و ... بقیه اقوام ایرانی میاید ، خودشان را برای نفرت پراکنی وارد بحث میکنند. به شما چه ربطی دارد که خطاب به نویسنده چه گفته میشود؟ این ترکهای رفیق شما در ترکیه بودند که داعش را ایجاد کردند و فرودگاه ها و مرزشان را در اختیار رفقای داعشی تان از ترکستان و آسیای مرکزی و ترکیه و باکو گذاشتند. مگر غیر از این بود که البغدادی در مناطق تحت کنترل ترکها کشته شد؟ حالا شماها مدعی مبارزه با تروریسم هستید؟ مگر دولتی تروریست تر از ترکیه هم وجود دارد؟ لابد شماها با داعش جنگیدید که به جز لاف زنی در اینترنت کار دیگری بلد نیستید!؟
کردستان ۳۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۰
پانترکیسم کلا بر مبنای جعل و دروغ گویی بنا شده. هر جنایتی که کردن رو به بقیه نسبت میدن. داعش مگه بدون حمایت ترکیه اصلا بوجود میومد؟ الان که ترکها هستن که با داعش و بقایای اونها در جبهه النصره و تحریر شام و به اصطلاح ارتش ملی همکاری میکنن و اونها رو حتی به تانک هم مجهز کردن. و اتفاقا این ترکها هستن که مناطق تحت کنترل دوستان داعسی شون رو در شمال سوریه بدون هیچ زحمتی تحویل گرفتن تا اونجا دوباره داعشی تربیت کنن. فاشیستهای ترک از صلیبی بودن حرف میزنن ولی خودشون دارن برای پیوستن به اروپا التماس میکنن، عید مسیحیها رو جشن می‌گیرن و آزمایش دی ان ای براشون یک روال عادی هست!
خسرو ۳۱ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۴
فرهاد و ایرانی ، چرا طرفدار پ ک ک و پژاک و جدایی طلبی کردی هستند ؟ چرا با دشمنان ایران احساس نزدیکی می کنند ؟ بیخود فارس را به کرد و ارمنی نچسبان ، مثلا به خیال خودت داری متحد میسازی جلوی ترکها ، با نام‌های جعلی و دروغ میخواهید تاثیر بزارید ولی حنای پانکردها رنگی نداره
کوروش ۳۱ تیر ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۵
حتما شما جوجه پانترکها با داعش جنگیدید؟ داعشی که اردوغان جون تون رهبری میکرد؟
ایراندوست ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۵۹
وقتی میخوای اسم اقوام اصیل ایرانی رو بیاری اول دهنت رو آب بکش. شما پانترکها هر خیانتی تونستید به این کشور کردید.
ابوداعش الاردوغانی ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۸
این پانترکها انقدر در جمعهای جاهلانه اش توهمات خودشان را بلغور می‌کنند که خودشان هم باورشان شده است! داعش را خودشان ایجاد کرده اند الان مدعی نابودی ش هستند!
آبتین ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۰۵
شما ترکها که از داعش حمایت می‌کردید و اردوغان هم برای سلامتی و موفقیت داعشیها بعد از نمازش دعا میکرد. الان با چه رویی از جنگ با داعش صحبت میکنید؟
مهدی ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۶
خطاب به آقایان فرهاد و خسرو و ایرانی.اگر واقعا ایرانی هستید انقدر به هم نپرید.