گولن: آمریکا کاری نمی‌کند که وجهه‌اش خراب شود

۳۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۵۱ کد : ۱۹۶۲۴۱۰ سرخط اخبار

روحانی در تبعید و مخالف دولت آنکارا با اشاره به اینکه تمامی کسانی که مدعی هستند در کودتا از او دستور گرفته اند را به خدا واگذار خواهد کرد، گفت: آمریکا هرگز کاری که به وجهه اش در جهان ضربه بزند، نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت آنکارا در مصاحبه با شبکه خبری العربیه اظهار داشت: هیچ یک از عاملان کودتا را که ادعا کند با من هماهنگ بوده را نخواهم بخشید، در طول زندگی ام از  کودتا رنج بسیاری کشیده ام و می دانم کودتا چه رنج هایی دارد بنابراین امکان ندارد که کودتایی را ترتیب داده باشم.

گولن گفت: تمامی کسانی که ادعا می کنند در برپایی کودتا با من هماهنگ بوده اند را به خدا واگذار می کنم.

گولن که از سوی مسئولان ترکیه متهم است کودتا را برنامه ریزی کرده با تاکید بر اینکه کودتاها نمی توانند دموکراسی را تحقق بخشند، گفت: برخی مذهبی های زودباور و یا کسانی که مدعی هستند با من هماهنگ بوده اند فریب خورده و در کودتا شرکت کردند. به نظر می رسد که ملی گراهای افراطی ارتش برخی مذهبی ها را فریب داده و به آنها گفتند، با هم برای تحقق دموکراسی کودتا می کنیم. به نظر می رسد ملی گراهای افراطی پشت کودتا هستند و اردوغان از این مساله آگاه بود.

گولن ادامه داد: طناب دروغ کوتاه است روزی می رسد که ستمکاران ندا سر می دهند، به خدا سوگند خدا تو را بر ما برتری داد. یکی از نزدیکان به من گفت که مسئولان ترکیه در راستای به کنترل درآوردن چهره های مهم در ترکیه ویلاها و کاخ هایی را پیشکش می کنند. برخی در ترکیه به دنبال تهدیدات، برخی دیگر نیز به طمع منافع پیشکش شده و یا وعده داده شده تحت امر اردوغان هستند.

وی درباره احتمال استردادش به ترکیه نیز گفت: آمریکا با پرونده ام از ۱۵ سال قبل حقوقی برخورد کرده و فکر نمی کنم اکنون وضعیت فرقی کرده باشد، آمریکا هرگز اقدامی نمی کند که وجهه اش در اذهان عمومی را خراب کند.

وی تصریح کرد که دعوتنامه هایی را از چند کشور از جمله مصر، کشورهای آمریکای لاتین و روسیه برای اقامت در آنجا دریافت کرده است.

گولن اردوغان را به اطلاع داشتن از طرح کودتا به دلیل موضعی که مقامات ترکیه در شب کودتا داشتند، متهم کرد و گفت: این تلاش نافرجام نمایشی خونبار ساختگی بود. مقامات ترکیه عملیات کودتا را تسهیل بخشیدند تا مخالفان را سرکوب کنند.

گولن بار دیگر موضع مخالف خود با کودتا را اعلام کرد و گفت: رنج های بسیاری باعث شد که من علیه کودتاها باشم اما من همچنین مقابل موسسه نظامی به عنوان موسسه ملی که نقش مهمی در کشور دارد، نمی ایستم.

وی تاکید کرد که به رغم اینکه از شخصیت اردوغان خوشش نمی آید، اما به عنوان رئیس جمهور کشورش قبول دارد.

او تصریح کرد که به رغم شبهات موجود درباره اردوغان خوش آمدن یا نبودن یک چیز است و انتخاب مردم چیز دیگری است. او شایستگی این پست را ندارد چه به لحاظ تحصیلات دانشگاهی و چه به لحاظ سخنرانی های جهت دارش.

کلید واژه ها: اردوغان کودتا را


نظر شما :