کمکی که نامزدهای جمهوری‌خواه به رئیس‌جمهور دموکرات کردند

اوباما همچنان محبوب است

۰۹ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۷۵۰۶ اخبار اصلی آمریکا
۸۷ درصد دموکرات‌ها موافق عملکرد اوباما هستند، در حالی که تنها ۱۱ درصد جمهوری‌خواهان موافق عملکرد رئیس‌جمهور هستند.
اوباما همچنان محبوب است

نویسنده: اندرو دوگان و فرانک نیوپورت

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهور باراک اوباما در هفته منتهی به 6 مارس 50 درصد محبوبیت داشته است، این میزان بالاترین میانگین هفتگی وی از ماه می 2013 است.

میزان محبوبیت کنونی 50 درصد، بیشتر از میانگین 46 درصدی است که اوباما در طول سال هفتم ریاست جمهوری اش که در 19 ژانویه امسال به پایان رسید داشت. این میزان محبوبیت همچنین بیشتر از متوسط 47 درصد محبوبیتی است که وی از آغاز ریاست جمهوری اش در سال 2009 داشته است. نمودار زیر میزان محبوبیت اوباما براساس میانگین هفتگی محبوبیت در دوران ریاست جمهوری اش را نشان می دهد.

در طول هفت سال ریاست جمهوری، محبوبیت اوباما از لحاظ سیاسی در مقایسه با دیگر روسای جمهور معاصر به شدت قطبی بوده است. میزان محبوبیت کنونی وی هم بازتاب دسته بندی های سیاسی است. 87 درصد دموکرات ها موافق عملکرد وی هستند، در حالی که تنها 11 درصد جمهوری خواهان موافق عملکرد رئیس جمهور هستند.

محبوبیت کنونی اوباما در میان دموکرات ها، 4 درصد بیشتر از میزان میانگین محبوبیتش در میان دموکرات ها از سال 2009 تاکنون است. میانگین محبوبیت وی در میان جمهوری خواهان و مستقل ها نزدیک میزان محبوبیت فعلی اش است. 87 درصد محبوبیت کنونی اوباما در میان دموکرات ها بیشتر از 81 درصد در اوایل سال جاری است، اما میزان محبوبیت وی در میان جمهوری خواهان و مستقل ها در طول دو ماه گذشته ثابت بوده است.

در حالی که به طور دقیق مشخص نیست که چرا محبوبیت اوباما در میان دموکرات ها افزایش یافته است، اما احتمالاتی در این زمینه وجود دارد. موقعیت غیرمعمول رقابت های مقدماتی جمهوری خواهان به ویژه لفاظی ها و سبک کمپین دونالد ترامپ، پیشتاز آنها موجب شده است تا دموکرات ها وی را با اوباما مقایسه کنند. فصل انتخاباتی همچنین موجب فعال شدن وفاداری های حزبی در میان دموکرات ها هم شده است.

محبوبیت اوباما بالاتر از بوش، پایین تر از کلینتون و مساوی با ریگان

با وجود افزایش محبوبیت اوباما، اما میزان محبوبیت وی همچنان کمتر از سلف دموکراتش، بیل کلینتون است. در مقطع کنونی مشابه در دولت کلینتون یعنی مارس 2000، وی 63 درصد محبوبیت داشت و در میان دموکرات ها 89 درصد محبوبیت داشت، البته این میزان در میان دموکرات ها همانند آمار 87 درصدی اوباما در میان هم حزبی ها است. اما کلینتون برخلاف اوباما حمایت اکثریت مستقل ها (65 درصد) و نزدیک به یک سوم جمهوری خواهان (31 درصد) را در اختیار داشت، این مسئله نشان دهنده این است که 16 سال پیش فضای حزبی کمتر دوقطبی شده بود.

اوباما جایگاه به مراتب بسیار بهتری در مقابل سلفش، جورج دبلیو بوش دارد که در مارس 2008، 32 درصد محبوبیت داشت. بوش هم مانند اوباما عملکرد محبوبیت پایینی در حزب رقیب داشته است، اما برخلاف اوباما، بوش در میان حزب خودش محبوبیت بالایی نداشته است، کمتر از سه چهارم (72 درصد) جمهوری خواهان موافق عملکرد وی بوده اند.

در مارس 1988، 51 درصد از آمریکایی ها موافق عملکرد رونالد ریگان بودند، آماری که نزدیک به ارقام کنونی اوباما است. با این حال محبوبیت ریگان در میان خطوط حزبی، همانند اوباما قطبی نبوده است. محبوبیت ریگان در میان جمهوری خواهان 81 درصد و در میان دموکرات ها 28 درصد بوده است.

نتیجه گیری

پس از میانگین محبوبیت 48 درصد در دو ماه اول امسال، محبوبیت هفتگی اوباما به 50 درصد رسیده است. این افزایش محبوبیت به طور عمده به دلیل افزایش محبوبیت در میان دموکرات ها است که موجب شده میزان محبوبیت اوباما به بهترین حد خودش در سه سال اخیر برسد. میزان محبوبیت اوباما در طول سال گذشته در میان دموکرات ها به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. شاید یکی از دلایل این که هیلاری کلینتون، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خودش را به میراث اوباما نزدیک می کند، همین باشد.

در مقام مقایسه، دو کاندیدای اخیر ریاست جمهوری که پس از رئیس جمهوری از حزب خودشان در انتخابات شرکت کرده بودند -جان مک کین پس از بوش منفور و ال گور پس از کلینتون محبوب اما دچار بحران شده- سعی داشتند خودشان را به رئیس جمهور هم حزبی شان نزدیک نکنند. پیش از این در 1988، جورج بوش پدر خودش را به عنوان جانشین طبیعی میراث ریگان معرفی می کرد و توانست در انتخابات پیروز هم بشود.

منبع: گالوپ/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/20    

کلید واژه ها: محبوبیت اوباما ریگان بوش کلینتون باراک اوباما


( ۱ )

نظر شما :