لزوم برخورداری از «حق بر صلح»

گروه های تروریستی کرد مانع اصلی زندگی صلح آمیز مردم کردستان

۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۱۶۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
متاسفانه حق بر صلح و زندگی در فضای آرام و به دور از تنش، در مناطق کردنشین ایران نقض شده است. مقصر اولیه و اصلی نیز گروه‌های مسلح هستند. 
گروه های تروریستی کرد مانع اصلی زندگی صلح آمیز مردم کردستان

دیپلماسی ایرانی: حق بر صلح یکی از مصادیق حقوق بشری است که به معنای زندگی در فضایی صلح‌آمیز و به دور از جنگ و خشونت است.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، این حق در اسناد بین‌المللی مختلفی مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق سازمان ملل متحد، قطعنامه‌های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اعلامیه‌های منطقه‌ای حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است. این حق نشان‌دهنده تعهد دولت‌ها به ترویج و حفظ صلح و امنیت جهانی و پرهیز از تهدید یا استفاده از زور در روابط بین‌الملل است. 

همچنین، این حق به عنوان یک حق همبستگی دسته‌بندی می‌شود که نشان‌دهنده همکاری و تضامن بین دولت‌ها و مردم جهان برای رسیدن به هدف‌های مشترک است.

این حق در اصول مختلفی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تبلور یافته است. از جمله در اصل یکصدوپنجاه‌ودوم آمده است: «سیاست‏ خارجی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ بر اساس‏ نفی‏ هر گونه‏ سلطه‏‌جویی‏ و سلطه‏‌پذیری‏، حفظ استقلال‏ همه‏‌جانبه‏ و تمامیت‏ ارضی‏ کشور، دفاع‏ از حقوق‏ همه‏ مسلمانان‏ و عدم‏ تعهد در برابر قدرت‏‌های‏ سلطه‏‌گر و روابط صلح‏‌آمیز متقابل‏ با دول‏ غیر محارب‏ استوار است.»

بند پنجم از اصل سوم قانون اساسی به «‌‌‌‌‌‎طرد کامل‏ استعمار و جلوگیری‏ از نفوذ اجانب‏»، بند پانزدهم به «توسعه‏ و تحکیم‏ برادری‏ اسلامی‏» و بند شانزدهم به «‌‌‌‌‌‎تنظیم‏ سیاست‏ خارجی‏ کشور بر اساس‏ معیارهای‏ اسلام‏، تعهد برادرانه‏ نسبت‏ به‏ همه‏ مسلمانان‏ و حمایت‏ بی‏‌دریغ از مستضعفان‏ جهان‏» اشاره کرده است.

یکی از تضامین برقراری صلح نیز تقویت بنیه دفاعی است که در بند یازدهم این اصل مورد تأکید قرار گرفته است؛ «تقویت‏ کامل‏ بنیه‏ دفاع‏ ملی‏ از طریق‏ آموزش‏ نظامی‏ عمومی‏ برای‏ حفظ استقلال‏ و تمامیت‏ ارضی‏ و نظام‏ اسلامی‏ کشور». 

همچنین در بند «ج» اصل دوم قانون اساسی «نفی‏ هرگونه‏ ستمگری‏ و ستم‏‌کشی‏ و سلطه‏‌گری‏ و سلطه‏‌پذیری» به مثابه یکی از راه‌های بنیاد نهادن پایه‌های جمهوری اسلامی است که قسط و عدل‏ و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و اجتماعی‏ و فرهنگی‏ و همبستگی‏ ملی‏ را تأمین‏ می‏‌کند.

اما متاسفانه حق بر صلح و زندگی در فضای آرام و به دور از تنش، در مناطق کردنشین ایران نقض شده است. مقصر اولیه و اصلی نیز گروه‌های مسلح هستند. 

مردم کردستان نزدیک به پنج دهه است که باید در فضای هراس‌انگیز ناشی از اقدامات مسلحانه این گروه‌ها زندگی کنند. حق بر صلح، حق بر توسعه، حق بر محیط‌‌‌ زیست و… مردم کردستان در سایه بی‌عملی موردی دولت ایران و البته فعالیت این گروه‌های مسلح، نقض شده است. 

همچنین نباید فراموش کرد که حق زندگی در صلح، شرط ضروری برای تحقق حق بر سلامتی و حق بر حیات نیز است.

به دلیل اهمیت این موضوع نیز شورای حقوق بشر از سال ۲۰۰۸ بر «ترویج حق بر صلح» کار می‌کند. این اعلامیه پیشنهادی الهام گرفته از قطعنامه‌های قبلی در مورد این موضوع است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل و کمیسیون سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد، به ویژه قطعنامه‌های مجمع عمومی تصویب شده است. 

قطعنامه مجمع عمومی در سال ۲۰۲۰ نیز اعلام کرده است که که هر کس حق دارد از صلح برخوردار باشد؛ به گونه‌ای که همه حقوق بشر ارتقا یابد و حمایت شود و توسعه به طور کامل تحقق یابد. 

این قطعنامه تاکید کرده است که که دولت‌ها باید برابری و عدم تبعیض، عدالت و حاکمیت قانون را محترم بشمارند، اجرا کنند و ترویج کنند و رهایی از ترس و نیاز را به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد صلح در درون و بین جوامع تضمین کنند.

نکته مهم در این قطعنامه این است که صلح نه تنها فقدان درگیری نیست، بلکه به یک فرایند مشارکتی مثبت و پویا نیازمند است که در آن گفت وگو تشویق و منازعات با روحیه درک و همکاری متقابل حل و توسعه اجتماعی – اقتصادی تضمین می‌شود. 

در واقع، در مناطق مرزی و کردنشین ایران، شاید به دلیل اقدامات دولت ایران، درگیری نظامی را شاهد نباشیم؛ اما به وضوح می توان اثرات فقدان توسعه، فقر و عدم رشد اقتصادی را متوجه شد.

در واقع اصرار این گروه‌های مسلح بر ادامه اقدامات و منازعه بی‌حاصل خود چه در خاک ایران و چه در مناطق شمال عراق، باعث شده است توسعه، ثبات و رفاه کردها نقض شود.

گروه‌های مسلح پ.ک.ک و پژاک و شاخه‌های مرتبط با آنها، از جمله عواملی هستند که حق بر صلح را در منطقه کردستان ایران و کشورهای همسایه نقض می‌کنند. این گروه‌ها با انجام اقدامات خشونت‌آمیز علیه نیروهای دولتی و البته غیرنظامیان، ایجاد تنش، ترس، ناامنی و نارضایتی در میان مردم را باعث می‌شوند. 

همچنین، این گروه‌ها با استفاده از روش‌های فریب، ربایش، آموزش نظامی و ایدئولوژیک، کودکان و نوجوانان را به خود جذب می کنند و به عنوان «کودک‌سربازان» در جبهه‌های مسلحانه به کار می‌گیرند. این عمل به شدت حق بر زندگی، تحصیل، سلامت و رفاه کودکان را زیر پا می‌گذارد.

کلید واژه ها: کردستان اقلیم کردستان کردستان عراق اقلیم کردستان عراق کردهای ایران کُرد کردهای ترکیه کردهای سوریه پ.ک.ک پژاک


( ۲۶ )

نظر شما :

کردستان ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۲
چی میگید بابا چرا از کردها ‌مایه میذارید؟ اصلا کی به شما اجازه داده از طرف کردها حرف بزنید؟
ناشناس ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۷
نکته جالب آنجاست که قسمت اعظم سلاح های گروه های غیر قانونی مستقر در شمال عراق و سوریه ، از خاک ترکیه بدستشان می رسد . در حقیقت ترکیه زنان و کودکانشان را می کشد و مردانشان را مسلح می نماید . امان از جهل که خروجیش کولی دادن به ترکیه ای است که خودش در حال کولی دادن به آمریکاست .
کوروش ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۲
عامل اصلی فتنه و ترور و ناامنی در ۴ کشور منطقه تجزیه طلبان و تروریستهای کرد و حامیان انها هستند به امید نابودی این اشرار و پانهای طرفدارشان
به کوروش ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۴
تو سوریه و عراق که عامل اصلی ناامنی ترکها و ترکیه بودن نه کردها و اتفاقا به کردها هم ترکیه بیشتر حمله میکرد و آخرین موردش هم هفته پیش در کرکوک بود در مورد ایران هم که خطر اصلی تروریسم از مرزهای شمال و شمالغرب باز هم از ناحیه ترکها ایران و تهدید میکنه مخصوصا با تروریستهای تکفیریی که ترکیه منتقل کرده به آذرباییجان و چند ساله تحت نظر سرویسهای جاسوسی اسرائیل دارن تعلیم می بینن منتها علی اف انقدر نفهمه مثل بعضیا نمیدونه اون تکفیریها پاشون به ایران برسه بیشتر خود ترکها رو میکشن که بانی تشییع صفوی یا بقول عربای سنی رافضی شدن ایرانیها بودن ترکیه همیشه یه پای فتنه قومی در کشورهای همسایه اش بود و با همه همسایه هاش جنگ و دعوا داره ارمنستان ، قبرس ، یونان ، عراق ، سوریه و ...با ایران هم که با کمک پانترکیسم در حال جنگه کسانی هم که تو ورزشگاه به کوروش فحش میدن خواهشا اسم کوروش و رو خودشون نذارن
کوروش ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۴
دیدگاهی که شما نسبت به کردها دارید خطرناک‌تر از دیدگاه نازیها نسبت به یهودیان است. طی یکسال اخیر هیچ یک از مناطق کردستان ایران شاهد ناآرامی‌هایی مثل آنچیزی که در اینجا اشاره شده، نبوده است. درحالیکه که گروه هایی مثل طالبان و داعش مورد حمایت ترکیه و جاسوسان موساد مورد حمایت باکو به طور مرتب عملیات انجام داده اند. ولی هیج صحبتی از آنها و ترورهایشان ‌و حامیانشان نمی‌شود.
مهدی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۵
واژه تروریست برای سیاسیون تبدیل به یک فحش سیاسی شده ، و هر کس رسانه های بیشتری در اختیار داشته باشد در چسباندن این فحش به خصمش موفقتر عمل خواهد کرد
ایراندوست ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۲
جنگ و درگیری ربطی به این گروه ها ندارد. قبل از این گروه ها هم مناطق کردنشین در دورانهایی درگیر جنگ بین حاکمیتها و مردم محلی بودند. خیلی راحت است که به جای ریشه یابی، درگیری را به گردن چند گروه انداخت ولی اصلا هیچ صحبتی از اینکه چرا اصلا این گروه ها شکل می‌گیرند نشود.
خسرو ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۴
این نوشته پانکردها را فاش کرد مثل ایراندوست قلابی
مسعود ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۰:۵۰
"از گهواره تاگور دانش بجوی "! نویسنده ی محترم و ناشناس !!!! اعلامیه ی حقوق بشر را با منیوی چلو کبابی عوضی گرفته اند !؟ هر بندی را که مشتاقش بودند و به مزاجشان خوش آمد را انتخاب می کنند وبه نفع خود تفسیر می کنند !؟ بابا ای والله
حامد ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۰
پانترک جان تو خودت از عوامل شکل‌گیری این گروه ها هستی. البته هیچ گروه تروریستی خطرناک‌تر از داعش مورد حمایت ترکها و همچنین تروریستهای دولت ترکیه و باکو نیست.