آمریکا مراقب دام‌های پهن شده در منطقه باشد

۲۸ مهر ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۹۶۳۹۵۴ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه عربستان برای خروج از بن بست جنگ یمن در تلاش است تا دیگران را درگیر این ماجرا کند، به آمریکایی ها توصیه کرد که مراقب دام هایی که دیگران برایشان در منطقه پهن می کنند، باشند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما در خصوص تحولات یمن اظهار داشت: از مجموعه تحولات منطقه و یمن می شود برداشت کرد که عربستان سعودی در پی شکست های مکرر در منطقه به ویژه در تجاوز به یمن، اقدامات جدیدی انجام می دهد تا دیگران را درگیر ماجرای یمن کند.

وی افزود: هدف عربستان این است که با افزایش تنش و تشنج در منطقه، پای دیگران را هم به صحنه مشکلات خودش بکشاند تا بتواند مفری برای خودش پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه هشدار داد: دولت آمریکا باید بداند دریای سرخ و منطقه ای که یمن در آن قرار دارد از حساسیت ویژه و راهبردی برخودار است و حفظ ثبات در آن بسیار مهم است.

قاسمی هدف از این توطئه عربستان را یافتن راه نجات برای خروج از بن بست جنگ یمن دانست و ادامه داد: به دولتمردان آمریکایی توصیه می کنم که با نگاه واقع بینانه و دقیق موضوعات را رصد کنند و مراقب دام هایی که دیگران برایشان در منطقه پهن می کنند باشند و از تجربیات سه دهه گذشته در عراق، سوریه و دیگر کشورها استفاده کنند.

وی ورود آمریکا به منجلاب های جدید مانند جنگ در یمن را برای آنان و دیگر کشورهای منطقه و جهان خطرناک و بسیار زیان آور دانست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اجلاس لوزان را در تفاهم شرکت کنندگان برای برقراری آتش بس و امدادرسانی به مردم سوریه ناموفق دانست و گفت: این اجلاس در ادامه نشست های گذشته درباره سوریه نبود، بلکه اجلاسی ویژه با حضور تعداد مشخصی از کشورها و در نوع خود بی نظیر بود.

قاسمی افزود: نخستین بار بود که چنین اجلاسی با حضور کشورهای منطقه، آمریکا و روسیه برگزار می شد و طبیعی بود که نتواند به نتیجه برسد همچنانکه قبل از آن اعلام و پیش بینی کرده بودیم که نشستی چهار، پنج ساعته نمی تواند درباره همه مسائل سوریه به نتایج ملموس برسد.

وی ادامه داد: در این اجلاس هر یک از کشورهای شرکت کننده دیدگاه هایشان را بیان کردند، اما هنوز فاصله دیدگاه ها درباره مسائل سوریه بسیار است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما تردید داریم که همه کشورهای شرکت کننده در این اجلاس از حسن نیت و دلسوزی لازم درباره ملت، دولت و کشور سوریه برخوردار باشند و تناقض هایی نیز در این زمینه وجود دارد.

قاسمی خاطرنشان کرد: تلاش برای برگزاری اینگونه اجلاس ها در مواقعی جدی می شود که تروریست ها در سوریه در محاصره قرار می گیرند و در مواجهه با مشکلات عدیده در معرض شکست های بزرگ هستند؛ به این علت باید بین موضوع تروریسم و برگزاری اینگونه اجلاس ها تفکیک قائل شد.

وی افزود: اگر قرار بر برگزاری اینگونه اجلاس و صحبت از صلح و ثبات و امنیت شود، اما از طرف دیگر باز هم با ارسال امکانات نظامی، لجستیک و حتی اعزام نیروی انسانی، تروریست ها را تقویت کنند چه سودی دارد؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این دوگانگی ها نشان می دهد کسانی که در این اجلاس از صلح، ثبات و امنیت در سوریه دم می زنند خیلی صادق نیستند.

به گزارش فارس، قاسمی درباره اینکه آیا در لوزان برای برقراری آتش بس و امدادرسانی به ملت سوریه تفاهمی شد؟ گفت: تفاهم جامعی در این باره ایجاد نشد و هر یک از شرکت کنندگان صرفا با بیان مواضع و دیدگاهشان، تبادل نظر کردند و گام مشخصی در این زمینه برداشته نشد.

وی همچنین درباره ادامه مذاکرات درباره سوریه گفت: طبعا با توجه به برجسته بودن مسئله سوریه در صحنه بین الملل و حساسیت آن برای منطقه و دیگر کشورها باز هم شاهد برگزاری اینگونه اجلاس ها خواهیم بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مهم این است که برخی حاضران در این اجلاس نگاه و برخورد دوگانه دارند به نحوی که از یک سو از تروریست ها و متجاوزان به سوریه دفاع و از آنان علیه حاکمیت و دولت این کشور حمایت می کنند و از سوی دیگر در این اجلاس، قیافه انسان دوستانه و صلح طلبانه می گیرند که این دوگانگی تردیدهای ما را بیشتر می کند.

کلید واژه ها: برگزاری اینگونه اینگونه اجلاس برگزاری اینگونه اجلاس


نظر شما :