ییلدیریم: گولن را ریشه‌کن می‌کنیم

۳۰ تیر ۱۳۹۵ | ۰۴:۲۸ کد : ۱۹۶۱۴۱۶ سرخط اخبار

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه نظام ترکیه قدرت خود را از مردم و نه از تانک ها می گیرد، عنوان کرد که گروه های تروریستی از فرصت به وجود آمده در پی شکست کودتا سوء استفاده می کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در سخنرانی خود در مقر پارلمان عنوان داشت: ما از مردم می خواهیم میدان ها را ترک نکنند و شک نداریم که پیروزی ما در 15 ژوئیه پیروزی بزرگی بود که از نظر عظمت با حماسه های رقم خورده توسط اجدادمان قابل مقایسه است. پیروزی ما در قبال کودتا بزرگ بود شما فرزندان کسانی هستید که اجازه لطمه وارد شدن به کشور را نمی دهند.

وی افزود: کودتاچیان باعث کشته شدن نیروهای پلیس و مردم شدند. ترکیه از مرحله دشواری می گذرد و گروه های تروریستی از فرصت کودتا استفاده می کنند اما آنها مردم را به زانو در نخواهند آورد. قدرت تانک ها در مقابل قدرت مردم شکست خورده است. ما قدرت را از مردم و نه از تانک ها می گیریم اگر مردم نبودند و در حال حاضر در پارلمان حضور نداشتیم. این امر به فضل مردمی است که با تانک ها و گلوله ها مقابله کردند.

ییلدیریم گفت: خائنان نمی توانند با دسیسه ها ما را از مسیرمان بازبدارند. یکی از آنها دستوری را برای خیانت صادر  کرد. هرگونه کودتایی خیانت به اراده مردم است یکی از خائنان که ادعا می کند شیخ است دستور هدف گرفتن مردم را صادر کرده و کودتاچیان پارلمان را بمباران کردند.

وی افزود: ترکیه شاهد کودتاهای بسیاری بوده است اما برای نخستین بار است که پارلمان که نهاد حاکمیت و دموکراسی است هدف قرار می گیرد. هدف کودتاچیان انجام هر جنایتی را برای آنان ممکن کرد. آنها گمان کردند که قدرت را ظرف چند ساعت در دست می گیرند و فکر می کردند که مردم آنها را می پذیرند اما آنها شجاعت مردم و شجاعت رئیس جمهور ترکیه را نادیده گرفتند.کودتاچیان غیرنظامیان را هدف قرار دادند رئیس جمهور ترکیه از تانک ها و جت ها نترسید.

ییلدیریم گفت: آنها حساب کار مردم را نکرده بودند ما آماده ایم جان خودرا برای وطن فدا کنیم و از مرگ نمی ترسیم. ما از حزب دموکراتیک خلق قدردانی می کنیم که با کودتا مخالفت کرد. ما دیداری نیز با رئیس حزب مردم جمهوری خواه داشتیم و از ایستادگی او در کنار دموکراسی قدردانی می کنیم.

وی همچنین گفت: ترکیه جنبش فتح الله گولن، (روحانی در تبعید ترکیه) را ریشه کن می کند تا آنها نتوانند بار دیگر به مردم ترکیه خیانت کنند.

ییلدیریم در ادامه تاکید کرد که آمریکا را غرق در اسناد و مدارک لازم از اقدامات نامناسب گولن خواهد کرد.

نخست وزیر ترکیه آمریکا را به اتخاذ سیاست دوگانه در جنگ علیه تروریسم متهم کرد و گفت تلاش برای کودتا در روز جمعه در تاریخ مداخلات ارتش در ترکیه بی سابقه بود چرا که در این تلاش غیرنظامیان هدف قرار گرفتند.

ییلدیریم در ادامه گفت که دولت این کشور فردا چهارشنبه به منظور حفظ امنیت کشور و ممانعت از پیامدهای غیرعادی کودتا تصمیماتی اتخاذ می کند.

وی گفت که دولت تلاش دارد تا امنیت 100 درصدی برای 80 میلیون مردم ترکیه تضمین شود.

ییلدیریم از ذکر جزئیات بیشتر در اینباره خودداری کرد.

کلید واژه ها: تانک ها


نظر شما :