بازداشت 85 ژنرال و دریادار در ترکیه

۳۰ تیر ۱۳۹۵ | ۰۴:۲۸ کد : ۱۹۶۱۴۱۷ سرخط اخبار

دادگاه های ترکیه حکم بازداشت پیش از دادگاه 85 ژنرال و دریادار این کشور را به اتهام مشارکت در کودتا صادر کرده اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این حکم در حالی صادر شده است که بسیاری دیگر از مقامات نظامی ترکیه اکنون در حال بازجویی هستند.

در بین کسانی که تاکنون بازداشت شده اند اسامی ژنرال آکین اوزتورک، فرمانده سابق نیروی هوایی و  فرماندهی ارتش دوم ترکیه به چشم می خورد.

وزیر دادگستری ترکیه گفته است: در میان افرادی که دستگیر شده اند می توان به خلبان هایی اشاره کرد که مسئول سرنگونی جنگنده سوخو-24 روسیه در ماه نوامبر 2015 هستند.

پیشتر شهردار آنکارا گفته بود که این افراد در کودتای ترکیه نیز دست داشتند.

جنگنده روسی توسط یکی از هواپیماهای ترکیه در مزر این کشور با سوریه د ر 24 نوامبر 2015 سرنگون شد و در پی این اقدام، دولت روسیه تعدادی از اقدامات را علیه ترکیه اعمال کرد؛ ترکیه مکررا گفته که این کار را انجام نداده اما مسکو خواستار عذرخواهی دولت آنکارا است.

در 27 ژوئن 2016 نیز کرملین اعلام کرد که رییس جمهوری ترکیه در نامه ای خطاب به همتای روس خود از وی بخاطر سرنگونی این جنگنده عذرخواهی کرده است.

مقامات ترکیه تاکنون هزاران نفر را به اتهام مشارکت در این کودتا بازداشت کرده اند. دولت می گوید، فتح الله گولن، منتقد دولت فعلی که اکنون در آمریکا به سر می برد عامل اصلی این کودتا است.


نظر شما :