گزارش نشریه امریکایی از تامکت های ایرانی

۲۶ مهر ۱۳۹۵ | ۱۹:۱۶ کد : ۱۹۶۳۹۰۳ سرخط اخبار

نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت: ایران با وجود چالش هایی در زمینه نگهداری جنگنده های «تامکت» و کمبود قطعات یدکی، آن ها را به پرواز در می آورد و حتی این جنگنده ها را به رادارهای جدید و موشک های مرگبار مجهز کرده است.

به گزارش فارس، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی با اشاره به عملکرد جنگنده های «اف-14» مشهور به «تامکت» که در خدمت نیروی هوایی ایران و برخی دیگر بوده و هستند، در زمینه ماندگاری این جنگنده در بدنه نیروی هوایی ایران نوشت: ایران هنوز با وجود چالش هایی در زمینه نگهداری این جنگنده ها و کمبود قطعات یدکی، آن ها را به پرواز در می آورد. این کشور مجبور به تکیه بر بازار سیاه برای خرید تجهیزات این جنگنده جهت دور زدن تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه خود است.

بر این اساس، ایران با وجود قوانین سال 2008 آمریکا، با موفقیت قطعات لازم این جنگنده را تهیه می کند.


دسته ایی از تامکت های ایران

نشنال اینترست نوشت: ایران با توسعه و بهبود فن آوری بومی جنگنده های اف-14 را در حالت عملیاتی نگه داشته و حتی آن ها را به رادارهای جدید و موشک های مرگبار روسی «R-73» مجهز کرده است.

«ویمپل آر-73» (R-73) موشک گرما یاب هوا به هوای کوتاه برد روسی است که از سال 1982 به ارتش شوروی سابق پیوست. این موشک از سیستم هدایتی آشیانه یابی فرو سرخ بهره می برد و برد مفید نمونه های مختلف آن بین 20 تا 40 کیلومتر است. جنگنده های جدید روسی همچون «میگ-29»، «سوخو-27 فلانکر»، «میگ-31 » و «سوخو-34» توانایی شلیک این موشک را دارند.


موشک روسیR-73

 

این نشریه نوشت: ایران در کمال حیرت حتی تجهیزات نظامی خود را بر روی این جنگنده کار گذاشته است.

نشنال اینترست در خاتمه عنوان داشت: این که چه تعداد جنگنده اف-14 ایرانی کماکان شرایط پروازی را دارند، مشخص نیست و رقم آن از چند ده تا چهل فروند متغیر است. این جنگنده سال ها نقش موثری را در رهگیری و تعقیب پهپادهای جاسوسی آمریکا بر فراز تاسیسات اتمی ایران چون بوشهر ایفا کرد و حتی این اواخر فیلم همراهی یک جنگنده اف-14 ایرانی با بمب افکن «توپولف -95» درحال عبور از فضای ایران برای حمله به اهدافی در سوریه مشاهده شد.


( ۸ )

نظر شما :