تلاش اسراییل برای حمله به ایران از پایگاهی در عربستان

۲۷ مهر ۱۳۹۵ | ۰۵:۴۰ کد : ۱۹۶۳۹۰۹ سرخط اخبار

اسناد تازه منتشر شده در سایت افشاگری ویکی لیکس نشان می دهد که رژیم صهیونیستی در سال 2012 قصد داشته از یک پایگاه نظامی در عربستان به ایران حمله کند.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه تایمز آو اسراییل، سایت افشاگر ویکی لیکس روز یک شنبه با انتشار اسنادی جدید فاش کرد که اسراییل قصد داشته از یک پایگاه نظامی در عربستان سعودی برای حمله هوایی علیه ایران به عنوان بخشی از تلاش هایش برای آسیب زدن به برنامه هسته ای ایران استفاده کند.

این اطلاعات که از یک ایمیل در 24 ژوییه 2012 میان سیدنی بلومنتال، مشاور هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه وقت آمریکا و یک منبع اسراییلی بدون نام به دست آمده است نشان می دهد که بلومنتال گفته بود: اکنون، با توجه به این که اسراییل آمادگی یک جنگ تمام عیار با ایران را ندارد، احتمالاً به تهدید خود برای اقدام نظامی ادامه می دهد تا این احساس را ایجاد کند که آن ها برای مقابله با برنامه هسته ای ایران جدی هستند.

منبع اسراییلی نیز گفته است: یکی از راه های کار این است که سیستم تسلیحاتی به روزرسانی و یک پایگاه هوایی در عربستان سعودی مهیا شود که می تواند یک نقطه مطمئن برای حمله نهایی باشد و اسراییل تعداد زیادی از جنگنده های پیشرفته خود را برای انجام حملات هوایی به عربستان بفرستند.

این ایمیل هم چنین حاوی اظهارات دیگری از منابعی اطلاعاتی و امنیتی در ترکیه و کشورهای اروپایی است که همگی ابراز نگرانی کرده اند که هرگونه اقدام نظامی اسراییل علیه ایران منجر به پیدایش یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه، شامل اقدامات تلافی جویانه علیه اسراییل از سوی همسایگان عربش خواهد بود.

طبق این اسناد یک فرمانده نظامی ترکیه در آن زمان گفه بود که مبارزان حزب الله در سوریه و لبنان به حدود 200 هزار راکت و موشک زمین به زمین دسترسی دارند که ممکن است علیه اسراییل مورد استفاده قرار گیرد. منابع اطلاعاتی اروپایی نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به آغاز چنین جنگی گفته بود که در صورت وقوع این اتفاق، اسراییل احتمالاً هدف هزاران راکت و موشک شلیک شده از ایران، لبنان، سوریه و نوار غزه خواهد شد. بنابراین، چنین جنگی به یک تخریب بزرگ برای اقتصاد جهانی تبدیل خواهد شد که اسراییل به خاطر آن مقصر شناخته می شود.

به نوشته تایمز آو اسراییل، ویکی لیکس به تازگی متن یک سخنرانی هیلاری کلینتون در سال 2013 را منتشر کرده است که وی در آن نسبت به توانایی اسراییل برای حمله به تأسیسات هسته ای ایران ابراز ناامیدی کرده و گفته بود اسراییل نمی تواند آسیبی جدی به ایران بزند. وی در این سخنرانی حمله به ایران را نیز یک گزینه برشمرده بود.

کلید واژه ها: اسراییل


نظر شما :