به‌زودی شاهد اتحاد کشورهای شیعه خواهیم بود

۱۷ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۱۹ کد : ۱۹۵۹۶۷۸ سرخط اخبار

وراسیا ریویو نوشت: همکاری ایران، روسیه و چین در امور سوریه و در سازمان ملل متحد حکایت از این دارد که سلطه تک قطبی آمریکا به انتهای خود نزدیک می شود.

به گزارش فارس، اندیشکده «یوراسیا ریویو» اخیرا در تحلیلی پیرامون «شکل گیری ائتلافی متشکل از شیعیان منطقه به رهبری ایران» نوشت: ایران بعد از پیروزی انقلاب در سال 79 میلادی با موفقیت تمام موقعیت های سخت و مصایب را با زیرکی مدیریت کرده است. رشد قدرت نفوذ ایران در غرب آسیا خود گواه این واقعیت است. ایران امروزه حضور قابل قبولی در عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحرین و برخی دیگر از کشورهای عربی دارد.

نویسنده در ادامه عنوان می کند: روشی که ایران موفق شد با روسیه در ستیز کنونی سوریه مشارکت داشته باشد به طور کامل سیاست خاورمیانه را تغییر داد و این مورد انعکاس تفکر راهبردی ژرف و برنامه ریزی اتاق های فکری ایران را نشان می دهد.

در ادامه این مطلب با اشاره به ریشه نزاع های خاورمیانه و تاریخچه سیاسی این منطقه در قرن بیستم و مبدل شدن نبرد اعراب با اسرائیل به نبردهای قومیتی بین شیعه و سنی، ترک و عرب، کرد و ترک و البته ظهور پدیده های خشن در قالب سازمان هایی به نام های القاعده و داعش آمده است: به نظر می رسد که ایران ماهیت این مشکلات در منطقه را درک کرده باشد و بنابر این اتاق فکر راهبردی این کشور متوجه شده است که باید بین «اتحاد یا نابودی» یکی را انتخاب نماید. بنابر این با وجود همه اختلاف ها، ایران در کشمکش های سوریه، یمن، عراق، بحرین و لبنان و دیگر بخش های منطقه وارد شد. حمایت ایران از حکومت سوریه ،حوثی های یمن، ارتباط دیرینه با حزب الله لبنان نیات ایران را به خوبی روشن می سازد.

آنچه را که به زودی شاهد خواهیم بود اعلام شکل گیری اتحادی مرکب از کشورهای شیعه متشکل از ایران، عراق، سوریه  و حزب الله لبنان خواهد بود. این تشکل احتمالا سعی می نماید جمهوری آذربایجان، دومین کشور پرجمعیت شیعه در جهان و نیز بحرین را به سوی خود آورد.

اندیشکده یاد شده  سپس نوشت: چنین حرکت راهبردی ایران به یقین موجب تحریک کشورهای عرب در همکاری نزدیکتر و شکل دهی اتحادی از کشورهای سنی می شود. گزارش ها حکایت از این دارند که پادشاه عربستان سعودی خواهان شکل دهی نیروی نظامی دائمی بر اساس الگوی ناتو تحت ائتلاف سنی است . در آن موقع باید از سرنوشت کشورهایی چون پاکستان و ترکیه سئوال کرد که آیا موافق به پیوستن به چنین پروژه بلند پروازانه ای هستند؟ نتیجه تقابل ایران و عربستان و کشورهای همراه این دو و واکنش عوامل قدرتمندی چون القاعده و داعش به این فعل و انفعال  نیز از دیگر سئوال ها هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: همکاری آشکار روسیه با ایران در سوریه به خوبی نشان می دهد که آمریکا و متحدانش در حال شکست خوردن در خاورمیانه هستند. همکاری چین و روسیه در حمایت از اسد و رای وتو دادن به قطعنامه های تحت حمایت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد همگی حکایت از  این دارند که سلطه تک قطبی آمریکا به انتهای خود نزدیک می شود. از این گذشته، جمهوری فدراتیو روسیه تحت ریاست جمهوری «ولادیمیر پوتین» شریکی قابل اطیمنان تر تا آمریکا است و به همین دلیل ایران آشکارا با روسیه متحد شده است.

همچنین به خاطر سپردن این نکته مهم است که آمریکا  و ناتو بدون هیچ اراده ای تنها تماشاگر حضور نظامی روسیه در اوکراین و گرجستان بودند. اینک روسیه در حال حرکت فراتر از مرزهای خود است که از آن به مرزهای جدید اطلاق می شود.

در خاتمه این مطلب آمده است: تحت این شرایط، شکل گیری اتحاد کشورهای شیعه در خاورمیانه همراه با حمایت تمام و کمال یک روسیه قاطع و قابل اعتماد تر فرا تر از تصور نیست. این مورد و سیاست پویای در حال ظهور در غرب آسیا تحت هیچ شرایطی برای اسرائیل خوب نیست.

کلید واژه ها: خاورمیانه


( ۱ )

نظر شما :