روایت زاکانی از سخن پوتین با سلیمانی و ولایتی

۱۱ آبان ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۹۶۴۲۹۴ سرخط اخبار
یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات میدانی در سوریه گفت: در ابتدا روسیه به ایران پیام داد که همراه با راهبرد آمریکا خواهان کناره گیری بشار اسد از نظام سوریه است اما با صحبت های سردار قاسم سلیمانی، پوتین از تصمیم خود منصرف شد.
 
به گزارش ایسنا علیرضا زاکانی صبح امروز طی سخنانی در دانشگاه علم و صنعت به مناسبت 13 آبان افزود: سردار سلیمانی با پوتین در این زمینه صحبت کرد و پوتین با استدلال های سردار سلیمانی قانع شد که برای تامین امنیت و منافع کشور خود وارد سوریه شود و روسیه در نقشه راه ایران حرکت کرد و در چارچوبی که ایران تنظیم کرد قرار گرفت.
 
وی در ادامه گفت: با مجوز رهبری ده ها هواپیمای روسی در پایگاه نوژه مستقر شد و از آنجا به لاذقیه رفت. البته مهمات این هواپیماها جداگانه وارد کشور شد و این هواپیماها مسلح به کشور ما نیامدند بلکه در لاذقیه مسلح شدند. روسیه در این زمینه کاملا هماهنگ با نقشه راه جمهوری اسلامی ایران حرکت کرد.
 
زاکانی همچنین تصریح کرد: پوتین به قاسم سلیمانی و ولایتی گفت که جمهوری اسلامی ایران نگاه خود درباره اسلام را در میان مسلمانان روسیه ترویج کند تا عربستان موفق نشود اسلام مد نظر خود را در میان مسلمانان روسیه ترویج کند.
 
این فعال سیاسی اصولگرا در بخش دیگر اظهارات خود با اشاره به فروپاشی بلوک شرق خاطر نشان کرد: پس از فروپاشی شوروی آمریکا با مطرح کردن نظم نوین جهانی، خاورمیانه ی بزرگ و جنگ صلیبی، اسلام را جایگزین کمونیسم کرد و به مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی ایران پرداخت اما پس از شکست در مقابله با جمهوری اسلامی ایران در سال 2011 اعلام کردند که آمریکا امکانات نظامی خود را به جنوب شرقی آسیا می برد زیرا با آغاز درگیری در سوریه آنها تصور می کردند این جنگ به لبنان، عراق و در نهایت به ایران می رسد و این جنگ پایان ناپذیر خواهد بود. پس با خیال راحت امکانات نظامی خود را برای مقابله با چین به شرق آسیا بردند.
 
وی با بیان اینکه طرح خاورمیانه جدید پس از شکست خاورمیانه بزرگ مطرح شد، اظهار کرد: جنگ 33 روزه لبنان بخشی از طرح خاورمیانه جدید آمریکا بود. سیدحسن نصرالله در جلسه ای به ما گفت بعد از اینکه حزب الله دو سرباز اسرائیلی را اسیر گرفت و جنگ آغاز شد، حزب الله تحت فشار افکار عمومی لبنان بود اما بعد از چند روز از آغاز جنگ سردار سلیمانی از ایران آمد و گفت رهبر انقلاب سه پیام دارد که حزب الله مقاومت کند، بعد از پیروزی حزب الله به قدرت منطقه ای تبدیل می شود و نصرالله مصاحبه کند و بگوید اقدام حزب الله پیش دستانه بوده است. بعدها هم مشخص شد که اسرائیل خود را برای حمله به حزب الله نیز آماده کرده است و مقامات آمریکایی بعدها گفتند که ابتدا دنبال حمله به حزب الله و سوریه و سپس قصد حمله به ایران را داشته اند.
 
زاکانی در ادامه گفت: ایران همواره در مقابل نقشه های آمریکادر منطقه ایستاده است و به همین دلیل دشمنی آمریکا با ما یک لحظه قطع نمی شود ولی خط مقاومت در منطقه چیرگی دارد و آمریکا و عناصر پیرامونی اش در باتلاقی که خود ایجاد کردند گیر افتادند. با این وجود بعضی ها درک درستی از شرایط بین المللی ندارند و متوجه نمی شوند که آمریکا آن آمریکای سال 57 نیست و ایران هم همان کشور 57 نیست.
 
وی با بیان اینکه اکنون از اقصی نقاط دنیا به ایران می آیند تا رمز موفقیت ایران در برابر آمریکا را دریابند، گفت: هفته گذشته مقامات بلند پایه ی امنیتی و مستشاری از آمریکای جنوبی به ایران آمده بودند تا ازایران الگو بگیرند.
 
زاکانی همچنین تصریح کرد: با این وجود در کشور اتفاقاتی می افتد که آمریکا از این باتلاق خارج شود ما امروز در جایگاه رفیع منطقه ای و جهانی هستیم و آمریکا زبون تر از همیشه است اما عده ای در داخل دنبال از بین بردن نقاط قوت ما هستند.
 
این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه با اشاره به روند مذاکرات هسته ای گفت: با هوشمندی رهبری مسیر مذاکره برای آزمون طرف مقابل آغاز شد و آمریکا و غرب در این راستی آزمایی رفوزه شدند. جان کری چند روز پیش اعلام کرد که بعد از برجام تحریم های جدیدی علیه ایران وضع شده که بر اساس سند برجام آنها حق این کار را نداشتند. آمریکا بعد از برجام دنبال عملیاتی کردن برجام 2 و محصور کردن ایران در منطقه بود و سپس قصد داشت قدرت موشکی ایران را محدود کند و در نهایت دنبال فروپاشی نظام بود اما با نگاه دقیق رهبری برجام 2 و 3 آغاز نشد. البته می شد برجام هم گام به گام جلو رود یعنی در مقابل هر گامی که آنان بردارند ما هم گامی برداریم تا الان دنبال آنها نرویم که چرا آنها تعهدات خود را اجرا نمی کنند.
 
وی تاکید کرد: رهبری دنبال خلق حماسه ای بزرگ و ایجاد ظرفیت سازی جدیدی هستند و از همه اقشار مردم خواستند تا به صحنه بیاید. ما امروز به الگوی جامعه اسلامی نیازمندیم که مقدمه ایجاد این جامعه ایجاد دولت اسلامی است. ما باید دنبال انقلاب سوم یعنی بازگشت به درون کشور و ساختن جامعه نمونه اسلامی بر مبنای مکتب امام خمینی (ره) باشیم.
 
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: با این وجود عده ای در کشور می خواهند اختلاف مبنایی ما با آمریکا را به اختلاف سطحی تبیین کنند، پس ما باید هشیار باشیم و وظیفه خود یعنی ساختن جامعه اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی را دنبال کنیم.

کلید واژه ها: خاورمیانه


نظر شما :