شرایط برای استقلال اقلیم کردستان عراق مهیا نیست

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۰۱:۳۰ کد : ۱۹۵۹۰۰۷ سرخط اخبار

معاون نخست وزیراقلیم کردستان عراق استقلال این اقلیم در شرایط فعلی را به دلیل عدم وجود ارتش یکپارچه و اقتصادی قوی و نیز اختلافات بزرگ میان جریان های مختلف کرد، امری بعید دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری ارم نیوز عراق، قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و پس رئیس جمهور پیشین این کشور در سخنانی در شهر سلیمانیه گفت: مساله استقلال کردها محلی برای چانه زنی های سیاسی نیست، سوالات بسیاری در مورد مساله استقلال اقلیم وجود دارد به ویژه اینکه اقلیم از اقتصادی قوی و ارتشی یکپارچه برخوردار نبوده و اختلاف بزرگی هنوز وجود دارد.

طالبانی با اشاره به اینکه استقلال یکی از "حقوق کردهاست" تاکید کرد: این مساله نیازمند ایجاد بسترهای داخلی وخارجی مناسب است. نمی توان در این برهه زمانی ادعای استقلال کرد در حالی که هنوز نشانه های وجود نظام دو مدیریتی حتی در عالی ترین سطوح سیاسی اقلیم دیده می شود. ما تا به امروز حتی در اتحاد سلیمانیه و اربیل و اداره یکپارچه این دو شهر موفق نبوده ایم.

دو حزب بزرگ کردستان عراق یعنی اتحادیه میهنی به رهبری جلال طالبانی و حزب دموکرات به رهبری مسعود بارزانی از دیرباز قدرت را در استان های شمالی عراق میان خود تقسیم کرده اند که با وجود اتحاد این دو و تشکیل اقلیم کردستان به عنوان یک منطقه خودمختار، هنوز حزب گرایی و یارکشی این دو حزب در اقلیم بیداد می کند.

معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در ادامه افزود: مردم اقلیم هنوز در ابتدای مسیر کسب آراء موافق بین المللی برای استقلال خود هستند و به همین دلیل نمی توان این برگ را سوزاند و یا در شرایط فعلی با آن ماجراجویی کرد.


نظر شما :