سید عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق:

پشتوانه ما بسیج مردمی است نه امریکا + فیلم

۳۰ آذر ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۹ کد : ۱۹۶۵۴۶۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
سید عمار حکیم، رییس ائتلاف ملی عراق: قانون بسیج عمومی طرح ملی است و اگر کسی با قانون بسیج عمومی و مردمی مخالف باشد نشان می دهد که به فکر ساختن عراق و قوی شدن این کشور نیست.
پشتوانه ما بسیج مردمی است نه امریکا + فیلم

سید عمار حکیم، رییس ائتلاف ملی عراق*

دیپلماسی ایرانی: آمریکا در هشتاد کشور پایگاه زد، اما در عراق نتوانستند این کار را انجام دهند و تاریخ این را نشان می دهد. در واقع در بقیه کشورها که آمریکا حضور یافت توانست پای خود را محکم کند. آن چه مهم است شهروندان عراقی هستند که به آن اهمیت می دهیم و با کمک و حمایت کشورهای همسایه تلاش می کنیم این راهبرد را جا انداخته و از حمایت کشورهای دیگر استفاده کنیم. ما از سوی ایران و در راس آن، حضرت آیت الله خامنه ای در این روند مورد حمایت هستیم و تا به امروز دستاوردهای خوب نظامی داشتیم. یک برگ برنده سیاسی و راهبردی داریم که بتوانیم برخورد جدی با داعش کنیم. آن چه مهم هست این است که ما باید به دنبال راه حل ها باشیم و در شرایطی که مشکلات، مقابل ما هستند تلاش کنیم راهکارهایی بیابیم که در برابر مشکلات بایستیم تا عراق هیبت و عظمت تاریخی و تمدنی خود را باز یابد. امروز اگر عراق توانست از نظر نظامی پیروز از صحنه بیرون آید و از نظر سیاسی دستاوردهای خوبی به دست آورد به خاطر این بود که مردم ما با وجود تمام مشکلات در برابر دشمن خارجی و تجاوزات ایستادند.

امروز عراق یک وضعیت و شرایط خاصی دارد و سخن گفتن در رابطه با عراق بسیار فراوان است. در کشور عراق ما با تبلیغات منفی رو به رو هستیم. وقتی صحبتی از عراق می شنوید فکر کنید که در آن هر روز عملیات تروریستی و توطئه است. اینها برداشت های اولیه است. مهم این است که ما به عنوان عراقی ها که در داخل جامعه عراقی زندگی می کنیم و با واقعیت های جامعه خودمان هر روز درگیر هستیم می بینیم دستاوردهای بسیار خوبی داشته ایم و اقدامات خوبی را مردم ما شاهد هستند.

در سطح سیاسی در هیچ کشوری نمی توانید مانند عراق کشوری پیدا کنید که تجربه دموکراسی و مردم سالاری داشته باشد. امروز شاید بیش از 50 شبکه ماهواره ای هستند که هر چه خواسته باشند علیه مسئولان کشور ما می گویند و می بینید که در انتخابات 9هزار نفر به عنوان کاندیدا شرکت می کنند و به راحتی می بینیم انتخابات به خوبی برگزار می شود و این یک تجربه مردم سالاری و دموکراسی است که هر روز شاهد آن هستیم.

همچنین در سطح امنیتی، شاید بدانید که در سه سال گذشته شاهد بودیم که حتی داعش به مبادی ورودی شهرهای ما نزدیک شده بود و در برخی از مناطق حضور داشت اما امروز دیدیم که فتوای مرجعیت باعث شد جوانان به خودشان آمده و بسیج شوند و تلاش، مقابله و مبارزه کنند و امروز می بینیم که همه جوانان و همه کسانی که به پیام رهبری و مرجعیت گوش کردند خودشان را برای آزاد کردن بخش اشغالی توسط داعش آماده کردند.

شاید این ها نعمتی برای ما بوده باشد و قبل از این که داعش باشد، آن کسانی که در برابر مردم عراق می ایستادند چهره شان مشخص نبود و آنها می گفتند که ده ها تروریست هستند و امروز نیرویی تحت عنوان نیروی مقاومت و نیروهایی هست که مسلح هستند و هر کدام از این نیروها با عناوینی که دارند چهره خودشان را مشخص می کنند و امروز داعش مشخص کننده همه جریان های تروریستی در داخل عراق است. حتی شاید در برخی از مناطق سنی نشین تلاش می کردند که یک سری از اهالی آن مناطق را اغوا کنند و فریب دهند اما امروز با آگاهی فراوانی که مردم ما پیدا کرده اند و همچنین ارتش ما، می بینیم که یک تفاوت بسیار فراوانی بین آن زمانی که آمدند و از تروریست ها حمایت کردند و امروز وجود دارد. شاید هم در ابتدا استقبال کردند و امروز با دست خودشان آنها را بیرون می کنند. در دو سه سال گذشته می بینیم که چه دستاورد بسیار مثبتی را داشته ایم. امروز علاوه بر نیروی انتظامی، ارتش و در کنار آن یک بسیج مردمی داریم و این ها کسانی هستند که عراق را باور دارند و دارای اعتقاد راسخ هستند و آنها از هر گونه تزریقات بیگانگان در امان هستند. اینها می دانند برگ برنده شان این است که بیایند و از سرزمین و کشور خود دفاع کنند و این انجام می شود.

ائتلاف ملی که نمایندگان اکثریت آن در مجلس نمایندگان و در سطح هیات دولت هستند و حدود 93 نفر از ائتلاف ملی در مجلس حضور دارند و همچنین کسانی هستند که ارتباط های بسیار نزدیکی به اهل بیت دارند، همه اینها تلاش می کنند که ائتلاف را در داخل عراق نهادینه کنند و این برای ما بسیار مهم است. یکی از گام های مهمی که توانستیم برداریم این بود که آمدیم قانون بسیج عمومی را نهادینه و تصویب کردیم و این نشان می دهد که کشور بر اساس قانون و در چارچوب قانون حرکت می کند. همچنین در ائتلاف آمده و چشم اندازهای بعد از رهایی از داعش را تدوین و ترسیم کردیم و می خواهیم ببینیم آیا آنها بعد از هم پاشیده شدن داعش باز به جان هم خواهند افتاد و به فکر آن خواهند بود که مردم، شیعه ها و سنی ها را تحریک کرده و به جان هم بیاندازند؟ ما می خواهیم بگوییم چه کسانی می توانند اینها را دوباره جمع کنند و یک سری تبلیغات منفی علیه اقشار مختلف مردم ما اعم از شیعه و سنی و کرد بکنند؟ ما به دنبال یک برنامه راهبردی برای ایجاد وحدت کامل میان همه اقشار عراق هستیم و توانستیم این را به عنوان یک سندی حتی در سطح بین المللی مطرح کنیم. حتی گفتیم که نباید در داخل عراقی ها، گروه هایی بیایند و بخواهند بر خلاف منافع مردم قدم بردارند و برای خودشان هر کسی حسابی باز کند. گفتیم هیچ فرقی نمی کند. عراقی، عراقی است؛ می خواهد شیعه، سنی، کرد، مسیحی و مسلمان باشد. آنچه مهم است "شهروندی" عراقی هاست که به این مساله بسیار اهمیت می دهیم و تلاش می کنیم این راهبرد را برای کشورهای همسایه هم جا بیاندازیم.

قانون بسیج عمومی طرح ملی است و اگر کسی با قانون بسیج عمومی و مردمی مخالف باشد نشان می دهد که به فکر ساختن عراق و قوی شدن این کشور نیست. اگر بخواهیم دولت و ملت پیروز شوند باید به یک بسیج مردمی تکیه کنیم و در آینده ای نزدیک طرح ائتلاف برای کشورهای دیگر تشریح می شود چرا که طرح ائتلاف ملی بر بسیج مردمی تکیه دارد.

و اما درباره یکی از  علمای شیعه در عراق که اختلاف نظرها عصبانیت اهل تسنن را برانگیخت، باید گفت ایشان منظورش اهل تسنن نبوده است بلکه منظور او داعشی هایی بوده که گفته اند ما از مسلمانان سنی هستیم. ما همیشه در داخل کشور با همه قومیت ها تلاش می کنیم رابطه بسیار خوبی داشته باشیم و گفت و گو هم با همه این گروه ها به عنوان یک اصل است و همه اقشار جامعه باید تحت یک لوا باشند و آن اسلام است و با همه قومیت ها وحدت داریم و حتی در رابطه با کشورهای منطقه که مشکلات داشته باشیم باید به دنبال گفت و گو باشیم و بتوانیم موانع را برطرف کنیم و نباید به همدیگر فحش و ناسزا بگوییم چرا که این راه حل نیست. راه حل این است که باید با هم گفت و گوی منطقی داشته باشیم که خیلی می تواند کمک کند و ما همیشه تاکید کردیم و چه در تهران، ریاض و آنکارا دوست داریم همه رهبران کشورهای اسلامی جمع شویم و بتوانیم مسایلی را که به منافع ملت ها است کمک کنیم تا آن را مطرح کنیم و اگر موانعی است آن را از بین ببریم ؛ نه اینکه با کسی گریبانگیر و درگیر شویم.

نظام سیاسی ما، نظام پارلمانی است و شاید با خیلی از کشورهای منطقه متفاوت است؛ بنابراین سهم خواهی در این کشور صدق نمی کند. دیدیم که مردم عراق در کنار هم رای دادند و نمایندگان، رییس جمهور و نخست وزیر خود را انتخاب کردند. در طرح ائتلاف ملی، با هر گروهی که بخواهد حزب و گروه خود سر کار باشد و سهم خواهی کند مقابله می شود. این طرح ملی است و همه گروه ها را شامل می شود. هم چنین در این طرح اجازه نمی دهیم به جز ارتش عراق نیروی دیگری برای حفظ خاک و سرزمین ما وارد شود. امروز دیگر هیچ زمینه ای برای طایفه گری و فرقه گرایی در عراق دیگر نیست. در عراق بغدادی و موصلی و غیره نداریم بلکه تفاوت ها به عشیره ها برمی گردد و هر عشیره ای یا سنی است یا شیعه و بر اساس نظر شیخ آن عشیره تصمیم گیری می کنند.

ترکیب جمعیتی در عراق این گونه است که ۳۰ درصد افراد درعراق متشکل از سنی و شیعه هستند؛ یعنی زن یا مرد شیعه و سنی هستند. بنابراین آمیختگی میان سنی ها و شیعیان در داخل عشیره ها و طایفه ها وجود دارد.امروز رفت و آمد میان طوایف مختلف به راحتی وجود دارد. دخالت ترکیه در امور عراق جایز نیست و ما نیاز به کمک عثمانی نداریم چرا که مردم عراق خود به خوبی می توانند از کشورشان دفاع کنند و نباید در امور داخلی عراق دخالت کنند.

از طرفی آمریکایی ها فکر می کردند می توانند در عراق مسلط شوند اما آمدند و دیدند نمی توانند کمکی به ما بکنند. ما با تکیه بر نیروی بسیج مردمی خود بدون دخالت خارجی می توانیم کشورمان را بسازیم. اکنون ترامپ نشان داده است که بیشتر می خواهد بر داخل آمریکا متمرکز شود و شاید خاورمیانه در اولویت سوم یا دهم آمریکا قرار بگیرد اما مهم این است که ما خودمان به فکر ساختن کشورمان باشیم.

*متن سخنرانی در نشست شورای راهبردی روابط  خارجی

انتشار اولیه: چهارشنبه 24 آذر 1395 / انتشار مجدد: سه شنبه 30 آذر 1395

کلید واژه ها: ائتلاف ملی بسیج مردمی عراق سيد عمار حكيم


نظر شما :