تلاش مسکو برای ایجاد مخالفان سوری موردپسند خود

روسیه نقشه‌های عربستان را نقش بر آب می‌کند

۲۰ دی ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۵۴۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
روسیه با توزیع پیامی در شورای امنیت، هیثم مناع را نماینده مخالفان در مذاکره با حکومت سوریه معرفی کرده است. اتفاقی که می‌تواند تمامی نقشه‌های عربستان برای مخالفان سوری را نقش بر آب کند.
روسیه نقشه‌های عربستان را نقش بر آب می‌کند

دیپلماسی ایرانی: استفان دی میستورا، نماینده جامعه جهانی در امور سوریه همچنان به انجام مذاکرات میان مخالفان سوری با نمایندگان حکومت سوریه در بیست و پنجم ماه جاری میلادی خوش بین است. بعد از آن که برخی منابع دیپلماتیک نسبت به امکان برگزاری این نشست در موعد مقرر به دلایل مختلف تشکیک کردند، دی میستورا اعلام کرد همچنان معتقد است این نشست در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، این در حالی است که مخالفان سوری همچنان انتقاد می کنند که روسیه تلاش دارد هیئت سوری مخالف مورد قبول خود را به عنوان نمایندگان مخالفان معرفی کند و دیگر مخالفان اعتنا نکند و همان افراد را به نشست مذاکره با حکومت بشار اسد بفرستد. آنها استدلال می کنند نامه دعوتی که روسیه به هیثم مناع، مخالف سوری فرستاده و از او دعوت کرده است که در شورای امنیت حاضر شود نشان می دهد که مسکو می خواهد تلاش های ریاض در میزبانی از مخالفان سوری در خاک خود را "منهدم" کند.

دی میستورا قبل از این که امروز به تهران بیاید دیروز را در دمشق گذراند. او قرار است در 21 ژانویه گزارش خود درباره نتایج سفرش به سوریه و کشورهای موثر در آن را به شورای امنیت در نیویورک بدهد. وی قبل از عزیمت به تهران به الحیات گفت: «تاکنون هیچ نشانه ای که نشان دهد تمایلی برای تعویق مذاکرات از موعد مقرر خود در 25 ژانویه به دلیل تنش به وجود آمده میان عربستان سعودی و ایران به موعدی دیگر مشاهده نشده است.»

وی همچنین گفت: «سفر منطقه ایم آمادگی ها را برای انجام این جلسات در ژنو به خوبی نشان خواهد داد و نمایان خواهد کرد مطابق با توافق 2254 شورای امنیت چه اقداماتی در حال انجام است.»

در همین رابطه یک دیپلمات عرب گفت: «مشکل دی میستورا با مخالفان است، آنها تلاش می کنند اسامی ای را به هیئت مذاکره کننده اضافه کنند اما مخالفان دیگر این اسامی را رد می کنند.»

وی در ادامه گفت: «آن چه مخالفان می خواهند واقعا معقول است و به هیچ وجه مطالبه ای غیرقابل قبول نیست، آنها می خواهند دستورالعمل مذاکرات مقرر در 25 ژانویه روشن باشد تا بدانند قرار است بر سر چه موضوعاتی بحث کنند، آنها همچنین خواستار دعوت رسمی دی میستورا به مذاکرات هستند. اتفاقی که تا کنون نیفتاده است.»

این در حالی است که روسیه مسئولیت توزیع پیامی را که در شورای امنیت پخش شده بر عهده گرفته است. در این پیام هیثم مناع، رئیس شورای سیاسی دموکراتیک سوریه نماینده قانونی مخالفان و هیئت عالی مذاکره کنندگان با حکومت سوریه معرفی شده است. اتفاقی که تمامی تحرکات عربستان در ریاض که از مخالفان سوری برای مذاکره و تشکیل جبهه ای واحد برای گفت وگو با حکومت سوریه دعوت کرده بود را زیر سوال می برد.

این دیپلمات عرب که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «روسیه تلاش می کند از ارزش کنفرانس ریاض بکاهد، روسیه به نمایندگی از حکومت سوریه به هیچ وجه از این که مخالفان در عربستان گرد هم آیند و از آن جا یک جبهه واحدی برای گفت وگو با حکومت سوریه انتخاب شود، خرسند نیست. برای همین تلاش می کند اسامی تازه ای را به عنوان مخالفان سوری مطرح کند تا همه تلاش های عربستان را نقش بر آب کند.»

وی درباره این که آیا ممکن است مذاکرات در موعد مقرر خود در 25 ژانویه برگزار شود نیز گفت: «ممکن است برخی امور باعث به چالش کشیده شدن این کنفرانس شود، این مساله دیگر به سطح تلاش های دی میستورا باز می گردد. مواضع عربستان سعودی روشن است، ریاض آمادگی دارد به میز مذاکرات در وین بازگردد.»

روسیه در چهارم ماه جاری دعوت از مناع را در شورای امنیت پخش کرد و از او خواست با هیئتی جداگانه در مذاکرات ژنو شرکت کند، مذاکراتی که به گفته مسکو همه طرف ها در آن شرکت خواهند کرد. مسکو همچنین اعلام کرد که در سوریه فراتر از یک جبهه وجود دارد و مداخله های منطقه ای باعث شده است تا درگیری ها رنگ و بوی متفاوتی به خود بگیرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دی میستورا سوریه روسیه عربستان


نظر شما :