نیروهای روسی ممکن است به سوریه بازگردند

۲۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۲ کد : ۱۹۵۷۲۷۳ سرخط اخبار

مشاور اسد تصریح کرد که تصمیم مسکو برای خارج کردن نیروهای خود از سوریه پس از مشورت با دمشق گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه ای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفت: تصمیم روسیه برای خارج کردن نیروهای خود از سوریه برای ما غافلگیرکننده یا نگران کننده نبود. این تصمیم با مشورت دمشق و مسئولان ذیربط در میدان گرفته شد.

وی افزود: جنجالی که درباره این مساله به پا شده هدف آن دور کردن نگاه ها به دستاوردهای میدانی است که با کمک مسکو و هم پیمانان سوریه یعنی ایران و حزب الله محقق شده است. عقب نشینی برخی نیروهای روسی به معنای این نیست که این نیروها دیگر به سوریه بازنخواهد گشت. پس از عقب نشینی نیروهای روسی اقدام آتی این است که جامعه جهانی از کمک رسانی به گروه های مخالفی که با دولت سوریه می جنگند، بکاهد.

شعبان تصریح کرد: ربط دادن تصمیم روسیه به اعمال فشار بر دمشق صحت ندارد. سوریه به صورت مستقل تصمیم می گیرد و روسیه هم پیمان و دوستی است که ما با احترام با آن مشورت و صحبت می کنیم.

وی هماهنگی آمریکا و روسیه برای مبارزه با داعش را مساله ای مثبت دانست و پیش بینی کرد که مرحله آتی شاهد پیشرفتی در این زمینه باشد.

وی گفت که اگر همکاری روسیه و آمریکا در مبارزه با تروریسم ادامه یابد شکل و ظاهر منطقه و جهان متفاوت خواهد بود.

شعبان آغاز مرحله جدیدی از روابط سوریه و آمریکا را بعید ندانست و گفت: هر چیزی در سیاست ممکن است. دولت سوریه آماده انجام هر اقدامی است که با منفعت سوریه و آینده آن هماهنگ باشد.

وی درباره تلاش ها برای تجزیه سوریه و اظهارات درباره ایجاد نظام فدرالی در سوریه گفت: ما وارد این جنگ نشدیم که اجازه مصادره بخشی از تصمیم یا خاک خود را بدهیم.

شعبان همچنین به مساله حل سیاسی بحران سوریه و مذاکرات ژنو پرداخت و گفت: دولت سوریه از هیچ تلاشی برای حل سیاسی بحران فروگذاری نمی کند.

وی افزود: ائتلاف مقاومی که شامل سوریه، ایران، روسیه و حزب الله است همان بازیگر اساسی در منطقه است.

شعبان همچنین تأکید کرد: مردم سوریه بشار اسد، رئیس جمهور این کشور را انتخاب کردند و مردم نیز درباره آینده خود تصمیم می گیرند. انتخابات پارلمانی نیز در موعد خود برگزار خواهد شد.


نظر شما :