عربستان اراده ای برای پذیرش زائران ایران نداشت

۲۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۵۹۷۸۳ سرخط اخبار

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: عربستان از ابتدا اراده ای بر پذیرش زائر ما نداشت اما به دنبال این بود که با فضاسازی تبلیغاتی هزینه این عدم پذیرش زائر را به ما تحمیل کند که با مقاومت هیات سازمان حج و زیارت دست آنان رو شد.

به گزارش ایرنا، سعید اوحدی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری در مدیریت حج و زیارت استان کرمان افزود: یکی از دلایل اصلی که عربستان حاضر نبود زائران ایران را بپذیرد موضوع فاجعه منا بود چرا که تنها کشوری که توانست اجساد و پیکر پاک شهدای خود را به کشور برگرداند، جمهوری اسلامی ایران بود.

وی بیان کرد: سعودی ها به دنبال این بودند که بدون پذیرش هیچ کدام از خواسته های جمهوری اسلامی ایران این قرارداد یکطرفه را به ما تحمیل کنند.

وی گفت: سعودی ها وحشت داشتند از این که زائران ایرانی در عربستان باشند و به زائران کشورهای دیگر منتقل کنند تنها کشوری که پیکرهای شهدای خود را برگرداند، ایران بود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مذاکرات متعددی که با عربستان صورت گرفت، افزود: وزیر حج عربستان طی نامه ای اعلام کرد، لازم است به مدت 2 ماه این جلسه به تعویق بیفتد و 19 اسفند ماه را در این خصوص پیشنهاد دادند.

وی گفت: این مدت زمان مصادف شد با قطع رابطه سیاسی بین دو کشور و تا مدتی هیچ خبری از کشور عربستان نشد.

اوحدی اظهار کرد: تقریبا یک هفته قبل از تاریخی که برای ملاقات قطعی شده بود و برای این که معلوم شود چه محلی برای صدور ویزا انتخاب شود نامه ای را برخلاف عرف دیپلماتیک به عربستان فرستادیم.
وی گفت: چون می خواستیم عزم جدی خود را نشان دهیم که جمهوری اسلامی همه تلاش خود را در جهت اقامه حکم شرعی انجام خواهد داد طی این نامه به وزیر حج عربستان اعلام کردیم که با توجه به دعوت نامه ای که ارائه کردید، ویزای هیات را کجا می خواهید صادر کنید.

وی بیان کرد: وزیر حج عربستان اعلام کرد ویزای هیات در دبی باید صادر شود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: یکی از بداخلاقی های سعودی ها که بیانگر این است هیچ اراده ای ندارند و فقط به دنبال مانع تراشی هستند، این بود که آن ها با شیطنت تلاش کردند که هزینه محرومیت زائران ما را به دوش حج و زیارت جمهوری اسلامی بیندازند.

وی با اشاره به این که سعودی ها درصدد برخورد سیاسی با موضوع حج بودند، افزود: همان گونه که حدس می زدیم سرکنسولگری عربستان اعلام کرد، نامه وزیر حج عربستان آمده اما از سوی وزارت خارجه هنوز هیچ گونه هماهنگی صورت نگرفته است و لذا ویزای هیات را صادر نکردند.

اوحدی گفت: مجددا این موضوع 45 روز دیگر به تاخیر افتاد و بعد از سه ماه تاخیر، وزیر حج عربستان اعلام کرد هیات ایرانی برای ملاقات به جده بروند و از هشت نفر هیات با بد اخلاقی سیاسی فقط برای پنج نفر ویزا صادر کردند.

وی خاطرنشان کرد: رفتار سعودی ها در تمامی مذاکرات بسیار بی ادبانه بود، اگر سعودی ها براساس تبلیغات خود، خودشان را میزبان حج می دانند و اگر واقعا اعتقاد داشتند حج از سیاست جدا است چه دلیلی داشت که این برخوردهای بی ادبانه را با یک هیات رسمی داشته باشند.

وی گفت: دور اول مذاکرات کارشکنی و اعلام کردند هیچ راه حلی برای صدور ویزای زائران ایرانی ندارند و همچنین هیچ راه حلی هم برای پرواز زائران وجود ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: متاسفانه وزیر حج سعودی در همان جلسه با جسارت و بی ادبی سیاسی اعلام کرد، زائران ایرانی باید توسط یک شرکت کشور ثالث وارد عربستان شوند و حق ندارند با پروازهای داخلی ایران به عربستان منتقل شوند و ویزاهای ایرانی را هم در یک کشور دیگری صادر می کنیم.

وی بیان کرد: ما هم در پاسخ به اظهارات وزیر حج سعودی اعلام کردیم که به هیچ وجه چنین رفتاری قابل پذیرش نیست و با عزت، حرمت و کرامت زائر ما منافات دارد و زائر ما باید همچون گذشته حج خودش را به جا بیاورد و قطع رابطه سیاسی هیچ ربطی به ویزا و پرواز ندارد.

وی گفت: در همان جلسه به وزیر حج عربستان گفتیم که مردم ما دغدغه دارند و هنوز نگرانند و شما به جای راه اندازی این بحث های سیاسی باید بگویید در خصوص فاجعه منا چه کردید.

اوحدی افزود: اعلام کردیم، مردم ما از عربستان سئوال دارند که بعد از به شهادت رسیدن عزیزان ما در منا چه تمهیداتی را فراهم کردید که دیگر از این اتفاقات رخ ندهد.

وی با بیان این که در مذاکرات به دنبال تضمین امنیت زائران بودیم، گفت: ما در جلسات آسیب شناسی خودمان 20 راهکار اجرایی را تهیه و طی یک نامه به وزیر حج سعودی اعلام کردیم و گفتیم این راهکارها را مطالعه و اگر نقدی هم دارید به ما اعلام کنید.

وی بیان کرد: با همان رفتاری که معمولا در کشور عربستان شاهد هستیم که روحیه مشورت پذیری و کار اجرایی را قبول ندارند، اعلام کردند واژه امنیت در داخل عربستان یک واژه سیاسی است و ما اصلا نمی توانیم چنین چیزی را در قرارداد بنویسیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: به دلیل کارشکنی های طرف سعودی و این که هیچ راهکاری نداشتند و برای راهکارهای تامین امنیت ما هم هیچ بهایی قائل نبودند، مذاکرات به بن بست رسید.
وی با اشاره به اینکه در دور بعدی مذاکرات، وزیر حج عربستان عوض شد، اظهار کرد: در این مذاکرات با سناریوی جدیدی وارد شدند و سعی کردند از راه تعامل وارد مذاکره شوند.

وی بیان کرد: قبل از سفر به عربستان با ارائه 11 راهکار طی نامه ای به وزیر حج اعلام کردیم، به دلیل تاخیر پنج ماهه ای که اتفاق افتاده شما متن تفاهم نامه سال گذشته را که 20 سال امضا می شد را برای امضا در جلسه مذاکره ارائه کنید.

اوحدی گفت: وزیر جدید عربستان هم در جلسه اعلام کرد، من در حوزه مسائل امنیتی باید با وزارت کشور صحبت کنم و در حوزه خدمات ویزا و خدمات کنسولی (که اصلا آمادگی نداشتند) باید با وزارت خارجه صحبت کنم و وزیر خارجه ما هم الان در مسکو است.

وی با بیان اینکه در آن مذاکرات قراردادی امضا نشد عنوان کرد: یک روز که در هتل بودیم متوجه شدیم معاونان وزارت حج عربستان در نشستی مطبوعاتی و با ناپختگی تمام در تلویزیون عربستان مصاحبه دارند و اعلام کردند هیات ایرانی قرارداد را امضا کرد و ما گردن ایرانی ها را مقابل خواسته عربستان خم و بعد از 35 سال ایرانی ها را مجبور به عقب نشینی کردیم.

وی افزود: سعودی ها به دنبال یک سناریوی تبلیغاتی قوی بودند که در کشورهای عربی به راه بیندازند و بعد از آن هم زائران ما را به حج راه ندهند.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: بعد از آن سعودی ها با بی صداقتی تمام اعلام کردند طرف ایرانی قرارداد را امضا نکرد و این در حالی بود که در کنفرانس مطبوعاتی 2 روز قبل اعلام کردند ما امضا کردیم.

وی گفت: ما هم تا مدتی که قول داده بودیم صبر و بعد با صدور بیانیه اعلام کردیم، به دلیل دخالت وزارت کشور عربستان و به دلیل دخالت های بی مورد وزارت امور خارجه عربستان در امور حج و در تنظیم متن قرارداد با ایران، ما قرارداد را امضا نکردیم.

اوحدی اضافه کرد: عربستان دست به اقدام ظالمانه ای زد و زائران خانه خدا را که 15 سال در انتظار بودند از سفر حج واجب و اقامه حکم شرعی خداوند، محروم کرد.

عربستان حج را با ذره بین سیاسی می بیند

سعید اوحدی همچنین شامگاه چهارشنبه در نشست هم اندیشی با کارگزاران زیارتی استان کرمان افزود: عربستان سد فی سبیل الله شد و با این کار ظلم بزرگی به حجاج ایرانی کرد هرچند مراجع تقلید ما قبلا اعلام کرده بودند که استطاعت در سال جاری از حجاج ایرانی برداشته شده است.
وی با اشاره به وقوع فاجعه سال گذشته در منا گفت: در این فاجعه ظلم بزرگی بر زائران و ضیوف الرحمن ایران شد و مجموعه ای که باید آداب میزبانی را رعایت می کردند جمعی از دست اندرکاران حج و تیم پزشکی ایران را دستگیر کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: در هر حادثه ای حکومت ها همکاری و کمک می کنند و چقدر انسان قسی القلب باشد که به وظیفه خود عمل نکند.
وی گفت: بیانات صریح مقام معظم رهبری پس از حادثه منا در دفاع از عزت و شرافت مردم کشور، در طول تاریخ بی سابقه بود.

وی افزود: قبل از صحبت های مقام معظم رهبری تنها 114 پیکر شهدا را شناسایی کردیم و مقامات سعودی حتی اجازه انتقال یک پیکر را ندادند اما پس از بیانات ایشان وزیر بهداشت سعودی اعلام کرد تمام تشریفات برای انتقال پیکر شهدا برای ایران لغو شده است.

اوحدی گفت: ایران تنها کشوری بود که از میان هفت هزار شهید فاجعه منا، پیکر 419 شهید را شناسایی و به ایران منتقل کرد.

وی با اشاره به اینکه 42 نفر از جانباختگان فاجعه منا بنا به درخواست خانواده هایشان در مکه دفن شده اند تصریح کرد: اگر امکانات احیا در مسیر رمی جمرات وجود داشت، قطعا آمار تلفات زائران 50 درصد کاهش پیدا می کرد.

همچنین در سفر دیشب (چهارشنبه) رئیس سازمان حج و زیارت به کرمان، حجت الاسلام روح الله صاحبی به عنوان مدیر حج و زیارت استان معرفی و از خدمات روح الله پورشعبان مدیر سابق این مجموعه قدردانی شد.

کلید واژه ها: وزیر حج سازمان حج و زیارت وزیر حج عربستان منا فاجعه منا زائر


نظر شما :