موگرینی: موشک‌های بالستیک ربطی به برجام ندارد

۰۲ مهر ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۳۳۴۲ سرخط اخبار

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید بین وزرای خارجه ایران و 1+5 در خصوص نحوه اجرای برجام اختلافاتی وجود داشته ولی بهرحال نتایج برجام از نظر اتحادیه اروپا در حال ظاهر شدن است.

به گزارش فارس، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از اولین نشست پسابرجامی وزرای خارجه ایران و 1+5 در نیویورک، به جمع خبرنگاران آمد و در خصوص محتوای این نشست با اصحاب رسانه سخن گفت.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران پیش از این نشست، گفت وگویی خصوصی و دوجانبه با «جان کری» همتای آمریکایی خود داشت؛ ایران و آمریکا از زمان اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان و شلیک موشک هدایت شونده آمریکایی به سمت یک هواپیمای مسافربری ایرانی، روابط دیپلماتیک رسمی و علنی ندارند.

خانم موگرینی که هماهنگ کننده 1+5 در مذاکرات هسته ای بود، پس از این نشست در جمع خبرنگاران گفت: «طرفین در خصوص نحوه اجرای برجام، اختلافاتی داشتند ولی با این حال همه بر عزم مشترک برای اجرایی شدن این توافق، تأکید داشتند.»

امروز «حسن روحانی» رئیس جمهور اسلامی ایران هم در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از تعلل آمریکا در اجرای تعهدات برجامی اش شکایت کرده و جبران مافات را خواستار شده بود.

فدریکا موگرینی به دستاوردهای سیاسی و اقتصادی برجام هم پرداخت و ضمن تاریخی خواندن این توافق گفت: « برجام نشان داد که حتی سخت ترین مسائل را می توان به جای روی آوردن به بازی با حاصل جمع صفر، از طریق گفت وگو و دیپلماسی حل کرد.»

وی سپس به سراغ منافع اقتصادی برجام رفت و مدعی شد که «نتایج اجرای برجام در حال ظاهر شدن است.»

موگرینی برخی آمار را شاهد آورد و گفت که تجارت ایران و اتحادیه اروپا از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 43 درصد افزایش داشته است و بانک های اروپایی در حال تسهیل تجارت ایرانیان هستند.

وی به آمار صادرات نفت ایران هم اشاره کرد و گفت میزان صادرات نفت خام ایران به 4 میلیون بشکه در روز یعنی سطح پیش از اعمال تحریم ها رسیده است.

یکی از خبرنگاران پرسید که آیا موگرینی و همراهان در این نشست در خصوص آزمایش های موشکی بالستیکی ایران هم از ظریف سوالی پرسیدند.

موگرینی پاسخ داد که بحث موشک های بالستیک ایران در برجام مطرح نشده و این سند فقط به برنامه هسته ای ایران منحصر بوده است.

فدریکا موگرینی ادامه داد: «در خصوص آزمایش موشک های بالستیک از سوی ایران صحبتی نشد زیرا این بحث در برجام گنجانده نشده و ارتباطی به توافق هسته ای ندارد هر چند ما می دانیم که این آزمایش ها در حکم نقض برخی قطعنامه های سازمان ملل و مایه نگرانی های سیاسی است.»

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا موگرینی


نظر شما :