نامه فرماندار تگزاس به اوباما دربارۀ ایران

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۹:۲۰ کد : ۱۹۵۹۰۳۱ سرخط اخبار

گِرِگ آبوت فرماندار ایالت تگزاس در نامه ای به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درخواست دولت آمریکا را در زمینه رفع تحریم های ایالتی علیه ایران رد کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما سایت فرمانداری ایالت تگزاس، در این نامه آمده است: این نامه در واکنش به نامه دولت آمریکا در روز هشتم ماه آوریل سال دو هزار و شانزده، و در ارتباط با طرح جامع اقدام مشترک یا همان توافق ایران نوشته می شود که در آن خواسته شده بود ایالت تگزاس در تحریم های اقتصادی خود علیه ایران «بازنگری» کند.

از آنجایی که توافق ایران اساسا توافقی ناقص است و به صورت دایمی سبب برچیده شدن قابلیت های هسته ای ایران نمی شود، تگزاس به تحریم های خود علیه ایران ادامه خواهد داد. علاوه بر این، از آنجایی که دولت شما(دولت باراک اوباما) به صورتی بی محابا و یکجانبه تحریم های حیاتی را لغو کرده است، من از مجلس قانون گذاری تگزاس می خواهم تحریم هایی را در تگزاس به قوت خود باقیست، تشدید کند.

من شدیدا با توافق ایران مخالف هستم زیرا این توافق سبب تضعیف امنیت ملی آمریکا و هم پیمانان راهبردی آن در خارج به ویژه مهمترین هم پیمان ما در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) یعنی اسرائیل می شود. دستیابی به توافق با کشوری که همواره شعار «مرگ بر آمریکا» سر می دهد و مکررا سیاست های یهودی ستیزانه در پیش می گیرد، اقدامی کوته بینانه است و سبب چشم پوشی بر واقعیت های ژئوپولتیکی می شود. انتظار داشتن از ایران که به واقع به مفاد توافق هسته ای پایبند باشد، به همان اندازه اقدامی مبتنی بر کوته بینی است. رژیم ایران به طور پیوسته و آشکارا مفاد توافق نامه های بین المللی قبلی را به سخره گرفته است و در عوض، از زمان نهایی شدن توافق هسته ای، در رد قطعنامه های فعلی سازمان ملل متحد، در چندین مورد آزمایشات موشکی انجام داد.

در ادامه این نامه آمده است توافق ایران سبب از بین رفتن توانایی ایران در دست یابی به یک کلاهک هسته ای نشده است. حتی با پایبندی به طرح به اصطلاح اقدام، ایران اقدام به غنی سازی اورانیوم می کند و سانتریفوژ در اختیار دارد. حتی در نامه هشتم آوریل شما اذعان شده است که توانایی ایران در دست یابی به یک سلاح هسته ای کم و یک سال است.

دولت شما در ازای یک وعده پوچ و غیر قابل اعتماد، محدودیت ها بر بخش پر سود انرژی ایران را برداشته است و به صورت یکجانبه، تحریم های اضافی را که سبب محدود شدن ایران شده بود، برداشت.

علاوه بر این، دولت شما میلیاردها دلار از دارایی های ایران را آزاد کرد که در حال حاضر می توان از آن برای حمایت از اقدامات تروریستی علیه اسرائیل، آمریکا و هم پیمانمان استفاده کرد.

جای تعجب نیست که دولت شما توانست توافق هسته ای ایران را تنها از طریق استفاده از ادعاهای پوچ اجرایی کند. از زمان دریافت نامه شما، چندین رسانه خبری گزارش دادند که یکی از مشاوران بلند پایه شما در امور امنیت ملی به استفاده از تکنیک هایی برای فریب افکار عمومی آمریکا در ارتباط با جزییات توافق هسته ای ایران اذعان کرده است.
مشارکت در کمپین های تبلیغاتی دستکاری شده برای اجرای توافق هسته ای ایران سبب شده است یک توافق کاملا بد به توافقی غیر قابل دفاع تر تبدیل شود.

با توجه به همه معایب موجود در توافق ایران، تگزاس قاطعانه به حفظ تحریم ها علیه ایران پایبند است. بر اساس قانون ممنوعیت سرمایه گذاری تگزاس در ایران، شرکت های این ایالت از سرمایه گذاری در ایران یا نهادهایی که با ایران مراودات تجاری انجام می دهند، منع می شوند. اما تگزاس می تواند اقدامات بیشتری انجام دهد و خواهد داد.
همان گونه که تقریبا آگاهید، من طی نشست با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کردم که در تلاش برای تصویب قانونی هستم که سبب تقویت تحریم های موجود در تگزاس علیه ایران می شود. این اقدام را می توان به روش های زیر انجام داد:

- ممنوعیت نهادهای دولتی محلی در ایالت تگزاس از انجام مراودات تجاری با ایران
- الزام همه شرکت های دولتی تگزاس به پایبندی به سیاست سلب سرمایه گذاری
- مسدود کردن همه مفرهای موجود در قانون فعلی سلب سرمایه گزاری تگزاس.

من نامه روز هشتم آوریل را تلاش برای تکمیل یک وعده گمراه کننده دیگری می دانم که شما درباره توافق ایران داده اید تا ایالت ها را به برداشتن تحریم هایشان متقاعد کنید. زمانی که کنگره تحریم های جامع ایران و پاسخ گویی و سلب سرمایه را در سال دو هزار و ده تصویب کرد، تقریبا اعلام کرد که تحریم های ایالتی و محلی نقشی حیاتی در کنترل ایران ایفا می کنند. اکنون تگزاس بیش از هر زمان دیگری با این موضوع موافق است. من به عنوان یکی از حامیان قاطع اسرائیل، هر چه در توان دارم برای مخالفت با این توافق گمراه کننده با ایران انجام خواهم داد.

در همین راستا، ما نه تنها تحریم های خود را لغو نمی کنیم؛ بلکه ما آنها را تقویت خواهیم کرد تا تضمین کنیم از دلارهای مالیات دهندگان در تگزاس برای کمک به ایران استفاده نخواهد شد.

کلید واژه ها: تگزاس ایالت تگزاس


نظر شما :