استقبال از آمادگی دمشق برای شروع مذاکرات

۰۸ آبان ۱۳۹۵ | ۰۱:۳۴ کد : ۱۹۶۴۱۹۵ سرخط اخبار

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: راه حل بحران سوریه تنها پشت میز مذاکره به دست خواهد آمد و تروریسم ابزار خوبی برای رسیدن به اهداف سیاسی نیست.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (جمعه) پس از حضور در نشست سه جانبه به همراه وزرای خارجه سوریه و روسیه در مسکو در نشست خبری مشترک با همتایان خود ضمن قدردانی از برگزاری این نشست گفت: گفت وگوهای بسیار خوبی امروز در حوزه روابط دوجانبه و موضوعات مهمی که منطقه ما را مورد تهدید قرار می دهد، برگزار شد.

وی گفت: خوشحالیم که روابط دوجانبه ایران و روسیه در وضعیت مناسبی قرار دارد و بعد از مذاکرات متعددی که بین سران دو کشور انجام شده، امروز در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، منطقه ای و بین المللی، ایران و روسیه ارتباطات بسیار نزدیک و صمیمی برقرار کردند و این ارتباطات حتما به نفع صلح و ثبات، امنیت و پیشرفت منطقه و جهان خواهد بود.

ظریف افزود: در بحث دوجانبه و سه جانبه گفت وگوهایی که با ولید معلم و لاوروف داشتیم بر اصول حاکم بر دیدگاه سه کشور در مورد سوریه که احترام به حاکمیت، وحدت، تمامیت ارضی، استقلال سیاسی دولت سوریه، احترام به رای مردم سوریه و پذیرفتن تصمیم نهایی با مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان است که همواره مبنای برخورد ما با فاجعه تروریستی در سوریه بوده است، تأکید شد.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: به ضرورت رعایت اصول انسانی در سوریه و تلاش همه جانبه برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه و توقف درگیری ها تأکید کردیم. همواره معتقد بوده و هستیم که بحران سوریه تنها از مسیر سیاسی قابل حل و فصل خواهد بود و ضمن مقاومت و مبارزه بر علیه تروریسم، افراطی گری و گروه های تکفیری راه حل بحران سوریه از طریق گفت وگوی مردم سوریه و گروه های سوری شکل خواهد گرفت.

*استقبال از آمادگی دمشق برای شروع مذاکرات

وی اضافه کرد: به همین دلیل از آمادگی دولت سوریه برای بازگشت و شروع مذاکرات بر مبنای قطعنامه 2254 در ژنو استقبال می کنیم.

وزیر خارجه افزود: به اعتقاد ما راه حل بحران سوریه تنها پشت میز مذاکره صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ایران همواره بر آتش بس همه جانبه در سوریه اصرار داشته به دلیل اینکه معتقدیم راه حل نظامی وجود ندارد و بر مبارزه همه جانبه با تروریسم و کمک به هرگونه حرکت انسان دوستانه برای کاهش آلام مردم سوریه، ضرورت رعایت بیطرفی در ارسال کمک های انساندوستانه، رسیدن این کمک ها به همه نقاطی که نیاز به آن دارند و نه تنها به برخی نقاطی که مورد تبلیغات برخی کشورها و گروه ها قرار گرفته که از وضعیت سوریه برای پیشبرد اهداف سیاسی استفاده کرده اند،ضرورت مقابله با استفاده تروریست ها از سپر انسانی برای پیشبرد اهداف تروریستی شان که متاسفانه هم در نقاط مختلف سوریه اتفاق افتاده و هم امروز در موصل و نقاط دیگر اتفاق می افتد و از آن برای پیشبرد اهداف سیاسی استفاده می کنند، تأکید کرده ایم.

ظریف ادامه داد: ما همواره تأکید کرده ایم بر این واقعیت که مبارزه با تروریسم یک مبارزه جهانی و نیازمند اراده سیاسی است و متاسفانه این اراده سیاسی کماکان مشاهده نشده است و چنانچه این اراده سیاسی شکل بگیرد، امکان برخورد جدی با این پدیده شوم که در ماه ها و سال های گذشته مشاهده کردیم محدود به سوریه و منطقه نخواهد بود و در سراسر جهان قربانی خواهد گرفت.

به گزارش فارس، وی گفت: نیاز به همکاری جهانی برای مبارزه با تروریسم است و کشورهایی که ادعای مبارزه با تروریسم دارند باید عزم جدی ایجاد کنند و توان واقعی را برای مقابله با تروریسم نشان دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ادامه داد: حتما حمله برای آزادسازی موصل از شر تروریست های داعش نباید منجر به سرازیر شدن تروریست ها به سایر مناطق عراق و یا سوریه بشود و این با اصل مبارزه با تروریسم مغایرت دارد و حتما تلاش برای مقابله با تروریسم باید همه جانبه باشد، برای اینکه از این خطر جدی، منطقه ای و جهانی جلوگیری شود.

وی گفت: بحث هایی که امروز صورت گرفت نشانگر تلاش سه کشور برای مقابله با تروریسم و تأکید بر ضرورت یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه خواهد بود. در نشست امروز از هرگونه راه حل سیاسی و آمادگی برای مذاکره بین گروه های مختلف سوری، برای اینکه آینده سوریه آینده ای بهتر در جهت خواست و منافع مردم بزرگ سوریه باشد، استقبال شد.

* تروریسم برای هیچ کس منافعی به همراه ندارد

به گزارش فارس، ظریف در پاسخ به سؤال دیگری گفت: آنچه که امروز مورد بحث قرار گرفت ضرورت هماهنگی بیشتر در مقابله با تروریسم در همه نقاط و از طرف دیگر رعایت تمام اصول انساندوستانه و تلاش برای رساندن کمک های انساندوستانه به مردم سوریه و مردمی که در محاصره گروه های تکفیری قرار گرفتند و سال هاست که در شرایط بسیار نگران کننده ای به سر می برند، ضرورت همکاری بین المللی در این زمینه مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: آنچه که ضرورت دارد برای همه کشورها، پذیرفتن این واقعیت است که تروریسم برای هیچ کس منافعی به دنبال نخواهد داشت. حمایت از گروه های تروریستی گرچه ممکن است در کوتاه مدت در برخی معادلات بسیار کوته بینانه سیاسی منافعی را در بر داشته باشد، ولی گروه های تروریستی گروه هایی هستند که نهایتا دست کسانی را که آنها را تغذیه کرده اند، گاز خواهند گرفت و با آنها مقابله خواهند کرد و نهایتا خطری برای همه خواهند بود.

ظریف اضافه کرد: درک این واقعیت در منطقه ما و جهان باید به یک فهم همگانی منجر شود و تلاش همگانی برای رسیدن به یک راهکار جهانی برای مقابله با ارحاب و گروه های تروریستی تکفیری.

*تروریسم ابزار خوبی برای رسیدن به اهداف سیاسی نیست

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جان کری و اینکه به نظر می رسد آمریکایی ها نمی توانند جبهه النصره را از دیگران منفک کنند، گفت: در طول چند سال گذشته با معضلی مواجه بودیم که تعدادی از کشورها اعتقاد دارند می توانند از تروریسم بهره برداری سیاسی کنند به همین خاطر جبهه النصره یک روز اسمش جبهه النصره است فردا می شود جبهه فتح شام پس فردا یک اسم دیگر می گذارند و اگر امروز در سوریه جستجو کنیم بیش از هزار گروه از این طرف و آن طرف سر درآوردند.

وی گفت: این نشانگر این واقعیت است که طرفداران تروریست ها کماکان معتقدند از تروریسم برای اهداف سیاسی می توان استفاده کرد. یک مسئله غیرقابل قبول بودن استفاده از تروریسم برای اهداف سیاسی است و یک مسئله ناممکن بودن استفاده از تروریسم برای اهداف سیاسی است.

ظریف افزود: امروز در دنیا به این واقعیت رسیده ایم که تروریسم ابزار خوبی برای رسیدن به اهداف سیاسی نیست. به جای اینکه هر روز گروه های تروریستی و تکفیری را با نام جدیدی معرفی کنند تا بتوانند چند صباحی از آن استفاده سیاسی کنند بهتر است این واقعیت را بپذیرند که تروریسم ابزار خوبی برای رسیدن به اهداف سیاسی نیست.

کلید واژه ها: مقابله با تروریسم مبارزه با تروریسم


نظر شما :