نباید مطالبات در برجام را فقط محدود به رفع تحریمها کرد

۲۷ تیر ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۵ کد : ۱۹۶۱۳۱۴ سرخط اخبار

معاون وزیر خارجه گفت: ما در اجرای برجام رفع تحریم ها برایمان خیلی مهم بود اما مطالبات دیگری هم داشتیم و نباید برجام را منحصر به این موضوع کنیم.

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام صبح امروز در نشست خبری که همزمان با یک سالگی برجام در باشگاه خبرنگاران انجام شد، اظهار داشت: بنده در این نشست نکاتی را برای رفع یک سری سو تفاهمات عرض می کنم که فکر می کنم توضیح آن لازم است.

وی ادامه داد: اول اینکه ما در اجرای برجام رفع تحریم ها برایمان خیلی مهم بود اما مطالبات دیگری هم داشتیم و نباید برجام را منحصر به این موضوع کنیم و خواسته ما از مذاکرات هم فقط رفع تحریم ها نبود.

عراقچی ادامه داد: مردم ایران 12 سال در مقابل تحریم ها و تهدیدات مقاومت کردند چون در حوزه هسته ای خواسته هایی داشتند و به نظر من تمامی خواسته های ما در طول 12 سال بحران هسته ای در یک جمله خلاصه می شود و آن اینکه انرژی هسته ای حق مسلم ماست و مردم هم می خواستند حق خود را تثبیت کنند

معاون وزیر امور خارجه با طرح ین سوال که باید ببینیم آیا در اثر مذاکرات این حق تثبیت شده است یا نه، تصریح کرد: به اعتقاد من در برجام این امر محقق شده و 6 قدرت بزرگ دنیا و شورای امنیت سازمان ملل بر این حق صحه گذاشتند بدون اینکه غنی سازی یا آب سنگین و فردو تعطیل شود.

عراقچی ادامه داد: در قطعنامه شورای امنیت، فعالیت های هسته ای ایران و چشم انداز 15 ساله این برنامه پذیرفته شده و دنیا به آن احترام می گذارد و الان می توانیم ادعا کنیم که شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست محقق شده است

وی افزود: دیگر این شعار در اولویت شعارهای مردم نیست و این اصلا نافی این نیست که ما پیگیری مطالبات دیگر خود و پیگیری روند اجرای و بدعهدی هایی که صورت گرفته نباشیم.

عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای گفت: اینکه در برجام فقط تحریم های هسته ای لغو شده است حرف جدیدی نیست.

وی اظهار داشت: اینقدر که این روزها می گویند «عراقچی قبلا گفته بود که همه تحریمها برداشته می شود و امروز می گوید فقط تحریم های هسته ای» که خودم هم شک کردم و به یکی از دوستان گفتم تمام مصاحبه های گذشته من را بیاورد. من از روز اول همه جا گفته ام که فقط تحریم های هسته ای لغو می شود و این حرف تازه ای نیست تحریم های اولیه سر جای خودش باقیست و ما هم از روز اول بنای مذاکره در این خصوص را نداشتیم.

عراقچی گفت: آنچه مربوط به رفع تحریم ها بر اثر برجام می شود و آنچه آنها روی کاغذ، قوانین تحریمی خود را لغو و مصوبات جدید بگذارند کار هار را صورت داده اند اما معنی آن این نیست که در صحنه عمل هم تحریم ها برداشته شده بله تحریم ها روی کاغذ لغو شده و مصوبات جدید گذاشته شده است. اینکه چرا تحریم ها در صحنه عمل برداشته نشده بخشی به دلیل زمان بر بودن است و بخشی به این دلیل که آنها بدعهدی هایی داشته اند
وی گفت: طبق برجام کارهایی که روی کاغذ باید انجام می دادند، انجام داده اند و از این جهت ایرادی نمی توان گرفت اما در صحنه عمل دقیقا به وظایف خود عمل نکرده اند و بدعهدی هایی داشته اند که ما در حال پیگیری هستیم.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: متعقدیم رفع تحریم ها در عرصه عمل هنوز آثار خود را نشان نداده اما این به این معنی نیست که هیچ گشایشی صورت نگرفته است.
وی گفت: گشایش هایی که صورت گرفته و گشایش هایی که هنوز صورت نگرفته بخاطر موانعی است که وجود دارد و همه اینها را باید با هم دید.

عراقچی ادامه داد: درست است که انتظارات ما در حدی که می خواستیم برآورده نشده اما گشایش هایی نیز داشته ایم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه تحریم های برداشته شده تا چه اندازه بر زندگی مردم تاثیر گذاشته و اگر این تاثیر گذاری زمان بر است چه مدت طول می کشد، گفت: در خصوص تحریم ها، مواردی که روی کاغذ باید انجام می شد انجام شده اما در عرصه عمل زمان می برد یک سری مشکلات ساختاری است و یک سری به دلیل شیطنت طرف مقابل

رئیس ستاد پیگیری برجم خاطرنشان کرد: اگر به گزارش دیروز دقت کرده باشید، قسمتی که در خصوص رفع تحریم ها در صحنه عمل است به صورت ریز در 4 حوزه توضیح داده شده. موارد در حوزه های بانک، بیمه، نفت، صنعت و تجارت در حوزه حمل و نقل تقریبا به حالت عادی برگشته این اما در حوزه مالی و بانکی هنوز مشکلات جدی داریم هرچند گشایش هایی نیز بود است.

عراقچی ادامه داد: کسی توقع ندارد ما یک شبه فروش نفت خود را به میزان گذشته برگردانیم. ما در 6 ماه گذشته از یک میلیون بشکه فروش نفت به 2 میلیون بشکه رسیده ایم. در خصوص دریافت وجوه عواید فروش نفت، مشکلاتی وجود دارد که جدی نیست اما در خصوص فروش نفت مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: در خصوص بیمه هم مشکلی نداریم و اگر هم مشکلی هست مشکل خاص یک کشور و یا یک بانک است.

معاون وزیر خارجه افزود: بیمه کشتی ها که مهم ترین مشکل تحریم بود برطرف شده. در حوزه هوایی خرید هایی دارد صورت میگیرد و مشکل بحث سوخت هواپیما نیز حل شده است.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت و تجارت هیأت هایی آمده و قراردادهایی صورت گرفته است اما زمان بر است این روال روال خوبی است و در حال پیگیری است

عراقچی خاطرنشان کرد: در حوزه مالی و بانکی هنوز معضل اصلی که عدم ورود بانک های بزرگ بین المللی است وجود دارد.

عضو ارشد تیم مذاکرات هسته در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فضای بیرونی برجام و سو استفاده امریکا از این فضا موجب شده تا بانک های بین المللی بزرگ هنوز برای آغاز مبادلات با ایران به اعتماد لازم نرسند، گفت: آمریکایی ها نه تنها فضای اعتمادسازی را ایجاد نکرده اند بلکه نقش مخربی نیز در این خصوص داشته اند.

وی تصریح کرد: در کلیت قضیه، مدیریت منابع خارجی در دست بانک مرکزی است و منابع بانکی ما مسدود نیست و همه منابع مسدود آزاد شده و تخصیص ارز در بانک مرکزی نیز به روز رسیده است در حالیکه قبل از برجام باید 4 ماه برای دریافت ارز در صف می ایستادند.

عراقچی ادامه داد: البته حوزه مالی و بانکی هنوز به وضعیت مطلوب ما برنگشته اما اینگونه هم نیست که وضعیت نامطلوبی داشته باشد.

معاون وزیر خارجه در خصوص F.A.T.F نیز گفت: مشکلت در این حوزه به دلیل موانع غیربرجامی است که بر برجام تاثیر گذاشته است. البته F.A.T.F موضوع مذاکرات هسته ای نبود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار دشت: ما با طرف مقابل در تعریف گروه های تروریستی اختلاف نظری هایی داریم اما در مورد گروه هایی مانند طالبان و داعش نظرات مشترک است و معتقدیم که باید با آنها مقابله شود اما در مورد گروه های مقاومت با F.A.T.F اختلاف نظر داریم.

عراقچی خاطرنشان کرد: متاسفانه رده بندی ایران در F.A.T.F رده بندی بدی بود و ما لیست سیاه به عنوان کشور غیر همکار قرارداده بودند و گفته بودند که نباید با ایران همکاری بانکی داشته باشید و این همکاری ممکن است منجر به پول شویی و کمک به تروریسم شود جدای از مذاکرات برجام، در چند ماه گذشته با فعالیت وزارت اقتصاد رتبه ایران در F.A.T.F قدری تغییر کرد و وضعیت بهتری پیدا کرد.

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: امنت ملی، منافع ملی و کمک به محور مقاومت اولویت های اول جمهوری اسلامی هستند و در نامه وزیر اقتصاد به F.A.T.F نیز شرط شده که اجرای بر اساس قوانین جمهوری اسلامی خواهد بود.
عراقچی در ادامه و در خصوص تحریم های اولیه، گفت: ین تحریمها سه استثنا دارد که شامل تحریم فروش هواپیما و صادرات فرش ایران و صادرات مواد غذایی می شود که اینها برداشته شده است.

وی تصریح کرد: برداشته شدن تحریم های سیستم مالی امریکا هم در مذاکرات مطرح بود اما آمریکایی ها قبول نکردند.

رئیس ستاد پیگیری برجم افزود: استفاده از سیستم مالی آمریکا حتی اگر در برجام مجاز می شد هم ما نباید از آن استفاده می کردیم و باید خودمان را از وابستگی به دلار رها کنیم و این در راستای اقتصاد مقاومتی هم هست.

عراقچی ادامه داد: ما با دولت آمریکا مذاکره نکردیم با 6 کشور مذاکره کردیم و نگران نقض برجام از سوی این دولت ها هم نیستیم. مهم این است که ما برگشت پذیری در برنامه هسته ای خود را طبق فرمایش رهبری حفظ کرده ایم و در کوتاه ترین مدت می توانیم برنامه های هسته ای خود را بازگردانیم.

معاون وزیر خارجه گفت: فکر نمی کنم دولت بعدی آمریکا قصد نقض برجام را داشته باشد و به فرموده رهبری، اگر آنها نقض کنند ما آتش می زنیم. ما متعهد هستیم و متعهد می مانیم.
وی تصریح کرد: طرف مقابل بدعهدی شیطنت و خباثت هایی را در اجرا ایجاد می کند که ما با آنها یک به یک مقابله می کنیم و برخی از این موارد را هم توانسته ایم رفع کنیم.

عراقچی درخصوص مصوبه آمریکا مبنی بر منع خرید آب سنگین از ایران گفت: در صورت اجرای این مصوبه ین آمریکایی ها هستند که ضرر می کنند ما الان به عنوان فروشنده آب سنگین در دنیا شناخته شده ایم و ایران تنها تعهد دارد که مازاد آب سنگین را در بازارهای جهانی عرضه کند.

وی با بین اینکه ما اصراری برای فروش آب سنگین به آمریکا نداشته و منعی هم در این خصوص نداریم، اضافه کرد: در حال مذاکره برای فروش 40 تن آب سنگین به امریکا هستیم و کشورهای دیگری هم اظهار علاقه کرده اند.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: یکی از موانعی که در برجام با آن مواجه هستیم کسانی هستند که به دلیل منافع خود از تحریم ها در مقابل اجرای برجام مقاومت می کنند و این موانع هم داخلی هستند هم خارجی ولی بیشتر خارجی است.

عراقچی ادامه داد: در کنگره امریکا و در عربستان کسانی هستند که نمی خواهند برجام اجرا شود و در داخل هم کسانی هستند که به دلیل نفعی که از تحریم ها می بردند نمی خواهند برجام اجرا شود اما شما اجازه بدهید وزارت خارجه بر موانع خارجی متمرکز شود

وی گفت: احساس میکنم یکی از دستاوردهای فرعی و حاشیه ای برجام این بوده که میزان رشد و بلوغ سیاسی جامعه را بالا برده است.

عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما نگرانی ها را در خصوص آب سنگین اراک کاهش دادیم بدون اینکه ماهیت آب سنگین را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: سیمان ریختن در اراک و بتن ریختن در راکتور تبلیغاتی بود که امریکایی ها به راه انداختند و ما باید مراقب باشیم در ترفندهای طرف مقابل قرار نگیریم و در تله آنها نیفتیم.

عراقچی ادامه داد: همه مزاح هایی که در مورد «ماله کشی» بیان می شود برایم می فرستند و من هم آنها را دوست دارم و جمع می کنم

معاون وزیر خارجه در عین حال افزود: اگر نمی خواهیم در راستای اجرای برجام و منافع ملی کمک نمی کنم، حداقل تیشه بر ریشه منافع ملی نزنیم.

وی با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک روز سه شنبه در وین، بحث اصلی آن را پیگیری تعهدات طرف مقابل در اجرای برجام و رفع موانع دانست و گفت: رفع تحریم های دانشجویی و دانشگاهی هم مانند رفع تحریم های بانکی است و خود دانشگاه ها باید به این نتیجه برسند.

عراقچی در خصوص هیأت نظارت برجام نیز اظهار دشت: من عضو این هیات نیستم و وزیر خارجه عضو است و تشکیل آن هم به دستور رهبری بوده و جزو یکی از شروط اجرای برجام در دستور العمل ایشان است. اعضا با تایید رهبری انتخاب شده اند و 8 نفر هستند و دبیر آن دبیر شورای عالی امنیت ملی است و تا جایی که من اطلاع دارم به اقتضای موضوعات پیش آمده، هیأت تشکیل جلسه داده و در دو سه جلسه هم به دلیل اینکه وزیر خارجه در سفر بوده اند بنده برای گزارش در هیات حاضر شدم.

وی افزود: تشخیص اینکه آیا نقض صورت گرفته یا نه و اینکه نقض فاحش بوده یا نه، بر عهده ین هیات است که تا الان نیز کار خود را به خوبی انجام داده و مصوبات این هیات هم باید مانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی توسط رهبر معظم انقلاب تایید شود.
عراقچی خاطرنشان کرد: از فردای اجرایی شدن برجام، کنگره تمام تلاش خود را کرد که شرایط اجرا را کاهش دهد و دیگرانی در منطقه و آمریکا با کنگره همکاری کردند اما دولت امریکا باید از هر اقدامی که باعث نقض برجام شود جلوگیری کند. ما با کنگره امریکا کاری نداریم.

معاون وزیر خارجه افزود: تا الان دولت امریکا گفته مصوبات کنگره را وتو خواهد کرد. اینکه در مکانیزم داخلی آمریکا چه می گذرد ما کاری با آن نداریم و از دولت آمریکا انتظار داریم که به تعهدات خود در اجرای برجام پایبند بماند هرچند کنگره آمریکا از فضای موجود سوءاستفاده می کند.

وی گفت: برجام گشایش های زیادی داشته اما انتظارات ما به صورت کامل محقق نشده و عمده نگرانی های ما هم مربوط به بحث های بانکی است.

عراقچی ادامه داد: فضای لازم در مورد اعتمادسازی توسط امریکا نه تنها ایجاد نشده بلکه نقش مخربی نیز در این خصوص داشته است.

رئیس ستاد پیگیری برجام گفت: شعب بانک های ایرانی در خارج از کشور کاملا فعال شده و چند تا از بانک هایی که در حوزه ین و یورو کار می کنند فعالیت های خوبی داشته اند.

وی ادامه داد: اینکه ما چه زمانی می توانیم بدعهدی های طرف مقبل را «نقض برجام» نام بگذاریم، خود یک بحث مهم و تشخیص آن با هیات نظارت است طرف های غربی متعهد هستند شرایط را به گونه ای مهیا کنند که آثار رفع تحریم ها خودش را نشان دهد.

عراقچی گفت: خطوط قرمز رهبری و خطوط قرمزی که برای تیم مذاکره کننده ترسیم می شد برخی در صحنه عمل قابل محقق شدن نبود و این ها با صداقت کامل به مراکز تصمیم گیری در نظام منتقل می شد

وی ادامه داد: اینکه ما مذاکره نداشته باشیم یا با اجازه مقامات، خطوط قرمز را جابه جا کنیم مطرح بود و در مواردی نیز وزیر خارجه گزارش دادند

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: کسی نمی تواند ما را متهم به این کند که خطوط قرمز را رعایت نکردیم ولی می توانند بگویند که ما خوب مذاکره نکردیم. خطوط قرمز در مواردی جا به جا شد اما سر خود این کار را نکردیم.

عراقچی درخصوص گزارش بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز اظهر دشت: وی موظف است هر 6 ماه گزارش دهد و گزارشی که ما پیش نویس آن را دیده ایم متوازن نیست. قسمت هایی که مربوط به عدم اجرای مطلوب برجام در گزارش آورده مطلوب است اما کامل نیست.

وی ادامه داد: بان کی مون به برخی از گزارش های غلطی که به دبیرخانه رسیده بیش از اندازه اتکا کرده و اتهاماتی را در خصوص آزمایش های موشکی به ایران زده اما آزمایش های موشکی ما در حیطه قطعنامه 2231 قرار نمی گیرد

معاون وزیر خارجه گفت: وی ایران را متهم به ارسال سلاح برای یمن کرده که ما با این موضوع برخورد می کنیم چراکه این ادعایی بی پایه است که بر اساس گزارش آمریکایی ها بوده.

عراقچی افزود: امیدواریم آقای بان کی مون در گزارش خود تجدید نظر کند و ما هم اجازه نمی دهیم کسانی که نقشی در مذاکرات نداشتند در اجرای برجام مانع ایجاد کنند.

وی درخصوص سخنان خیر علی اکبر ولایتی نیز اظهار دشت: فکر می کنم صحبت های آقای دکتر ولایتی در خصوص همان خطوط قرمز بود که توضیح دادم اما بند های 9 گانه دستورالعمل رهبری کاملا تاکنون رعایت شده است.

کلید واژه ها: رفع تحریم


نظر شما :