ترامپ فرصتی برای تغییر در آمریکاست

۰۵ دی ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۶۵۷۳۷ سرخط اخبار

جولیان آسانژ، بنیانگذار وب سایت افشاگر ویکی لیکس معتقد است: دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ فرصتی برای تغییر در آمریکا به وجود می آید که البته این تغییر ممکن است به سمت بدتر شدن یا بهتر شدن وضعیت باشد.

به گزارش ایسنا، جولیان آسانژ، بنیانگذار وب سایت افشاگر ویکی لیکس در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لارپابلیکا به تحسین محتاطانه از دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا پرداخته و گفت: او یکی از نفوذی های تشکیلات دی سی (طبقه حاکم) نیست و می تواند فرصتی برای تغییر مثبت یا منفی در آمریکا به وجود بیاورد.

آسانژ در این مصاحلبه احساسش درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مخلوطی از همه احساسات توصیف کرده و همچنین انتقاد شدیدی از هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح کرد.

آسانژ به این روزنامه ایتالیایی گفت: انتخاب هیلاری کلینتون به ریاست جمهوری می توانست به معنای تحکیم قدرت طبقه حاکم موجود در آمریکا باشد.

وی خاطر نشان کرد: دونالد ترامپ، یک نفوذی رهبران دی سی نیست او بخشی از نخبگان ثروتمند حاکم آمریکاست و تلاش دارد طیفی از افراد ثروتمند دیگر و برخی شخصیت های دارای تفکرات خاص خود را به دور خود جمع کند. این افراد به نوبه خود یک ساختار موجود را شکل نمی دهند بنابراین این یک ساختار ضعیف است که در حال جایگزینی و بی ثبات کردن شبکه قدرت مرکزی قبلی در داخل دی سی است. این یک ساختار حمایتی جدید است که سریعاً تغییر و تحول خواهد یافت اما ارتباطات ضعیف آن در حال حاضر به این معنی است که در آمریکا فرصتی برای تغییر وجود دارد که این تغییر می تواند به سمت بدتر شدن یا بهتر شدن وضعیت باشد.

همچنین آسانژ در این مصاحبه مکررا از پرداختن به منشا ایمیل های هک شده حزب دموکرات آمریکا که ویکی لیکس در دوره پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر کرد، خودداری کرد.

این در حالی است که برخی از افشاگری های اولیه و مشهور ویکی لیکس از جمله افشاگری های مبتنی بر اسناد دریافت شده از چلسی منینگ، نظامی سابق آمریکایی در زمان وزارت امور خارجه هیلاری کلینتون اتفاق افتاد.

آسانژ در این مصاحبه گفت: هیلاری کلینتون و شبکه اطرافش یکی از منابع افشاگری های ما برای مدت 35 سال یعنی چلسی منینگ را به زندان انداختند و طبق گفته سازمان ملل او را شکنجه کرده اند تا من را شخصا گرفتار کنند.

بنیانگذار وب سایت افشاگر ویکی لیکس در ادامه کلینتون را متهم کرد به اینکه پشتیبان و معمار اصلی مداخله نظامی در کشور لیبی بود که سبب بی ثباتی در سراسر منطقه و بحران پناهجویان در اروپا شد.

آسانژ با اشاره به اینکه افشاگری های پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوعی تاوان برای هیلاری کلینتون بود، ادامه داد: اگر کسی به همراه شبکه نزدیک به او اینگونه رفتار کند، تبعاتی به همراه خواهد داشت. از جمله مخالفان داخلی و خارجی به وجود می آید. اکنون سوال جداگانه ای نیز درباره اینکه انتخاب دونالد ترامپ چه معنی می دهد، مطرح می شود.

 وی گمامه زنی ها مبنی بر کمک وی به انتخاب ترامپ با این افشاگری ها را رد کرد و گفت که این افشاگری ها تنها به نام و به خاطر دموکراسی انجام شد.

آسانژ که زمانی در شبکه تلویزیونی راشاتودی برنامه اجرا می کرد، در این مصاحبه همچنین گفت: لزومی ندارد که ویکی لیکس دست به افشاگری علیه روسیه بزند زیرا در این کشور بحث و مناظره باز و رقابتی وجود دارد. در روسیه نشریات فعال فراوانی به همراه وبلاگ های اینترنتی وجود دارد و منتقدان کرملین مثل آلکسی ناوالنی بخشی از این طیف هستند. همچنین روزنامه هایی مثل نوایا گازتا هستند که در آنها بخش های مختلف جامعه و مسکو اجازه انتقاد از یکدیگر دارند و این به طور کلی تحمل می شود زیرا این قرار نیست یک شبکه تلویزیونی بزرگ برای تاثیرگذاری دسته جمعی باشد بلکه مخاطبانش افراد تحصیلکرده در مسکو هستند. بنابراین تفسیر من این است که در روسیه رقیبانی برای ویکی لیکس وجود دارد.

کلید واژه ها: هیلاری کلینتون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دونالد ترامپ ریاست جمهوری آمریکا


نظر شما :