با مایکل فلینِ تند مزاج و ضدایرانی آشنا شوید

۲۰ آذر ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۹۶۵۳۰۴ سرخط اخبار

نیویورک تایمز نوشت: چند روز بعد از حمله به سفارت آمریکا در بنغازی لیبی در سال ۲۰۱۲ زنرال مایکل فلین به نتیجه مهمی دست یافت و زیرمجموعه اش را در آژانس اطلاعات دفاعی جمع کرد و به آنها گفت : ایران در این حمله نقش داشته است . او گفته مدارکی دارد که میتوانند به کاخ سفید ثابت کند درباره این حمله در اشتباه است

 

به گزارش «انتخاب»؛ مایکل فلین اخیرا به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ انتخاب شده است او به زودی می تواند تحلیل های را دربازه نقش پنهان ایران در این حادثه به کاخ سفید بقبولاند. اما نظیر سایر تحقیقات درباره بنغازی آنها هیچ مدرکی دال بر وجود هیچ ارتباطی پیدا نکردند و در عوض زنرال های مرتبط به برخی مقامات یادآور شدند که چطور دولت بوش یک بار با ارتباط دادن صدام حسین به این مقولات دست به حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ زد.

سالها پیش مایکل فلین با ترامپ ملاقاتی داشت و نقطه نظراتش را در مورد فساد و بی لیاقتی در نخبگان در میان گذاشته بود.بسیاری از ژنرال های ارتش در آن زمان او را به عنوان کسی که نسبت به زیردستان و بالادستانش بی اطلاع است و تند مزاج است تعریف می کردند . منتقدان او را دارای جهان بینی تئوری توطئه می دانند.

این تعاریف می تواند در جامه مشاور امنیت ملی به ویژه زمانی که او قرار باشد در درگیری های کابینه و آژانس ها برای رییس جمهوری بدون تجربه در امور دفاعی و خارجی میانجی گری کند مشکل زا خواهد بود. به طور سنتی این وظیفه به کهنه کاران واشنگتن سپرده میشود: کاندولیزا رایس یا توماس دونیلون.

این شغل جدید برای مایکل فلین 57 ساله به نوعی از زنجیر رها شدن و دسترسی به اتاق بیضی شکل کاخ سفید است. چه در مورد درگیری های خونبار در اوکراین باشد یا آزمایش های هسته ای کره شمالی به هر حال او کسی است که آخرین حرف را به درباره نحوه واکنش های آمریکا به ترامپ خواهد زد.

برای فلین خدمت کردن به رییس جمهور به عنوان مشاور دفاعی و امور سیاست خارجی بعد از اخراج او از آژانس اطلاعاتی در سال 2014 نوعی پیروزی به حساب می آید.

در سخنرانی های اخیر او در یک سال گذشته فلین به هیچ یک از درخواست ها و سوالات مطرح شده در این مقاله پاسخ نداده است و اشاره کرده که او به عنوان رییس مجبور شده از ققرارگرفتن در خط دولت اوباما که به دنبال انزوای القاعده بودند اجتناب کند.

دوین نونز رییس کمیته اطلاعات در مجلس نمایندگان و یکی از اعضای تیم انتقال دولت ترامپ در مورد فلین گفته او در زمان تصدی گری در آژانس اطلاعاتی تمام تلاتشش را میکرد که چیزها را درست کند و تنها دو سال در آنجا حضور داشت و به این دلیل که در دولت اوباما ارزیابی های او را قبول نداشتند او را بیرون انداختند.

او همچنین اضافه کرد: آنها هیچ دلیلی برای اخراج او نداشتند.

اما بقیه بر این باورند که او به دلیل ساده ای اخراج شد: او قادر به مدیریت بروکراسی گل و گشاد آنجا نبود.

داگلاس وایس معاون رییس آژانس اطلاعاتی از سال 2014 تا بازنشستگی اش در اگوست امسال گفته: در آژانس دور فلین را افراد وفادار به او گرفته بودند. او در اجرای نقطه نظراتش تند بود اما ارتباط موثری نداشت. او تحمل اینکه یک زمان زیردستانش در اجرای دستورات او کند عمل کنند را نداشت. او مانند یک ارتشی انتظار داشت که همه از او اطاعت کنند و هیچ عقب نشینی را بر نمیتابید.

آژانس اطلاعات دفاعی از سال 1961 که تاسیس شده است تا کنون در سایه سازمان اطلاعات مرکزی قرار داشته و در پایان جنگ سرد ماموریت اصلی اش را در جمع اوری و تجلیل داده های مربوط به ارتش شوروی از دست داد. در دوران درگیری های عراق و افعانستان این سازمان نقش غیر معینی در جاسوسی های آمریکا در سازمان اطلاعات مرکزی داشته و این همزمان با حضور فلین در راس این سازمان در اواسط سال 2012 است.

سیستم جمع آوری اطلاعات انسانی این سازمان بی خاصیت است. تلاش برای بازسازی آن در زمان کنترل فلین بر این سازمان در سال 2012 کلید خورد اما او این کار خیلی فوری انچام داد و به نظر میرسید تصویر روشنی از اقدامات اخیر سازمان در آن زمان نداشته است.

کارمندان کنونی و سابق این سازمان میگویند فلین با انطباق خود در نقش جدیدش در این سازمان و کار کردن با 16 هزار و 500 نفر که 80٪ آنها را افراد معمولی تشکیل میدادند مشکل دذاشت. او از فرمانهای سفت و سخت نظامی استفاده میکرد و با بروکراسی پهن و عظیم این سازمان بیگانه بود.

بعد از تسخیر کریمه توسط روسیه در سال 2014 مقامات آمریکایی در صدد تحریم روسیه در پاسخ به این عمل بر آمدند. اما فلین اصرار داشت که در آن زمان به مسکو سفر کند و با شرکای روس خود سازمان اطلاعات مشترک آمریکا و روسیه را احداث کند. او همچنین خواهان دعوت از مقامات نظامی و اطلاعاتی روس به واشنگتن در آن بهبوحه بود. مقامات ارشد او به هر دو درخواست او پاسخ منفی دادند.

در آخرین روزهای خدمت او او بسیاری از کارمندان ارشدنش را از تصمیم گیری ها حذف کرده بود و به جای آن بر حلقه مشاوران نزدیک و قابل اعتمادش در خلال استقرار نظامیان آ«مریکایی در خارج از کشور استفاده میکرد.

کلید واژه ها: مایکل فلین


نظر شما :