ترکیه نمی‌تواند بدون خونریزی به سیستم ریاست‌جمهوری برسد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۹:۲۵ کد : ۱۹۵۸۸۸۵ سرخط اخبار

رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوری خواه ترکیه ضمن انتقاد از سیستم ریاست جمهوری که حزب حاکم عدالت و توسعه قصد اعمالش را دارد تاکید کرد، چنین سیستمی بدون درگیری و خونریزی اجرا نمی شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، کمال قلیچدار اوغلو، رهبرحزب مردم جمهوری خواه در جریان سخنرانی در مجمع عمومی اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس کالاهای ترکیه (TOBB) ضمن صحبت درباره تلاش های برای تدوین یک قانون اساسی جدید گفت: شما نمی توانید بدون خونریزی به چنین سیستم ریاست جمهوری برسید.

وی افزود: قانون اساسی کنونی ترکیه تاکید می کند که قوه قضائیه یک نهاد مستقل و بی طرف است. براساس قانون اساسی کنونی هیچ پست یا مقامی نمی تواند به قوه قضائیه دستور دهد. اگر می خواهیم یک قانون اساسی جدید بنویسیم باید همین مسائل را در آن اعمال کنیم.

کمیته تدوین قانون اساسی متشکل از 12 نماینده از تمامی احزاب پارلمانی ترکیه برای نخستین بار در سه فوریه سال جاری میلادی تشکیل جلسه داد اما 17 فوریه به خاطر درخواست حزب حاکم عدالت و توسعه مبنی بر اینکه قانون اساسی جدید باید بر مبنای یک سیستم ریاست جمهوری باشد، از هم پاشید چرا که هیچ یک از احزاب اپوزیسیون از یک مساله حمایت نمی کنند.

قلیچدار اوغلو گفت: دستورات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری را به مقامات قوه قضائیه چندین بارارائه کرده ام. من همچنین از احمد داوود اوغلو ، نخست وزیر در حال کناره گیری این کشور درباره دستورات فوق الذکر خواستار توضیح شدم.


نظر شما :