اولین سفر منطقه ای ظریف به آمریکای لاتین

۳۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۵۶ کد : ۱۹۶۲۴۲۸ سرخط اخبار

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، در اولین سفر منطقه ای خود به آمریکای لاتین با مقامات کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا در مورد مناسبات دو جانبه و آخرین تحولات بین المللی رایزنی و گفت وگو می کند.

 به گزارش ایسنا، این دیپلمات عالی رتبه کشورمان را در جریان این سفر هفت روزه علاوه بر یک هیات سیاسی، یک هیات اقتصادی 60 نفره نیز همراهی می کند و این هیات قرار است در هریک از کشورهای مقصد با همتایان خود در ارتباط با گسترش همکاری اقتصادی و تجاری رایزنی و گفت وگو کند.
به بهانه این سفر مهم منطقه ای ، دریادداشت زیر  فرصتها و ضرورت های توسعه مناسبات ایران با کشورهای  آمریکای لاتین  مورد بررسی و تاکید قرار گرفته است .

آمریکای لاتین شامل ( کشورهای آمریکای جنوبی ، مرکزی و حوزه دریای کارائیب ) دارای جمعیتی حدود 641 میلیون نفر ( معادل 6/8 درصد جمعیت جهان ) بوده و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2014 بالغ بر 6/5 تریلیون دلار و برحسب قدرت خرید مردم 5/7 تریلیون دلار برآورد شده است .
اقتصاد کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب یک اقتصاد در حال شکوفایی بوده و از اهمیت رو به رشدی برای اقتصاد جهان برخوردار شده است، به طوری که تنها در سال 2014 حدود 158 میلیارد دلار یعنی 13 درصد از کل سرمایه گذاری های جهانی در این منطقه صورت گرفته است.

 در عین حال، سطوح توسعه و درآمدها در کشورهای این حوزه یکسان نبوده و فقر، کمبود و ضعف بنیه اقتصادی در تعدادی از کشورهای چشمگیر است ، با این حال کشورهای توسعه یافته صنعتی موسوم به OECD نگاه اقتصادی ویژه ای به این منطقه دارند.
 
آمریکای لاتین همچنین به لحاظ سیاسی و اقتصادی با چالش هایی روبرو است. با وجود همه ی این مسائل ، ایران می تواند با استفاده از  ظرفیت ها ، تجارب و نیازهای خود به توسعه مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین در زمینه های مختلف در قالب مناسبت های دوجانبه، در چارچوب همکاریهای جنوب – جنوب و نیز در  عرصه سازمان های سیاسی ، اقتصادی ، مالی و انرژی بین المللی بپردازد.
 
نظر به اینکه دولت یازدهم تا دو سال پس از روی کار  آمدن، بیشتر تلاش خود را صرف رفع تحریم های اقتصادی و حل مسئله هسته ای از طریق مذاکره با کشورهای گروه 1+5 کرد، لذا روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین دست خوش رکود بوده است. وعده های عملی نشده قبل در روابط با برخی از این کشورها در گذشته ، به وضوح و عملا سطوح مناسبات ایران با  آمریکای لاتین را نسبت به سایر نقاط جهان ، در سیاست خارجی ایران دچار تغییر ساخت.
 
حال امید می رود با سفر منطقه ای وزیرخارجه کشورمان به تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین  بار دیگر مناسبات ایران با کشورهای منطقه یاد شده شکوفا  شده و در جهت تقویت دیپلماسی و ارتباط با دولت ها و ملت های آمریکای لاتین گام های بیشتری برداشته شود.
 
نظر به اهمیت جایگاه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ، اهداف توسعه همه جانبه مناسبات با کشورهای حوزه آمریکای لاتین وحوزه کارائیب با برگزاری نشست های مشورت های سیاسی دو جانبه ، افزایش تبادل هیات ها، همکاری و تبادل نظر در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی، همکاری در چارچوب سازمان های سیاسی ، اقتصادی و مالی بین المللی قابل تعقیب است .
 

باید به فرصت مناسبات اقتصادی ، تجاری و همکاریهای فنی  بین ایران و کشورهای این منطقه یک نگاه ضروری داشت. برای مثال حجم مبادلات تجاری ایران و آمریکای لاتین از 900 میلیون دلار در سال 2000 به نزدیک 4 میلیارد دلار در سال 2013 رسید. پیشتر ، خدمات فنی و مهندسی ایران در منطقه و افزایش واردات از آن کشورها موجب توسعه روابط همه جانبه اقتصادی طرفین و کاهش اثر تحریم های آمریکا علیه کشورمان  شد ، لذا ضروری است تا این زمینه را تقویت کرد.

ایران با شماری از کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب از قابلیت فعالیت های مکمل اقتصادی برخوردار است که باید با برگزاری کمیسیون های مشترک اقتصادی با کشورهای یاد شده ، ضمن تعقیب اهداف تقویت و ارتقاء سطح همکاریهای اقتصادی ، صنعتی و فنی ، فعالیت های مکمل اقتصادی را نیز تسهیل  و از آن بهره برداری کرد. در همین چارچوب باید تشکیل و فعال ساختن اتاق های بازرگانی دو طرف با هدف درگیر ساختن و توسعه نقش بخش خصوصی را در دستور کار قرار داد.
 

با عنایت به اینکه جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای آمریکای لاتین از دارندگان بزرگ ذخایر نفت و گاز می باشند، هماهنگی و همکاری آنها با ایران در خصوص تثبیت سقف تولید و قیمت نفت و انتقال دانش فنی در زمینه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ضروری است
 

همچنین آمریکای لاتین جایگاه مناسبی برای تامین برخی از نیازهای صنعتی و تجاری کشور و فرصت خوبی برای سرمایه گذاری ایرانی بویژه در زمینه احداث کارخانه ها و صنایع متوسط و کوچک و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و زراعی  است ؛ در این میان ، توسعه همه جانبه مناسبات ایران با برزیل، آرژانتین، مکزیک ، اکوادور ، ونزوئلا، شیلی، پرو و اروگوئه از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

کلید واژه ها: آمریکای لاتین کشورهای آمریکای لاتین کارائیب و حوزه مناسبات ایران


نظر شما :