مخالفان سوری بیشتری به تروریست‌ها می‌پیوندند

جبهه النصره در فکر ایجاد امارت اسلامی در سوریه

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۸۷۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
بر اساس تازه‌ترین ارزیابی‌ها بسیاری از نیروهای موسوم به "مخالفان میانه‌رو" آماده پیوستن به صف گروه‌های تروریتسی در سوریه هستند.
جبهه النصره در فکر ایجاد امارت اسلامی در سوریه

دیپلماسی ایرانی: روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که بر اساس تازه ترین ارزیابی ها بسیاری از نیروهای موسوم به "مخالفان میانه رو" آماده پیوستن به صف گروه های تروریتسی در سوریه هستند.

به گزارش پایگاه خبری سوریه دام پرس، این روزنامه امریکایی پس از انجام سلسله دیدارهایی که با نمایندگان مخالف سوریه انجام داده دریافته است که بخش عمده ای از مخالفان سوری به دلیل شکست های سنگینی که اخیرا از ارتش سوریه خورده اند در حال پیوستن به صفوف گروه های تروریستی هستند.

به نوشته این روزنامه امریکایی بسیاری از رهبران شورشی نسبت به عمیق تر شدن تنگنای عملیات دیپلماتیک هشدار می دهند و می گویند که ادامه حملات هوایی و پیشروی های زمینی که نیروهای وفادار به بشار اسد اخیرا داشته اند، سبب می شود تا افراد بسیاری به آغوش تندروها از جمله جبهه النصره بروند.

جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه است که در فهرست گروه های تروریستی سازمان ملل گنجانده شده است و رهبران آن در جریان مذاکرات ژنو میان مخالفان سوری با نمایندگان حکومت سوریه نیز اجازه حضور نیافتند.

وال استریت ژورنال می نویسد که سرنوشت شورشی های میانه رو در سوریه نقشی حیاتی در آینده تصمیم گیری های ایالات متحده در منطقه ایفا می کند. عقب نشینی آنها از رویارویی با ارتش سوریه یا پیوستنشان به گروه های تندروی تکفیری سبب می شود که جنگ با ارتش سوریه بیش از پیش سخت شود، و این مساله می تواند ایالات متحده را از تاثیرگذاری بر نتایج جنگ سوریه محروم کند. همچنین باعث از دست رفتن متحدان امریکا در پیمان مبارزه با داعش می شود. در حال حاضر اکثر شورشی ها از رویارویی با جبهه النصره خودداری می کنند چرا که این شبکه تعداد بسیاری نیرو دارد و بسیاری از شهرها و شهرستان ها را تحت کنترل خود دارد. از سوی دیگر بسیاری از آنها در مناطقی می جنگند که شماری بسیاری از نیروهای جبهه النصره نیز در آن مناطق حضور دارند که این مساله سبب می شود تا آنها مجبور شوند در انجام هر گونه عملیاتی با آنها هماهنگ کنند یا مهمات و امکانات خود را با آنها تقسیم کنند.

از سوی دیگر مجله امریکایی فارن پالسی گزارش داد که جبهه النصره در حال بررسی چگونگی ایجاد امارتی مستقل برای خود در سوریه است و در این رابطه هماهنگی ها و تماس هایی را با گروه های مخالف سوری دیگر آغاز کرده است. این مجله همچنین گزارش می دهد که شبکه القاعده اخیرا شماری از نیروهای تاثیرگذار خود را به سوریه فرستاده که آنها با رهبران مرکزی گروه های مسلح در سوریه وارد مذاکره شده اند. آنها در این گفت وگوها نگرانی خود را از این که دیگر گروه های تکفیری اقدام به ایجاد امارت اسلامی کنند بیان داشته اند و برای همین بر لزوم ایجاد امارت مستقل در سوریه تاکید کرده اند.

فارن پالسی همچنین گزارش می دهد که القاعده بلندپروازی های گسترده ای در سوریه دارد و در همین چارچوب طی سه سال گذشته بسیاری از نیروهای فعال و موثر خود را به این کشور فرستاده است. از جمله سلسله ای از رهبرانی که پیش از این در اروپا فعال بوده اند. به این ترتیب القاعده تلاش دارد با ایجاد پایگاهی برای خود در سوریه با نیروهای خود در اروپا ارتباط مستقیم برقرار کند.


تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جبهه النصره سوریه


نظر شما :