سفر یک رهبر تروریستی به آمریکا با گذرنامه اروپا

۰۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۵۹۱۷۶ سرخط اخبار

یکی از مسئولان ارشد گروه تروریستی احرار الشام، که با «القاعده» رابطه دارد، با پاسپورت یکی از کشورهای اروپایی سفری کوتاه به آمریکا انجام داده است.

به گزارش تسنیم، سایت رونامه آمریکایی «مچ کلاچی» در گزارشی در تاریخ 22 ماه مه (2 خرداد) فاش کرد «یکی از مسئولان ارشد احرارالشام، که دارای ارتباط با القاعده است، اجازه سفری کوتاه با آمریکا را گرفت. این امر پرسش هایی درباره آمادگی دولت باراک اوباما برای چانه زنی جهت یافتن شرکایی جدید در بحران سوریه مطرح می کند.»

این گزارش به نقل از چهار شخصیت مطلع از این سفر، نوشت «(به اصطلاح) مدیر روابط خارجی احرار الشام معروف به لبیب النحاس در ماه دسامبر سال گذشته چند روز را در واشنگتن سپری کرد.»

این گزارش افزود: «به احتمال زیاد، مقام هایی در آژانس امنیت ملی و دولت آمریکا از سفر النحاس به این کشور مطلع بودند؛ چرا که دستگاه های اطلاعاتی این کشور از سال ها پیش تحرکات احرار الشام و نیز جبهه النصره (شاخه سوری القاعده) را رصد می کنند.»

در ادامه این گزارش آمده است؛ «اطلاعات موجود نشان می دهد این مقام های آمریکایی به النحس اجازه ورود به ایالات متحده را داده اند آن هم در زمانی که اداره مهاجرت آمریکا با فشارهای سیاسی برای جلوگیری از ورود افرادی که روابطی حتی شکننده با گروه های تروریستی دارند، مواجه است.»

براساس آنچه در این گزارش آمده است، چهار ماه بعد از سفر النحاس به واشنگتن با پاسپورت اروپایی، دولت آمریکا از ورود یک شخصیت سیاسی که در زمینه حقوق بشر فعالیت می کرد، به این کشور جلوگیری کرد.

در همین راستا، یک منبع در میان معارضان سوری آگان از این موضوع، اظهار داشت: سفر النحاس به واشنگتن نباید غافلگیر کننده باشد؛ چرا که احرار الشام جزو گروه های درج شده در فهرست تروریسم آمریکا نیست. از سوی دیگر، النحاس برای نشست با هیچ یک از مسئولان آمریکایی برنامه ریزی نکرد بلکه می خواست با یک «طرف سوم»، که می تواند «بر تصمیم گیرندگان تاثیر بگذارد»، گفت وگو کند. در حالی که منابع دیگر اعلام کرده اند که النحاس درصدد بود با برخی از محققان و کارکنن در گروه های فشار (لابی) دیدار کند.

این گزارش همچنین تأکید کرد که وزارت خارجه آمریکا از پاسخ دادن به این پرسش که کدام مقام آمریکایی از سفر النحاس مطلع بودند و اینکه آیا این وزارتخانه در این سفر نقش داشته است یا خیر، خودداری کرده است.

کلید واژه ها: النحاس سفر النحاس احرار الشام


نظر شما :