عراقچی: وفاق ملی در مورد برجام ضروری است

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۰۱:۲۰ کد : ۱۹۵۸۷۲۵ سرخط اخبار

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه بر ضرورت وفاق ملی در مورد مسئله برجام تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس عراقچی در جلسه شورای اداری استان البرز که صبح شنبه در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، بر ضرورت وفاق ملی در مورد برجام تاکید کرد و گفت: متاسفانه مسئله مهم برجام دستمایه رقابت های سیاسی و جناحی قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسئله برجام مظلوم واقع شده است، گفت: این مسئله مهم نیازمند یک نگاه جدید است باید به این نکته بیاندیشیم که برجام خوب یا بد وجود دارد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه به دستاوردهای برجام اشاره کرد و گفت: ضمن حفاظت از دستاوردهای برجام باید شرایط استفاده از این دستاوردها در کشور فراهم شود.

عراقچی با تاکید بر اینکه مسئله برجام به افزایش سطح معلومات سیاسی جامعه کمک کرده است، گفت: برجام و جزئیات مذاکرات و توافق در یک جو بسیار روشن مورد بررسی قرار گرفت اگر چه برخی در این خصوص تندروی کردند ولی برجام به رشد و بلوغ جامعه کمک کرد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: تا کنون در جمهوری اسلامی ایران مسئله ای مانند برجام وجود نداشته که چنین روشن و دقیق مورد بحث قرار بگیرد و حتی نقد شود.

برجام گرفتار رقابت های جناحی شد

وی با اشاره به اینکه برجام از پیچ تند نقدها موفق بیرون آمد، گفت: برجام توانست تایید شورای امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و از همه مهمتر تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی را بگیرد که بدون امضا و تایید ایشان هیچ چیزی در جمهوری اسلامی ایران مشروعیت ندارد.

عراقچی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با نکات، عنایات و شروطی که داشتند برجام را تایید کردند و همین تاییدیه یک سند افتخار است چرا که با وجود مشکلات و موانع این مسئله ملی مورد تایید مقام معظم رهبری و شورای امنیت ملی قرار گرفت.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در ادامه خاطرنشان کرد: نتیجه این سند ملی ۱۵۰ صفحه است که در آن به مسائل پیچیه فنی هسته ای و سیاسی اشاره شده و توانسته تایید مقامات ارشد کشور به ویژه رهبر معظم انقلاب را دریافت کند.

عراقچی در ادامه با اشاره به اینکه برجام کامل نیست و تفاسیر ارائه شده بدین معنا نیست که این مسئله در صحنه اجرا با مشکلاتی مواجه نباشد، با طرح این سوال که برجام برای ما چه دستاوردی در سطح کلان داشته است، گفت: متاسفانه مسئله برجام گرفتار مسائل سیاسی داخلی، کشمکش ها و رقابت های درونی و جناحی شده است انتظار ما این بود که به عنوان یک موضوع ملی با آن برخورد شود و دستاویز دعواهای سیاسی قرار نگیرد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه برخی دستاوردهای برجام را در موضوع سوئیفت خلاصه می کنند، گفت: برخی ها مسائل بسیار کلی تر را به دست فراموش سپرده اند.

وی ادامه داد: همه متوفق القول هستیم که قریب ۱۲ سال ایران در خصوص انرژی هسته ای درگیر یک جنگ تمام عیار با غربی ها شد و آنها همه توان سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را به کار گرفتند تا ما با مشکلات زیادی مواجه شویم ولی این ملت ایران بود که با مقاومت، شعار اصلی «انرژی هسته ای حق مسلم ما است» را به دنیا ثابت کرد.

ادامه فعالیت کارخانه تولید آب سنگین ایران

عراقچی با تاکید بر اینکه در این سال ها فشارها و تهدیدهای زیادی را تحمل کرده ایم تا شعار «انرژی هسته ای حق مسلم ما است» را به جهانیان تثبیت کنیم، با طرح این سوال که آیا برجام این شعار را محقق کرده است و آیا انرژی هسته ای که در دید جامعه و حقوق بین المللی و شورای امنیت سازمان ملل برای ایران یک امر نامشروع بود تبدیل به یک امر مشروع شده است یا خیر، گفت: شورای امنیت سازمان ملل با ۶ قطعنامه این حق را برای ایران ممنوع کرده بود و آمریکا معتقد بود که ایران می تواند انرژی هسته ای، راکتور و نیروگاه داشته باشد ولی حق غنی سازی نباید داشته باشد.

وی تاکید کرد: پس از مذاکرات و توافق دیدیم که ایران یک روز غنی سازی را تعطیل نکرد و با قدرت به ادامه می دهد و تولیدات غنی سازی ما از سوی دیگر کشورها محترم شمرده شده و آنها با خرید محصولات به ما کیک زرد را فروختند.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: آمریکایی مدعی بود که ایران نباید راکتور آب سنگین داشته باشد این خواسته، موضع علنی باراک اوباما بود ولی دیدیم که راکتور آب سنگین اراک ماندگار شد و طبق برجام ایران راکتور آب سنگین خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه آمریکا خواستار تعطیلی کارخانه تولید آب سنگین ایران بود، گفت: این در حالی است که پس از تایید و اجرای برجام این کارخانه به تولید خود ادامه می دهد و آب سنگین را به کشورهای دیگر می فروشد.

عراقچی گفت: همان شورای امنیت سازمان ملل که می گفت برنامه هسته ای ایران ممنوعه است پس از مذاکرات و توافق به دیگر کشورها توصیه کرد که با ایران همکاری کنند به طوری که در ضمیمه شماره ۳ برجام نوع همکاری هسته ای کشورها در خصوص ساخت راکتور هسته ای و نیروگاه با ایران آمده است.

لغو قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل؛ مهمترین دستاورد برجام

وی افزود: برجام برنامه هسته ای ما را تثبیت کرد و حق داشتن انرژی هسته ای ایران از سوی جهان پذیرفته شد پس از برجام اراده ایران بر اراده آمریکا غلبه کرد چرا که آمریکا معتقد بود غنی سازی از سوی ایران نباید انجام شود این در حالی است که غنی سازی از سوی ایران در حال انجام است.

عراقچی با تاکید بر اینکه ایران در طول مذاکرات زیر بار حرف زور نرفته است، گفت: طرف مقابل معتقد بود که ایران نباید غنی سازی کند ولی ما غنی سازی را حق خودمان می دانستیم و به طرف مقابل اطمینان دادیم که نگذانی آنها را رفع می کنیم ولی غنی سازی را تعطیل نمی کنیم.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه از لغو قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بر علیه ایران به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای برجام اشاره کرد و گفت: طی ۱۰ سال گذشته که با غربی ها وارد مذاکره شدیم باید جای پای خود را در صحنه هسته ای محکم می کردیم این در حالی بود که طرف مقابل نیز کوتاه نمی آمد و در خصوص اعمال تحریم ها برنامه ریزی می کرد.

عراقچی مهمترین دستاورد غربی ها در خصوص اعمال تحریم ها بر علیه ایران را صدور قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد و گفت: این قطعنامه ها بر اساس فصل هفتم منشور صادر شد که برای همه کشورها لازم الاجرا است و در صورتی که کشوری این قطعنامه ها را اجرا نکند دستور شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل قطعنامه های فصل هفتم را زمانی صادر می کند که مسئله ای صلح و امنیت بین الملل را تهدید کند، گفت: در مرحله نخست قطعنامه صادر می کند و اگر قطعنامه ها موثر نباشد دستور حمله نظامی صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان ملل برنامه هسته ای ایران را تهدیدی بر علیه صلح و امنیت بین الملل می دانست به همین منظور قطعنامه فصل هفت را صادر کرد.

بررسی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بر علیه ایران

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: مطالعه سابقه ۶۰ ساله شورای امنیت سازمان ملل بیانگر این موضوع است که هیچ کشوری از قطعنامه فصل هفت سَر سالم بیرون نبرده است و با حمله نظامی حکومتش نابود شده است ولی جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که از این قطعنامه سر سالم بیرون آورده و برنامه هسته ای خود را به جهانیان ثابت کرده است به طوری که می بینیم شورای امنیت سازمان ملل نیز به کشورهای جهان توصیه می کند که با ایران همکاری هسته ای داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه قطعنامه ۱۹۲۹ به نوعی مجوز حمله نظامی به ایران محسوب می شد، گفت: طبق قطعنامه فصل هفت به لحاظ سیاسی در عرصه بین المللی فعالیت موشکی ممنوع اعلام شد اما ایران در برابر هیچ یک از این تهدیدات کوتاه نیامد و طرف مقابل مجبور به لغو قطعنامه ها شد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه لغو همه تحریم ها در خصوص انرژی هسته ای را از دستاوردهای بزرگ برجام برشمرد؛ آنچه شورای امنیت و اتحادیه اروپا متفق القول بر آن اذعان داشتند.

وی با اشاره به اظهارات معاون وزیر امور خارجه یکی از کشورها در جریان مذاکرات، گفت: آنها ایرانیان را نابغه قلمداد می کردند از این حیث که توانستند، از شورای امنیت حق غنی سازی را گرفته و تحریم ها را لغو کنند.

عراقچی اطمینان خاطر به طرف مذاکره کننده را امتیاز جمهوری اسلامی در موضوع مذاکرات برشمرد و افزود: ما در مقابل همه شروط های خود با طرف مقابل اطمینان خاطر دادیم که ایران به سراغ بمب اتمی نخواهد رفت بمب اتمی که طبق فتوای مقام معظم رهبری حرام است.

وی افزود: ما این اطمینان را با محدودیت های موقتی در برنامه ها و نظارت های بیشتر به طرف مقابل ارائه دادیم این محدودیت ها باعث محدود شدن هیچ نیازی در کشور نمی شود و تا سالیان سال تداوم خواهد داشت.

نقش مهم دانشمندان هسته ای در موفقیه تیم مذاکره کننده

عراقچی گفت: ما هر محدودیتی را قبول کردیم زمان دار بوده است در این چند سال نیازی هم در کشور تعطیل نشده و در کنارش فعالیت های هسته ای متعددی نیز در قالب همکاری ها ایجاد شده است.

معاون وزارت امور خارجه در ادامه تشریح دستاوردهای برجام گفت: هیچ کشوری در عرصه بین المللی موفق نمی شود مگر اینکه قدرت نظامی داشته باشد ما زمانی توانستیم در مذاکره دشمن را وادار به امتیاز دادن کنیم که آنها مطمئن شدند که توان حمله نظامی به جمهوری اسلامی ایران را ندارند.

وی افزود: این توان نظامی ما بود که آنها را از جنگ ناامید کرد و پای میز مذاکره کشاند، از سویی تحمل و مقاومت مردم و دور زدن تحریم ها و نا امید شدن از اثر بخشی آثار تحریم ها در ایران باعث شد تا طرف مقابل پای مذاکره بنشیند.

عراقچی در ادامه به نقش مهم دانشمندان هسته ای کشورمان اشاره کرد و گفت: توانایی علمی دانشمندان هسته ای ایران که منجر به رساندن سطح غنی سازی تا ۲۰ درصد شد باعث موفقیت تیم مذاکره کننده هسته ای شد دانشمندان هسته ای حق بزرگی به گردن ما دارند چرا که آنان باعث شدند در عرصه میدانی توانایی های کشور تثبیت شود.

وی در ادامه نقش دیپلمات ها و مذاکرات دو جانبه را مورد اشاره قرار داد و گفت: توانایی دیپلماتیک ما خواسته های جمهوری اسلامی را به دستاوردها و ثروت تبدیل کرد و مجموعه این توانمندی ها برجام را رقم زد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در مورد برداشته شدن تحریم ها گفت: لغو تحریم ها ۲ مرحله دارد، نخست اینکه قوانین تحریم ها برداشته شود و در صحنه عمل نیز خود را نشان دهد، آنچه ۵+۱ متعهد بوده اینکه تحریم ها را بردارند که این کار را انجام دادند و تمامی تحریم ها را لغو کردند.

خباثت طرف های امریکایی ادامه دارد

عراقچی با اشاره به اینکه مشاهده آثار و ثمره مذاکرات که همان دستاوردهای برجام است، گفت: برای اینکه نتایج عملی رفع تحریم ها در زندگی اقتصادی و روزمره دیده شود، برخی نکات وجود دارد، اول اینکه بازگشت تحریم به وضعیت قبل زمان بر است، به عنوان نمونه با توافق ژنو تحریم نفت سرجای خود ماند اما با اجرایی شدن برجام، تحریم های نفت هم برداشته شد، برای اینکه ما بازار خود را با دیگر در مجامع جهانی پیدا کنیم باید اندکی فرصت وجود داشته باشد تا بعد از گذشت ۱۲ سال به روال پیشین باز گردیم

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه مشاهده آثار تحریم زمان بر است، گفت: فروش نفت ایران قبل از زمان اعمال تحریم ها روزانه ۲ و نیم میلیون بشکه بود کشورهای خریدار نفت ایران پس از تحریم های آمریکا مجبور شدند هر ۶ ماه ۲۰ درصد میزان خرید خود از ایران را کاهش دهند.  

عراقچی با اشاره به اینکه میزان فروش نفت ایران پیش از توافق ژنو روزانه به یک میلیون بشکه در روز رسیده بود، گفت: در صورتی که به توافق ژنو دست پیدا نمی کردیم میزان فروش نفت به صفر می رسید.

وی با تاکید بر اینکه اجرایی شدن برجام باعث لغو تحریم های نفتی بر علیه ایران شده است، گفت: ایران مشتری های نفتی خود را از دست داده است و برجام نمی تواند برای نفت مشتری جذب کند می تواند شرایط را برای جذب مشتری های نفتی هموار و موانع را از میان بردارد.

عراقچی ادامه داد: وزیر نفت اعلام کرده است پس از اجرایی شدن برجام میزان فروش نفت کشور به دو میلیون بشکه رسیده است که این مهم دستاوردی بزرگ محسوب می شود.

برداشته شدن تحریم های بانکی زمان بر است

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بانک ها در اروپا خصوصی هستند، گفت: برداشته شدن تحریم در خصوص بانک های ایرانی و اتصال آنها به شبکه بین المللی زمان بر است چرا که بانک های اروپا خصوصی است.

وی افزود: هر چند موقعیت ما قبل از تحریم ها هم شرایط مطلوبی نبوده است، بنابراین همه عوامل زمان می برد اما ما باید تلاش کنیم تا این زمان را کوتاه تر کنیم برجام فقط موانع را برداشته است و در ادامه راه، همت و برنامه ریزی و زمان می خواهد.

عراقچی ادامه داد: مسئله ای که در برجام وجود دارد موضوع تداخل تحریم های برداشته شده و برداشته نشده است، در حال حاضر برخی تحریم های غیرهسته ای هنوز وجود دارد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه اضافه کرد: ما در روابط دو جانبه ایران و امریکا مذاکره نکردیم و فقط در خصوص مسئله هسته ای مذاکره شده و بخش عمده ای از تحریم های هسته ای برداشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه خباثت طرف های امریکایی ادامه دارد، گفت: آنها تحریم ها را برداشته اند اما دشمنی ها سر جای خود باقی است ایرادی که خیلی از منتقدان وارد می کنند این است که چرا خصومت ها بیشتر شده است و دشمنی ها تغییری نکرده است باید به این دسته افراد گفت از همان ابتدا قرار نبدوه است که دشمنی با آمریکا از بین برود.

دامن زدن به سیاست ایران هراسی بازی کردن در زمین آمریکا است

عراقچی با اشاره به اینکه دشمن تلاش می کند ایران از میوه های برجام را تا جایی که امکان پذیر است، کمتر استفاده کند، در بحث حضور سرمایه گذاران بعد از برجام نیز گفت: برای اینکه از ثمرات برجام استفاده ببریم باید فضای اطمینان بخش برای تجار و سران اقتصادی در دنیا بوجود بیاوریم، هر کشوری که می خواهد سرمایه گذاری و تجارت کند به دنبال سود بری است، اگر تردید کند که این فعالیت اقتصادی سودمند نیست و در این سرمایه گذاری دچار مشکلات متعدد می شود، مردد خواهد شد.

وی افزود: باید تلاش کنیم فضای اطمینان بخش ایجاد شود و فعالان اقتصادی رغبت حضور برای سرمایه گذاری داشته باشند در ایجاد این فضا خود ما بیش از همه مسئول هستیم، طرف مقابل به دنبال تخریب فضا است.

عراقچی در بحث پروژه ایران هراسی علیه ایران و سیاست آمریکا در این زمینه نیز گفت: ما در مقابل سیاست ایران هراسی باید سیاست ایران دوستی ایجاد کنیم و نباید به ایران هراسی دامن بزنیم، هر آنکه در داخل به این قضیه دامن بزند و مانع حضور سرمایه گذاران اقتصادی در کشور شود در زمین آمریکا بازی کرده است.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه افزود با تاکید بر اینکه باید شرایط اقتصادی را بنحوی ایجاد و معرفی کنیم که سرمایه گذاران و تجار وارد کشور شوند، گفت: باید شرایطی فراهم کنیم تا سرمایه گذران خارجی اطمینان کنند.

عراقچی در پایان گفت: پایه های دفاعی و گفتمانی جمهوری اسلامی بسیار قوی است اما در سال های اخیر پایه های اقتصادی کمی سست بوده که با تایید و اجرای برجام شرایطی ایجاد خواهد شد تا پایه اقتصادی کشور نیز محکم شده و ایران تبدیل به بازیگر بزرگ منطقه شود.

کلید واژه ها: شورای امنیت سازمان ملل حقوقی و بین المللی دستاوردهای برجام


نظر شما :