جاسوسی ترکیه زیر گنبد ۹۰۰ مسجد در آلمان

۲۸ آذر ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۸ کد : ۱۹۶۵۵۴۰ سرخط اخبار

امامان جماعتی که زیر پوشش "جامعه مسلمانان ترک در آلمان" فعالیت دارند، حقوق خود را از "اداره دیانت" ترکیه دریافت می کنند. این اداره طی بخشنامه ای دستور داده، علیه طرفداران جنبش فتح الله گولن در مساجد آلمان جاسوسی کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از "برلینر تسایتونگ"، مساجد برلین "زیر کنترل شدید" دولت ترکیه قرار دارند. این روزنامه از "انتخابات ناگهانی مسجد زهیتلیک" در محله نوی کلن در روز شنبه (۱۷ دسامبر) خبر می دهد که به "تعویض اعضای هیئت اجرایی" آن انجامیده است. دلیل این تغییرات ناگهانی، عدم رضایت آنکارا از "شیوه کار هیئت" بوده است.

بنا به گفته یکی از مسئولان مسجد، سیاست های اعضای جوان هیئت اجرایی با برنامه های ارشادی اعضایی که به ترکیه وابستگی شدید داشتند، هم خوان نبود. اجرای برنامه های هم پیوندی با جامعه آلمان و تنظیم متن های غیرسنتی درباره اسلام برای واحدهای درسی از جمله فعالیت های اصلی این بزرگ ترین مسجد برلین بود.

تا کنون هیچ یک از مسئولان مسجد نسبت به گزارش "برلینر تسایتونگ" واکنش نشان نداده اند.

این روزنامه پرتیراژ همچنین می نویسد که "اداره ی دیانت" ترکیه از ماه سپتامبر به کارمندان خود دستور داده است درباره مواضع سیاسی امامان جماعت، آموزگاران، اعضای هیئت اجرایی انجمن ها و نهادهای فرهنگی فعال در برلین تحقیق کنند و رابطه آن ها را با شبکه سراسری هواداران فتح الله گولن، رهبری مذهبی جنبشی به همین نام مورد بررسی قرار دهند. در گزارش یادشده آمده است که کپی بخشنامه "اداره دیانت" به دفتر روزنامه ارسال شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، فتح الله گولن را عامل اصلی کودتای نافرجام در ژوئن سال میلادی جاری در این کشور می داند.

بنا به نوشته "برلینر تسایتونگ" کنسولگری ترکیه در برلین و جامعه مسلمانان ترک در آلمان (DITIB) تا کنون پاسخی به پرسش های خبرنگار آن نداده است. DITIB (تشکل سراسری ۹۰۰ مسجد در آلمان) به طور مستقیم زیر نظر دولت ترکیه اداره می شود. حقوق کارمندان این تشکل از بودجه "اداره ی دیانت" ترکیه تامین می شود.

مقامات امنیتی آلمان بخشنامه "اداره دیانت" ترکیه را به عنوان "دستور به جاسوسی در خارج" ارزیابی می کنند.

بنا به گزارش "اشپیگل" به نقل از فولکر بک، سخنگوی امور دینی حزب سبزها، دادستان کل آلمان در کارلسروهه "مدارک معتبری" در اختیار دارد که نشان می دهند برخی از امامان جمعه وابسته به DITIB در آلمان به دستور آنکارا علیه مسلمانان ترک در این کشور جاسوسی می کنند. فولکر بک می گوید که به این دلیل نیز علیه DITIB به دادگاه کارلسروهه شکایت برده است.

تشکل سراسری مساجد آلمان، ولی این اتهام را رد می کند.

کلید واژه ها: برلین


نظر شما :