اردن سفیرش در تهران را فرا خواند

۳۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۹:۲۵ کد : ۱۹۵۸۲۰۴ سرخط اخبار

اقدامات عربستان سعودی در جبهه بندی منطقه ای علیه جمهوری اسلامی ایران که از چند ماه پیش و در پی واقعه حمله به سفارت این کشور در تهران شدت گرفت، هر روز نمود جدیدی می یابد. در تازه ترین مورد، دولت اردن اعلام کرده سفیرش در تهران را پس از چند ماه و به دلیل واقعه سفارت عربستان، فراخوانده است. 

 
به گزارش «تابناک»، شبکه خبری «اسکای نیوز» عربی ساعتی پیش اعلام کرد که وزارت خارجه اردن، سفیر این کشور در تهران را فراخوانده و دلیل این امر را «مداخله ایران در امور کشورهای عربی» اعلام کرده است. بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه اردن، دلیل این اقدام را حمله به سفارت عربستان در تهران اعلام کرده است. 
 
شبکه خبری «العربیه» نیز این خبر را منتشر کرده، اما نوشته دلیل این امر، انجام «مشورت» توسط سفیر اردن با مقامات وزارت خارجه این کشور درباره آنچه دخالت ایران در امور کشورهای عربی خوانده شده، بوده است. هنوز به طور رسمی جزئیات بیشتری درباره این موضوع از سوی اردن اعلام نشده است.
 
«رویترز» در خبری که درباره این موضوع منتشر کرده، اشاره می کند که با این اقدام، اردن در واقع از عربستان سعودی و کویت دنباله روی کرده که به فاصله اندکی پس از واقعه حمله به سفارت عربستان در تهران – که در جریان اعتراضات به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه عربستانی انجام شد – سفرای خود را از ایران فراخواندند.
 
با این وجود، اینکه اردن اکنون و پس از چند ماه از واقعه مذکور به فکر انجام چنین اقدامی افتاده، جای بحث دارد. پیش از هر چیز، می بایست این امر را نیز در راستای دنباله روی این کشور و دیگر متحدان عربستان سعودی از ریاض در تقابل با ایران در سطح منطقه ارزیابی کرد. 
 
در این راستا، باید توجه داشت که طی هفته های اخیر، گستره اقدامات سعودی ها علیه ایران، بیش از پیش گسترش یافته و عرصه های جدیدی را در بر گرفته که مهمترین نمونه اخیر آن، نشست اخیر سران سازمان همکاری اسلامی بود؛ نشستی که در آن، با نفوذ عربستان، بندهایی ضد ایرانی در بیانیه پایانی اجلاس گنجانده شد که اعتراض شدید ایران و برخی دیگر از کشورها را به همراه داشت.
 
اکنون به نظر می رسد عربستان سعودی سعی دارد با این اقدام و از طریق کشاندن اردن به عرصه تقابل مستقیم با ایران، به اصطلاح «تنور ماجرا را گرم نگه دارد» و چنین وانمود کند که آنچه با عنوان «دخالت ایران» در امور کشورهای عربی از آن یاد می کند، امری مستمر و دائمی است که هر روز، سبب مخالفت یکی از کشورهای عربی با ایران می شود.
 
به این ترتیب، عربستان خواهد توانست عرصه را به شکل مطلوب و مورد نظر خود، برای پیگیری دیگر اقدامات علیه ایران در عرصه ساختارها و نهادهای منطقه ای و بین المللی پیگیری نموده و سیاست تقابل جویانه خود با ایران را وارد عرصه های جدیدتری کند.

نظر شما :